Anmeldelse av The Artist, fransk film fra 2011

Romantikk, Komedie, Drama Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 11 år

Perfeksjonisme!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 23.02.2012]
Stumfilmstjernen George Valentin lever sin suksessfylte Hollywood-karriere da lydfilmen etter hvert begynner å gjøre seg gjeldende. Han nekter å tro at talefilmen kan utrydde stumfilmen, men han tar selvsagt grundig feil. Hans karriere går i vasken, privatlivet slanter og han blir overkjørt av en vakker ung kvinne han selv hjalp inn i filmverdenen. Hun er forelsket i ham og han betatt av henne, men hans liv blir stadig dystrere for hver dag som går. Skal denne kvinnen bli hans redning?

”The Artist” er laget av den franske regissøren Michel Hazanavicius som også er gift med den kvinnelige hovedrollen, herlig og sjarmerende spilt av Bérénice Bejo. Filmen er en romantisk hyllest til 1920-tallets filmindustri i Hollywood og dennes overgang fra stum- til lydfilm. Historisk korrekt blir vi vitne til George Valentines oppgang og nedgang, for faktum er at mang en skuespiller gikk dukken og mistet jobben da stemmene og språket deres ikke lenger passet inn i lydfilmen.

Hovedrolleinnehaver Jean Dujardin er som skapt for denne rollen med sitt kjekke utseende og utrolig smittende friske fremtoning. Ikke rart han kalles Frankrikes svar på George Clooney. Sammen med den sjarmerende terrier-hunden sin Jack, er et nytt historisk uforglemmelig filmpar et faktum. La oss håpe vi får se mer til dette talentet, Dujardin altså, og Bérénice Bejo med!

Denne filmen er intet mindre enn en liten sensasjon. For det første er den i sort/hvitt, noe som er uvanlig nok i dag. Den er i tillegg også en stumfilm, og vips er den akkurat som fra denne tidsepoken, en både fengslende fascinerende, glamorøs og historisk viktig periode i filmhistorien.

Med en regi som er like perfeksjonistisk som filmen er slående vakker, har Hazanavicius klart å lage en så spekket film av nostalgi, minner og gjennomført troverdig tidsbilde som det synes mulig å gjøre! Selvsagt er historien like søt og enkel som datidens Hollywood-filmer, men likevel; dette er imponerende saker!

Handlingen er såpass enkel, forståelig og allmenn spiselig at den vil gripe alle typer mennesker. Med klassiske ingredienser av humor, følelser og sjarmerende minner fra en fordums tid, vil den trolig trollbinde i veldig lang tid fremover. Selv om midtdelen kan føles litt treig og småkjedelig, er den tvingende nødvendig for historien. Takket være fantastisk lekre enkeltscener, inkludert variasjon i filmspråket og setting, blir aldri filmen repeterende eller stillestående. Det er et svært variert og fascinerende portrett av denne perioden i verdens filmhovedstad som er gjengitt i like blendende kvalitet filmatisk.

Interessant og aldri så lite ironisk er det derfor at det nettopp er en franskmann som skulle lage denne plettfrie hyllesten til Hollywood, og det også med franske skuespillere. Men det er da kanskje ikke så rart, så lenge de ikke trenger å åpne kjeften og snakke.

”The Artist” er det neimen meg ikke mye vondt å si om. Den er en genistrek av en film anno 2011, hvor det er stålkontroll på regi og en så perfeksjonistisk gjennomført helhet man sjeldent ser. Filmen hyller en tidsepoke og en filmindustri som har fått, og får, mye pepper. La deg heller rive med i halvannen time, kaste alle fordommer en stakket stund og bare nyte et stykke filmkunst. Handlingsmessig er den på ingen måte perfekt, til det er den alt for enkel, men dæven, resten av filmen er det! Filmen har sanket priser i bøttevis, og ja, selvsagt får den Oscar som årets beste film, for hvordan kan akademiet overkjøre denne Hollywood-hyllesten?!

• The Artist
  • Tønsberg Blad