Anmeldelse av The Ladykillers, amerikansk film fra 2004

Komedie Spilletid: 104 minutter Aldersgrense: 11 år

Litt skuffet, men absolutt severdig

[Skrevet av: Carl, Dato: 01.01.2005]
Tom Hanks har hovedrollen som den sjarmerende men slue sørstatsmannen Goldthwait Higginson Dorr, III, Ph.D. For å gjennomføre sitt kriminelle brekk trenger han et skalkeskjul. Dorr overtaler den snille kristne Mrs. Munson (Hall) om å få leie et rom i hennes ensomme hus og samtidig bruke hennes underjordiske kjeller til å "spille renessansemusikk" sammen med "bandet" hans. Bandet er i realiteten et kobbel banditter som planlegger å bruke kjelleren til å grave en underjordisk tunnel i retning en stor underjordisk safe der pengene til den lokale kasinobåden blir oppbevart...

Oscar-vinner Tom Hanks slår seg for første gang sammen med de Oscar-belønte filmbrødrene Joel og Ethan Coen ("O Brother, Where Art Thou?" og "Intolerable Cruelty") i denne gjenfortellingen av den kritikerroste og prisbelønte britiske komedien fra 1955 med samme navn.

Hanks har tatt på seg litt av en utfordring ved å nytolke Alec Guinness' legendariske rolle i originalen fra 1955. Hanks gir oss en mye mer eksentrisk og "overdreven" sørstatsmann som kun går rundt i hvite dresser, siterer Edgar Allen Poe og gjennomfører hver eneste replikk i en fornøyd og søvndyssende intelligent tone. Hanks spiller veldig godt, og hans klønete latter er spesielt gjennomtenkt og perfekt for hans tolkning av Dorr. Guinness' i originalen derimot, satset på en perfekt, stillfarende og genuin (men morsom) ond Dorr.

Marlon Wayans er, som de fleste kunne ha gjettet, den dumme afroamerikaneren som kun er med for komisk lettelse gjennom ghettoslang. Karakteren er grei nok, men jeg kunne gjerne likt å sett ham gjøre noe litt mer krevende enn som så. Jeg vet han kan. J.K Simmons' rolle som den middelaldrende eksplosivkjenneren med mageproblemer blir for dumt. Coen-brødrene burde ha styrt unna rumpehumor. Irma P. Hall redder filmen sammen med Hanks. Hennes tolkning av bandittenes "nemesis" og husvert er en rar og sjarmerende rolle som burde få de fleste til å smile i stolen.

Nyinnspillingen er teknisk god; satt sammen i en varm og sjarmerende sørstatsby som morsomt hopper fram og tilbake fra den lyse kirkementaliteten til den mørke kriminelle siden av byen. Det den derimot mangler er et Coen-kjennemerke: En konstant flyt av virkelige morsomheter som gjør tittelen til en årsbeste.

Jeg sitter igjen med følelsen av at brødrene rotet med en film som ikke behøvde å bli rotet med. Personlig ble jeg skuffet over hva som ble levert i forhold til graden av potensiale i manus. Allikevel er det en god film som bør sees, i håp om at noen kanskje får lyst til å se originalen i ettertid.

- The Ballad of Buster Scruggs - Netflix presenterer en magisk og spesiell Coen-western
- Hail, Caesar! - Coen-light med fornøyelige øyeblikk

• The Ladykillers
  • Filmanmelderen.no
  • Filmlisten.no
  • Filmnytdvd.dk

Touchstone Pictures, Jacobson Company, Pancake Productions Inc.