Anmeldelse av Varg Veum - Din, til døden, norsk film fra 2008

Thriller, Drama, Kriminal Spilletid: 86 minutter

Varmere Veum som nok en gang leverer

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.02.2012]
Varg Veum får i oppdrag om å finne en bil av Jonas Andresen som er meldt stjålet. Når han finner bilen viser det seg at det er konen Wenche Andresen som har solgt bilen svart for å få penger som hun følte hun hadde krav på. Det har seg nemlig slik at Jonas har funnet lykken med en annen dame og vil skilles. Dette tar Wenche meget tungt og vil helst ikke skrive under på skilsmissepapirene. Når det også viser seg at bilen til Jonas er brukt i et ran så begynner det hele å balle på seg. Jonas henter bilen sin med tvang tilbake og kjører til Wenche med Veum på slep. Der skal han forsøke å få Wenche til å undertegne papirene. Da Veum går ut av leiegården med sønnen Roar kommer Jonas flygende fra balkongen og gjennom luften og blir liggende livløs oppå sin egen bil. En mann blir sett løpende fra stedet med en hette over hodet så Veum klarer ikke å se hvem det er. Politiet er raskt på pletten og Veum forsøker å finne ut av hva som egentlig har skjedd her for seg selv...

I starten her får vi se hester som kjører travløp på en bane. En gutt i 20-årene sitter i en bil med svart bekledning og sier til en yngre gutt at han vet hva han driver med. Den yngre gutten sier det kommer til å se helt idiotisk ut at de skal gå med finlandshetter i folkemengden. Men de holder seg til planen den eldre gutten lader haglen og sier at han bare skal følge med. Så bærer det bort til skranken der de truer damen i kassen med våpenet. Hun blir helt lammet av skrekk og ingenting skjer med å få tak i penger. Da tar den større gutten over og braser inn i skranken og begynner å skyte litt rundt og da forstår personellet at han mener alvor og de får sine penger. På vei ut begynner alarmen å ule og de rekker ikke å plukke med seg alle pengene. Så møter vi Varg Veum som er ute og kjører. Han er på sporet av dem og ser hvor det blir av dem. Det viser seg at gutta har gjort dette helt på egenhånd og sjefen deres synes ikke noe om det. Han mener de bør kvitte seg med bilen men den eldste gutten sier at det kommer ikke på tale for han vil minst få 100 tusen for den. Så slår sjefen gutten i fjeset før bilen begynner å å åpnes og lukkes. Så kommer Varg Veum inn med nøkkelen i hånden. Sjefen som heter Bjarne Pedersen sier han har kjøpt bilen og Varg Veum går fra stedet med ord til sin oppdragsgiver Jonas.

Filmen baserer seg på boken ‘Din til døden’ av Gunnar Staalesen. Jeg har tatt meg bryet med å lese boken og jeg må nok si her at filmen er svært løst basert på boken. Man har klart å skille bok og film på en god måte her, selv om man kanskje skulle ønske at man fikk gjenoppleve boken så er den kanskje litt mer gammeldags og satt og en del vanskelig å få til å bli spennende nok. Det er med andre ord lite man kjenner igjen fra boken og om det er lenge siden man har lest boken så kunne man kanskje tro at det var en helt annen bok det baserte seg på. Skjelettet eller i det minste hovedelementene er dog med her. En del av karakterene er utelatt og gjort om til andre roller for å passe inn her. Det gjør det jo ganske greit spennende å se fordi en ikke vet helt hva som vil skje her. Selve mysteriet er lagt opp på en ganske grei måte. Ting kan se litt opplagt ut i begynnelsen, men når en går ting mer i dybden er det en masse detaljer som skal på plass og det hele er nok ikke helt som en skulle tro. Akkurat dette er gjort på noenlunde lignende måte i boken bare med en litt annen historie og andre ting som skjer.

Dette er den tredje filmen om Varg Veum og man begynner å få et visst preg av rutine. Det vil si på en god måte altså i form av at rollene har satt seg. Trond Espen Seim begynner å bli virkelig komfortabel i rollen som Veum. Man vet litt hvordan Veum tenker nå etter å ha sett ham i en de to foregående filmene. Vi vet at han tar en del sjanser, er glad i damer og å løse mysterier. Seim er en nærmest perfekt skuespiller til å spille den rufsete Varg Veum. Han kjenner karakteren sin godt nå og er også god i samspillet med Bjørn Flobergs rolle som Hamre. Det er blir også tid til en god del mer humor her innimellom all spenningen og alvoret. Dette bryter filmen fint opp og man blir godt underholdt av de to kamphanene Veum og Hamres slående replikker som kommer her i gode porsjonerte doser. Hamre er ikke bare sur og gretten som man fikk i de to første. Det skjuler seg også en person bak ham også her og den er mye lettere å like. Med andre ord er dette en mer leken film enn de foregående også får man jo også litt innspill av kjærlighet som selvsagt kan gjøre noen og en hver blind. Dette får Veum til å ikke være like god på å skille privatliv og jobb. I filmen får en også stifte bekjentskap med Sølje Bergmann og Henrik Mestad som begge spiller godt i sine roller som det splittede skilsmisserammede ekteparet. I tillegg får man innspill i birollene her fra Endre Hellestveit, Frode Rasmussen, David André Jørgensen, Igor Necemer, Kathrine Fagerland og Jon Ketil Johnsen.

Det er Erik Richter Strand som står for regien. Det er mannen bak den solide norske filmen Sønner fra 2006 og forrige Varg Veum-film i rekken. Her viser han nok en gang at han kan mestre thrilleren godt. Fotoet eller filmingen er ganske greit gjort her. Det er relativt høy kvalitet på den fronten til å være en rett på DVD-tittel. Jeg må si at jeg hadde fryktet dette skulle være en god del hakk dårligere og ble veldig positivt overrasket over produksjonen. Det er jo en god del forbedringspotensiale, men en får det her tross alt til å flyte ganske bra. Strand får en tommel opp for dette. Det er ikke bare lett å skulle gjøre en tredje film og forsøke å komme med noe litt nytt opp i det hele, og det synes jeg Strand her greier. Han greide å få litt mer varme inn i Varg Veum-universet. Man var jo kanskje litt lei av at alt skal være så mørkt og grått og trist.

Dette er en ganske grei film å se. Om man liker de andre Varg Veum-filmene kommer man nok til å like denne også. Man klarer som sagt å tilføre litt mer liv i denne filmen og det synes jeg løfter litt av inntrykket her. Jeg må si at jeg ikke hadde forventet stort av denne filmen og at den innfridde langt over mine forventninger. Ikke var det mye skurring med så dårlige bergensreplikker fra de unge her heller. Filmen klarer å skape både spenning og et ganske greit mysteriet som snøres opp på slutten slik man forventer av en slik film. Jeg tenker jeg bør se flere av disse filmene om de klarer å levere såpass greit som det denne gjør. Dette er passende norsk krimunderholdning som viser at vi ikke er så langt etter svenskene.

- Varg Veum - Kalde Hjerter - Solid Veum-avslutning
- Varg Veum - De døde har det godt - Ny Veum på det jevne
- Varg Veum - Svarte får - Skuffer ytterligere
- Varg Veum - Dødens drabanter - Et lite steg opp igjen
- Varg Veum - I mørket er alle ulver grå - Friskere Veum!
- Varg Veum - Skriften på veggen - Stødig gjensyn med Varg Veum
- Varg Veum - Tornerose - Brukbar oppfølger
- Varg Veum - Falne engler - Varg Veum-film på sitt ypperste!
- Varg Veum - Kvinnen i kjøleskapet - Mer bergensk Veum og nok en grei film
- Varg Veum - Begravde hunder - Svak og lite spennende omgang Veum
- Varg Veum - Bitre blomster - Okei begynnelse for det store norske krimeventyret

- Varg Veum - De døde har det godt - Ny Veum på det jevne
- Varg Veum - Tornerose - Brukbar oppfølger
- Sønner - Kontroversiell underholdning

21.10.2007 sier arild: Utrolig! Allerede på 74 plass, enda filmen ikke kommer før 2008.

• Varg Veum - Din, til døden