Anmeldelse av Cocoon - The Return, amerikansk film fra 1988

Komedie, Sci-Fi Spilletid: 116 minutter Aldersgrense: 11 år

Kjip oppfølger som ikke bringer noe nytt på banen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.02.2012]
Det er gått noen år siden sist vi møtte vår venner i California. Nå kommer de gamle tilbake fra rommet sammen med de vennlige romvesene. De gamle får tid til å besøke sine jordiske venner og familie, mens romfolka er kommet til jorden for å hente hjem noen nye kokonger som inneholder flere av deres folk og det må skje innenfor fire dager som de har til rådighet. Men de støter på problemer når noen havforskere får tak i en kokong og begynner å gjøre eksperimenter på den og romvesenet inni. Nå må vennene dens forsøke å redde den før det er for sent, for man vil jo ikke miste et individ av det dyrebare ‘romfolket’...

Filmen innledes med at vi får se inngangen til gamlehjemmet Sunny Groves. Fuglene kvitrer og gresset er grønt og en gammel mann i rullestol blir trillet rundt mens en dame med gåstol forsøker seg på den vesle tappen inn til inngangspartiet. Inne er det full aktivitet hos de eldre på husfliden. Så får vi se Mr Lefkowitz som går på graven til sin kone Rose som har dødd fra ham for noen år siden. Så kommer han med en rød blomst som han legger på graven og så letter han på trykket og får ut det han sitter inne med av frustrasjon. Han føler at gamlehjemmet bare er regler og alt for lite frihet til å være den man er. Han setter seg på benken og sier at han ikke burde klage fordi denne dagen har vært spennende. Han har nemlig lært å lage teppe og det var en mann som hadde hele klesindustrien for sine føtter. Slik bruker han sine dager og han synes det ikke er rettferdig, når man lever som en god borger og betaler sin skatt med glede og så så blir alderdommen slik som dette. Så ser vi en ung mann som er ute på sjøen med båten sin som er stappet full av turister som er ute og ser på sjøbunnen som er fult med falske pirataktige remedier. Så besøker vi et hus der tenåringen David sitter foran TV-en og forsøker å skrive samtidig. Når moren kommenterer at hun hører TV-en så slår han den av. Men like etterpå kommer den på igjen av seg selv. Han forsøker gjentatte gjentatte ganger å slå det av uten nytte. Så kommer plutselig bestefar fram på skjermen og snakker til ham. Bestefaren forteller at han og bestemor kommer på besøk til David. Så sier bestefar at han må fortelle sannheten til moren siden de nå virkelig kommer på besøk i levende live igjen.

Med en suksess som Cocoon så måtte det jo nesten bare komme en oppfølger. Begynnelsen på filmen er svært lik som den første med delfinene og lysglimtet i havet. Man forsøker jo her å smi en ny film med den samme gjengen, men man merker jo at det ikke var så mye krutt igjen i tønna etter den første filmen. Det blir ikke gøy nok å se da gamle bade på stranden, leke med ungjentene eller spille basket mot unge menn som ikke gjør annet. Det er som om det ikke er egentlig noe handling her å bry seg om. Man forsøker jo seg på litt underholdning her underveis som er litt fornøyelig, men ingenting kommer opp mot det man fikk i den første filmen. Her er all mystikken borte og man kjenner jo karakterene som ikke var så fornøyelig i seg selv at de klarer å bære filmen helt alene. Denne filmen blir for enkel og føles som en dårlig oppfølger til den første filmen fordi den ikke bringer noe nytt på banen. Man prøver seg litt på å bringe litt livsfilosofi inn i filmen om hva som er rett og galt forhold til å oppleve ting som menneske for en kort periode eller leve evig som et romvesen.

Historien her er jo svært enkel og langt fra det man fikk servert i første film. Dette flyter aldri i nærheten av like bra som det man fikk servert i første film. Drivet er nesten helt borte og mystikken er også borte, så hva er der igjen som man skal se denne filmen for? Tja, det vil være for dem som absolutt må ha mer av disse romvesene og de karakterene som man synes var litt frisk og fornøyelig i første film. Her overeksponeres man også for romvesene. Jeg satt igrunnen bare å kjedet meg litt her og tvinnet tommeltotter og ventet på at rulleteksten skulle tre inn så jeg kunne bli ferdig med filmen. Man holder jo seg for øynene i enkelte scener her fordi de blir for flaue og tåpelige å oppleve. Og når det kanskje kuleste med filmen er å oppleve en ung Courteney Cox, som man kjenner best som Monica fra suksess-serien Friends, så vet en at dette ikke er det helt store. Effektene er jo framdeles bra gjort, men når man bruker dem så mye som dette så virker de langt mindre imponerende og man begynner å se svakheter med dem også. Det var jo det som var så bra med den første filmen at man holdt effektene innenfor korte snutter som forbløffet man såpass når man fikk dem at man klarte å holde den illusjonen man forsøkte å bygge.

For å oppsummere så var nok dette aldri helt det store. Man merker lat for raskt hvor det hele bærer hen. Dette var egentlig bare nok en dårlig unnskyldning til å møte karakterene på nytt for så å ta farvel enda en gang. Det er også en film som ikke er så god alene heller da ting ikke forklares nok for nye seere og når mystikken også er borte så blir nok dette kjedelig også for nye seere som ikke så den første filmen også. Med andre ord er dette en unødvendig film å se. Og i tillegg virker den jo alt for lang, til tross for at den er kortere enn den første filmen. Dette var nivåer svakere enn første film. Underholdningsverdien her holdt nok maks til en toer på terningen, men når man skal vurdere den med mer filmanmelderbriller så føler jeg nok at filmen ligger å vipper veldig mellom to og tre her hele veien. Jeg tror jeg velger å vippe filmen ned til en sterk toer fordi dette hadde svært lite å by på av interesse for almenheten.

- Cocoon - Søt sci-fi med følelser

- Moon of the Wolf - Stillferdig krim, maskert som varulvfilm.

• Cocoon - The Return
  • Moviehole
  • FilmJerk.com

20th Century Fox

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»