Anmeldelse av Predators, amerikansk film fra 2010

Action Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 15 år

Grei underholdning som begynner veldig lovende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.02.2012]
En gruppe personer våkner plutselig opp i luften på vei gjennom luften med en fallskjerm på ryggen. De lander på bakken i en jungel og finner etter hvert de andre fallskjermene og danner en gruppe. Ingen har truffet hverandre fra før, de husker ikke hvordan de er kommet dit og de vet ikke hvor de er. En kvinnelig soldat sier at hun har vært i omtrent alle jungler og denne kjenner hun ikke igjen. De begynner å tenke over hvorfor de er der og snart får de svar når noe følger etter dem. Nå må de bare finne ut av hvem de har med å gjøre og hva som jager dem...

Dette er en oppfølger til actionklassikeren Predator fra 1987 der Arnold Schwarzenegger spiller hoderollen. Veldig mange inkludert meg selv digger jo Arnolds Predator-film og det var derfor med litt skrekkblandet fryd jeg satt meg ned for å se hva som lå i denne oppfølgeren. Og dette er en ganske grei oppfølger og mye bedre enn Predator 2. Man hadde jo ventet at denne filmen ikke ville by på det helt store, men dette overrasker faktisk litt i positiv retning. Man har klart å gjøre en helt ny historie uten at en forsøker å kopiere for mye fra originalen, selv om det jo helt klart er veldig lignende. Det er også ganske kult å se dette selv om en har sett alle Predatorfilmene. Man vet ikke helt hva som kommer til å skje her og man har en del tvister underveis som gjør dette veldig severdig.

Ideen for filmen er jo også litt annerledes og den innfallsvinkelen likte jeg godt. Det hele begynner veldig friskt. Vi får en god del mystikk her i begynnelsen. Man digger måten man blir kjent med karakterene. Man er med i situasjonen her og man vet akkurat like mye som alle individene her finner ut om hverandre. Det blir veldig mye mellommenneskelig psykologi. Det første jeg tenkte var at dette var utrolig likt som filmen Cube bare at de befinner seg i en jungel. Man kan jo også si at dette er også litt Lost-lignende, men i motsetning til Lost så får man jo se hva som forgår her og man avslører hva som rasler i buskene i løpet av filmen.

Filmen fungerer virkelig bra de første tre kvarterene her. Man får både spenning, mystikk og action i Predators. Det hele går seg litt tom mot slutten her og om man hadde jobbet litt mer med filmen fra midten og ut kunne dette blitt en virkelig blitt noe veldig minneverdig. Oppbygningen i filmen fungerer ganske bra. Om man ikke har sett Predator før så blir jo dette sikkert mye bedre. Man får jo også noen artige replikker og litt humor som fungerer greit her. Jeg likte også det man hadde gjort med musikken her som er veldig inspirert av den litt typiske mystiske alien-type-aktig filmmusikken. Det er mye bra i denne filmen, men den blir kanskje litt tam i lenden. Man skulle ønsket seg litt mer her og man føler at filmen fortoner seg litt på samme måte som ‘The Thing’ prequelen fortonet seg i forhold til sin originalfilm, altså litt mer av det samme som i den første filmen uten å greie å overraske for mye.

Det er jo litt småpussig å se Adrien Brody her i hovedrollen. Han er jo ikke like kul og mandig som Arnold selv om han forsøker å gjøre stemmen sin ekstra dyp. Brody har jo pumpet en del jern for å få litt mer muskler og hans kropp her står i stor kontrast til den man ser ham i da han spilte i Piansten. Men han spiller ganske okei her og fungerer greit i hovedrollen her. Man finner jo også en del andre kjente fjes som Danny Trejo som er en badguy birolleskuespiller som man kjenner fra filmer som From Dusk Till Dawn, Desperado og Con Air. Også Topher Grace fra That '70s Show har en rolle her. I tillegg får man også et kult innslag fra Laurence Fishburne (Matrix).

Alt i alt er dette en helt ok film å se om man likte Predator fra tidligere. Man får litt minner fra gamle tider samtidig som man får det hele i ny innpakning. Man får litt enkel action og den kule og velfungerende begynnelsen trekker opp inntrykket ganske mye. Begynnelsen her er med andre ord noe jeg lett faller lett for. Filmen bølger litt hele veien mellom fire og en sterk treer. Jeg ruller en svak firer for filmen som jeg likte passe godt. Om du liker Predator eller vil finne ut av hva det er så fungerer dette ganske greit som en film. Med andre ord var dette en film som ikke var helt bortkastet å se selv om man nok kommer til å glemme den ganske raskt. Den klarer aldri helt å leve opp til originalen, men har sine stunder der den underholder en del.

- Predator - Varierende sci-fi skrekk om velkjent drapsmaskin
- Aliens vs. Predator: Requiem - Romvesen har krig på jorden enda en gang
- AVP - Alien Vs. Predator - Actionpreget versusfilm om ikoniske romvesen
- Predator 2 - Okei Predatoroppfølger 'in da hood'
- Predator - Den Usynlige Fiende - Mandig action på sitt barskeste

- Metallica Through the Never - Halvfungerende lang musikkvideo fra Metallica

- Ikke så verst sci-fi-action
- Skuffende gjensyn

07.11.2010 sier Andreas Strømmen: Denne filmen minte meg mer om en komediefilm, enn actionfilm o.0

• Predators
  • Romerikets Blad
  • iTromso
  • Telemarksavisa
  • Øslandsposten
  • Folkebladet.no
  • Smis.no

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«The Possession of Hannah Grace»

«Addams Family Values»