Anmeldelse av Harry Potter og fangen fra Azkaban (Harry Potter and the Prisoner of Azkaban), amerikansk film fra 2004

Eventyr, Fantasi Spilletid: 141 minutter Aldersgrense: 11 år

Mørkere og mer realistisk

[Skrevet av: Ole, Dato: 01.01.2005]
I det tredje, trolske eventyret om Harry Potter følger vi ham på jakt etter hemmeligheten om sin egen fortid. Han får ny kunnskap om foreldrene sine når trollmannen Sirius Svaart nærmer seg Galtvort med skumle hensikter.

Etter å ha rømt fra sin slemme familie vender trollmannen Harry Potter (Radcliffe) tilbake til skolen. Han får samtidig vite at den slemme trollmannen Sirius Svaart (Oldman) har rømt fra Azkaban-fengselet, og visstnok er på veg for å drepe vår unge helt. For å stå i mot det ventede angrepet får Potter hjelp blant annet fra sjelsugende desperanter og den nye læreren Remus Lupus (Thewlis).

Meksikaneren Alfonso Cuaron har uventet overtatt regissørstolene i denne tredje Harry Potter-filmatiseringen. Dette har vist seg å være et godt valg. Han har en mørkere og mer realistisk stil enn sin forgjenger. Dette passer bedre til denne delen av historien. Harry Potter er ikke lengre et barn og "Fangen fra Azkaban" er ikke en barnefilm.

Unge Radcliffe og Watson leverer gode skuespillerprestasjoner. I denne filmen er det Hermine (Watson) som tar styringen når det hardner til mot slutten.

Denne filmen er den korteste hittil, og av og til føles det som om det går litt for fort. Dette er kanskje greit for de som har lest bøkene, men jeg savnet en del oppklarende detaljer. En annen ting det kunne vært mer av var de morsomme innslagene. Et annet problem er at det ikke er så spennende som det burde ha vært mot slutten. Jeg mistet interessen en halvtime for tidlig.

Alt i alt en helt grei eventyrfilm som sikkert er midt i blinken for fansen av bøkene og de andre filmene. For andre, meg inkuldert, er det "bare" en ganske underholdende og vellaget film.

- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 2 - Mesterlig punktum
- Harry Potter og Dødstalismanene - Del 1 - Grei overgang og oppladning
- Harry Potter og Halvblodsprinsen - Morsom, men skumlere og mørkere enn noen gang!
- Harry Potter og Føniksordenen - Spennende magioppvisning
- Harry Potter og ildbegeret - Potter leverer igjen
- Harry Potter Og Mysteriekammeret - Spenning og magi
- Harry Potter Og De Vises Stein - Tidvis magisk

- Roma - Netflix presenterer sin beste film noensinne!
- Gravity - En ny romklassiker!
- Children of Men - Utgangspunktet er jo godt, da
- Og mora di også - Et uskyldig, erotisk og energiladet utbrudd
- Den lille prinsessen - Funker som barnefilm

- Overraskende og detaljrikt eventyr
- Tredje film om Harry Potter overbeviser!

• Harry Potter og fangen fra Azkaban
  • Filmguiden