Anmeldelse av Nye 48 timer (Another 48 Hrs.), amerikansk film fra 1990

Kriminal, Action, Drama, Komedie, Thriller Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: 18 år

Gutta er tilbake med masse billig action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.02.2012]
Politimannen Jack Cates er ute å jakter på narkoskurken Iceman. Under en observasjon av noen som utveksler store summer penger blir det litt skyting involvert for Cates og skurkene og en eksplosjon utløses. Når Cates undersøker asken finner han et bilde av Reggie Hammond og det viser seg at Iceman vil ha Reggie død. Han besøker så den gamle kompisen i fengsel og forsøker å få Reggie med på et nytt oppdrag for å ta Iceman før Iceman tar Reggie. Men det må en god del overtalelse til og det er ikke før Reggie innser at han virkelig er et bytte når fangetransporten hans blir angrepet heftig. Også Jack blir forsøkt myrdet og snart finner de ut at de blir nødt til å stå sammen for å få has på denne hensynsløse mafiamannen Iceman. Det blir nye 48 timer for Jack Cates og Reggie Hammond som buddy-cops på vill jakt på en morder...

Det hele starter med at vi får se sanddynene bli pisket av vinden så sanden forflytter seg litt i det varme klimaet. Når man beveger seg litt bort fra sanddynene befinner det seg et hus litt i fra dem. En eldre mann står i vinduet og kikker ut på sandstormen som begynner å ulme. En annen mann med langt mørkt hår og måne kikker også ut et annet vindu. Det viser seg at det er en slags bensinstasjon vi befinner oss på ved siden av ørkenveien. Så kommer en motorsykkel kjørende og parkerer ved bygningen. En mann stiger av doningen og er ganske kul i sin svarte kjøredress med skinnhansker og langt mørkebrunt hår med en stor ørering i øret og med tøffe solbriller. Han står og ser seg tilbake helt til det kommer kjørende en annen motorsykkel i det fjerne. Den kommer nærmere og nærmere før også den svinger inn på baren slash bensinstasjon som dette ser ut til å være. Bartenderen spør om mannen med måne og halvlangt mørkt hår vil ha noe øl mens han venter. Han svarer ikke, men bare står å kikker ut vinduet helt til han endelig kommer bort og tar hele flasken. De to mennene på motorsyklene kommer inn og bestiller seg noe å leske strupen på før de slår seg ned på bordet hos mannen med måne. Det er visst et oppdrag de skal gjøre for denne mannen. De skal få femtiprosent på forskudd og femti prosent når jobben er gjort. Motorsykkelmennene får et bilde av en svart mann ved navn Reggie Hammond. Han er tysteren som vi ble kjent med som fange i den første filmen. Så kommer en politibil kjørende og stopper utenfor baren. Den ene politidamen sier hun vil inn å ta seg en kikk sjåføren sier hun skal ta med seg en cola. Sjåføren bruker tiden på å sjekke motorsyklene. Politidamen blir skutt rett ut av vinduet og politimannen i bilen blir også skutt og bartenderen så ingen kan sladre.

Med en sukessfilm som 48 Timer så var en oppfølger noe som sikkert fristet litt å lage. Denne gangen er det gått noen år. Man har til og med presset mer action inn i filmen enn i første film. Her får man mye mer action enn i forrige film og det fra første stund. Dette er i grunnen mer likt slik jeg så for meg at første film ville være. Man gjentar seg litt fra første film og alt er ikke bare moro gjensyn. Det blir noen ganger litt plagsomt når en skal minnes på at det er en oppfølger av suksessfilmen 48 Timer som da Eddie Murphy setter seg ned og hører på Roxane som han synger veldig høyt. Ikke særlig morsomt i første film, og her blir den scenen ikke noe bedre. Handlingen er ikke noe å rope hurra for her. Det er mer eller mindre akkurat som man hadde sett det for seg uten noen overraskelser. Man har med andre ord sett dette fra før. Og narkotikamafiaboss og billig action er brukt utallige ganger fra før av. Man skjønner jo alt for raskt hvor dette bærer hen. Historien er heller ikke så viktig her. Det er all den billige actionen og forsøket på komedie som er ment å drive denne filmen framover. Med litt spenning med på kjøpet kunne dette blitt litt mer severdig. Her får man kose seg med syk skyting, eksplosjoner, banning, spøker og bilkrasjing i vill forening. Reggie og Jack bruker også denne gangen mye av tiden på å krangle slik som deres varemerke var i første film også. Man tror aldri helt på at måten man har forsøkt å gjenta plottet for den første filmen på her. Det blir rett og slett for søkt og billig til å kunne godtaes helt. Også en del av slutningene man tar her underveis er mildt sagt for lette og er bare en måte å få handlingen inn på det sporet man vil her hele veien.

Regissør Walter Hill er også på plass til å gjøre oppfølgeren som han også var i den første filmen. Dette er en helt annen film som føles litt lettere og mindre seriøs og for den saks skyld troverdig av den første. Her har han smurt sammen action over en lav sko. Det hele ser litt patetisk ut til tider og er overlesset med klisjeer. Volden er også mer utpreget i denne filmen og det er satt 18 års aldersgrense. Dette er skikkelig guttefilm av gammelt merke. Hvor god den er kan jo selvsagt diskuteres. For min del er dette en del ned i inntrykket fra første film, men man får jo litt underholdning her og noen ting er jo forbedret. I det store og det hele er den første filmen en god del bedre enn dette. Om man liker lett action får en jo massevis av det her.

Dette er som du kanskje har skjønt ikke stort å rope hurra for, men det er en helt grei film å se og det skjer jo en masse action her om man er ute etter slikt. Man bryr seg aldri nok om dette til å engasjere seg stort. Det blir aldri nok spennende heller selv om slutten byr på litt små forsøk på å skape litt nerve i det hele. Her føler man dog at filmen er grei skuring. Man får litt av det man forventer. Selv ikke Eddie Murphy eller for den saks skyld Nick Nolte klarer å løfte dette slik man hadde håpet på. Jeg ruller en svak treer for denne filmen klarte å fullføre en film som aldri kryper lengre opp enn midt på treet.

- 48 timer - Ikke så mye action, men en okei politifilm

- Bullet to the Head - Sliten Stallone i brutal actionfilm
- Undisputed - Hovedrolleinnehaverne gjør filmen sebar
- Last Man Standing - Nådeløs og hardbarka skyteaction
- Red Heat - Samarbeid på tross av kald krig...
- Brewsters Millioner - Artig konsept med en Richard Pryor i storform
- 48 timer - Ikke så mye action, men en okei politifilm