Anmeldelse av Vinterkyss, norsk film fra 2005

Drama, Mysterie, Thriller Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 11 år

Norsk lovende seriøst drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 10.02.2012]
Det er gått to måneder siden svenske Victoria flyttet til Norge for å komme seg bort fra en tragedie hjemme i Stockholm. Hun jobber langt ute på landet som lege. Vinteren har satt inn for alvor i bygden. En dag finner noen unger et lik i brøytekanten av en ung mann. Politiet blir satt på saken også legen Victoria bidrar. Brøytebilsjåføren Kai blir raskt mistenkt som kan være den skyldige. Han blir tatt fra førerkortet, og etterforskningen fortsetter. Både politimannen Stein og Sara har forskjellige teorier om hvordan dette henger sammen. Stein mener at mye peker mot Kai, mens Victoria synes det hele er mer uklart. Etter hvert som Victoria blir mer kjent med Kai og familien til den unge døde mannen. Litt etter litt rulles mysteriet opp og man får også bli mer kjent med hovedpersonens bakgrunnshistorie som også er litt av et mysterium...

Filmen starter i Stockholm i oktober. En gutt sitter og tegner med blyant. Han sitter på et skrivebordet sitt med orange teskjorte på seg og en ishockey-keeper-hjelm på hodet. Så går døren opp og en dame kommer inn på gutterommet hans. Hun sier at han må komme for de skal dra avgårde. Han legger sammen boken sin og reiser seg. Han har framdeles på seg ishockeyhjelmen og har med seg også en kølle og skjøtene når de kjører av sted i morens bil. Han får beskjed om å ta på seg sikkerhetsbeltet. Men han mener at det ikke behøves, men moren er ikke enig og så kommer en bil i stor fart fra høyre og moren må bråbremse for å ikke bli meid ned. Da tar gutten på seg sikkerhetsbeltet. Moren kjører ham til trening og sier at hun kommer og henter ham etter trening, men at det kan være at hun kommer litt sent. I neste scene får vi se moren løper raskt i gangene på et sykehus. Hun rusher inn i operasjonssalen uten å spørre først der hennes sønn ligger under kniven. Nå venter moren utenfor. En mann som mest sannsynlig er faren kommer også til. De drar hjem sammen og snakker med hverandre. Hun sier at han bare hadde falt sammen. Han lurer på hva gutten i det hele tatt gjorde på isen. Mannen sier at han hadde lovet gutten at han skulle få slippe det. I neste scene tar moren toget. Det neste vi får se er brøytebilen som går for fult langs en vei i Norge. Stabler av tømmer står lignet opp på et industriområde i det norske snøkledde vinterværet. Den svenske damen kommer med bil til dette norske utkantstedet. Hun går i dyp sne bort til sin nye bopel.

Dette er Sara Johnsens debutfilm som regissør og i så måte gjør hun en svært god innsats. Johnsen klarer å fortelle ganske effektivt i begynnelsen her for å sette oss inn i bruddstykker av en komplisert affære i løpet av få minutter. Etter det er premissene for filmen satt og man kan begynne å konsentrere seg om det dramaet som her skal utspille seg. Johnsen klarer å røre hjertet ditt med mange av skildringene her. Man får man servert lavmælte og melankolske betraktninger. Man blir engasjert når man ser dette. Dramaet er ganske solid og dette omhandler menneskelig uforløst sorg. Det er en fin sår nerve i filmen og filmen flyter fint. Dette blir både gripende og sterkt. Fortellingen og handlingen er noe som vekker interesse hos en. Det at man også har med flere kulturer her gjør at det hele får en ekstra variasjon. Man liker også måten ting er lagt opp på her om hvordan denne svenske legens forhistorie kommer til overflaten samtidig som det man løser mysteriet rundt den døde unge mannen. Det er også svært fiffig hvordan legen gjenopplever sin egen tragedie gjennom denne saken med den unge mannen. Johnsen viser oss at hun kan lage film her og dette er såpass stødig levert at man skal se opp for henne i hennes kommende produksjoner. Hun leverte også enda litt mer støtt med sin Upperdog som raskt ble en stor norsk kritikerfavoritt.

Skuespillerne gjør en eminent innsats. Kristoffer Joner spiller en brøyebilmannen Kai på en overbevisende måte. Han gjør karakteren interessant å følge. Joner er også svært solid i samspillet med svenske Annika Hallin som har hovedrollen her. Hallin har man jo sett en del ettertid i filmer som Arn - Tempelridderen og Menn som hater kvinner-filmene, men dette er hennes første rolle jeg så henne i og jeg må si at hun har noe for seg på film. Hun klarer det å nå ut med sine indre stridigheter som karakteren sliter med på en måte som gjør henne svært passende til å nettopp la henne bære denne hovedrollen. I andre roller her treffer vi kjente fjes som Fridtjov Såheim og Linn Skåber i birollene.

Vinterkyss kan sies å være et kunstnerisk ambisiøs filmdrama. Da filmen kom representerte den noe litt nytt i en ellers så vanlig dramakomedie som rådet i norsk film. Her får vi et reint drama og det er bra å se at Norge også kan stase på slikt som ikke nødvendigvis publikum strømmer til for så se, men som gir noe mer til ettertanke i en mer seriøs setting. Johnsen klarer å mestre filmens tematikk og innhold uten å tråkke feil. Hun legger ut noen tråder som hun snører samen igjen på en måte som engasjerer en. Med andre ord er dette mer enn godkjent i Johnsens debutfilm, likevel når ikke filmen helt opp. Regien er svært god, men materialet kunne vært foredlet noe mer. Jeg liker mye her, men kunne ønsket meg litt mer. Det hele blir nesten litt raskt over her. Man forventer også mer av filmen underveis her slik det bygger seg opp. Jeg synes det er interessant å følge, men hadde nok ønsket meg enda litt mer gjennomslagskraft her. Dette ligger og bølger for min del mellom fire og fem på terningen. Når karakteren fastsettes til fire er det en svært sterk firer som sådan.

- Rosemari - Både blek og sterk på én og samme gang
- Uskyld - Kompleks og dyster trekant
- Upperdog - Veldig fin som leverer varene

01.07.2010 sier Mystika: Denne må jeg få sett. Har hørt den er bra, også er jo den kjekke baristaen vår med og. :)
01.07.2010 sier ffuser: Jeg har riktignok bare sett denne en gang og husker den som trist ja. Men jeg husker også at det var en litt gripende historie og med godt skuespill iført av Kristoffer Joner og Annika Hallin. Det minner meg på at jeg kanskje skulle sett denne filmen om igjen for å se om den framdeles dugde som film og i det lys at det er Sara Johnsens debutfilm som også står bak Upperdog.
30.06.2010 sier philip81: lyst å se en trist film? se denne.

• Vinterkyss
  • God Kveld Norge (TV2)
  • Filmlisten.no
  • Sandefjords Blad
  • Filmhjerte.blogg.no

Norsk, Svensk

Friland A/S

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»