Anmeldelse av På hau' i havet, norsk dokumentar fra 2004

Dokumentar Spilletid: 101 minutter Aldersgrense: Alle år

Grei småsamfunnsskildring forankret i en revytradisjon

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.02.2012]
Magerøya i Finmark er et lite samfunn med mindre enn 3000 innbyggere. Og man bryr seg mer om hverandre på godt og ondt. Alle kjenner alle og alle vet hva alle har gjort. Man gjør seg med andre ord bemerket og man må kanskje trø litt mer varsomt enn det man kan gjøre sør på der stort sett ingen bryr seg katten om naboen. Hvert år har de revy i mørketiden. Det hele begynte på 1920-tallet når man skulle lage revy for å pigge opp mørketiden. Og når julen kommer så er det alltid revy og man skal ha det hyggelig. Her får vi møte menneskene bak og med revyen som også forteller om sine liv...

Filmen starter med at snøen virvler opp og vinden blåser. Det brenner på bryggen. Og så får vi se Hurtigruten som lyser opp i det blå halvmørket i nord. En mann sitter ombord. Han forteller at om man ikke får lov å fiske så får en no få lov å lage revy og så ler han. Så ser vi en robåt under en brygge med tre herrer i svart dress som synger ‘Kan vi få lov til å feske litt’. Låten er litt dansebandaktig og tar opp problematikk rundt det å fiske i nord fordi det var derfor de slo seg ned der. De ender opp som servitører og annet som de ikke vil, fordi de ikke får fiske. Så får vi se at det har vært en rik tradisjon med revy etter de gamle bildene på veggen å dømme. Vi får se litt gøy fra scenen og blir med i herregarderoben.

Her får en møte en masse mennesker. En eldre artig herre kommer fra tettstedet Honningsvåg men er aktiv i revyen her. Hans far var en ganske ordinær tysk fisker og hadde egen båt. Hele ungdomstiden ble jo konsentrert om fisk. Det verste var ofte når det var dårlig vær og man ventet at han skulle komme på land. Og det at familien var så tett knyttet til farens virke på havet som fisker har preget ham mye. Det var alltid slik at de sprang ned på bryggen og så etter farens båt når de viste at han skulle komme hjem. Når fiskerne kom hjem fra havet til jul så ble det alltid fest og det var jo ikke bestandig så bra for ungene, men det ble nå bare slik. Han var den som tålte havet best av de tre sønnene til faren og han var også best praktisk anlagt og kunne fungere ombord i en båt. Men tilfeldigheter gjorde at han havnet på gymnas i Kirkenes. Her får man også møte en god del andre både unge og gamle som alle bidrar for at folk skal kose seg i mørketiden. Man får også tak i folk som forteller om historien om revyen og hvor viktig den var for folkene der oppe. Man kommer jo ikke selvsagt utenom andre verdenskrig også som totalt endevendte samfunnet da alle hus ble ødelagt og bare en bygning stod igjen. Men de reiste seg og det gjorde også revyen som begynte igjen etter krigen tok slutt.

Det er den kjente og kjære dokumentarfilmskaperen Knut Erik Jensen som står for regien her. Jensen er for nye sjeler mannen bak supersuksessen ‘Heftig og begeistret’ fra 2001. Han er en eldre herremann innenfor norsk film og er kjent for å være god på å komme tett innpå folk når han lager dokumentar. Her lager han nok en dokumentarfilm om kulturlivet i nord. Og som alltid når Jensen lager dokumentar så er han flink til å flette inn den flotte naturen. Man får her noen tøffe naturskildringer. Knut Erik Jensen er dyktig på det å formidle naturen og her får man en masse nydelige vinterskildringer med det utrolige unike lyset i nord. Det lyser nesten blått her om dagen i mørketiden på en måte man aldri opplever sørpå. Man får også sommerskildringer og med den bare naturen med litt mer farger i en flott idyll. Men det er jo så vakkert på Magerøya at enten det er sommer eller vinter så føles det som noe vi sør på bare kan drømme om eller bare ser på postkort. Vi blir med ut på havet og fisker der det fins jo fisk i lange baner.

Filmen kommer godt innpå menneskene her. Man merker at revyen betyr noe for dem her og Jensen setter på variert sammen denne filmen. Man får en blanding mellom revyinnslag, beretninger om fortiden, filmatiserte versjoner av stoffet og livsskildringer fra Magerøya. Jensen er jo veldig kunstnerisk inspirert når han lager film og han lager filmer om ting han selv bryr seg om og selvsagt er det mest fra hans landsdel. Det er flott å se måten han engasjerer seg når han lager filmer og han har sin helt egen stil på sine filmer. Man merker når man ser en film fra Knut Erik Jensen som alltid har en leken kunstnerisk vinkel når man skal presentere stoffet. Det er godt gjort å lage en god film om det å lage revy på Magerøya og holde det gående i en og en halv time med det. Men Jensen klarer seg ganske bra her, selv om dette aldri helt kommer opp mot sjarmen og solidheten i ‘Heftig og begeistret’. Dette føltes som en film som er smidd litt over samme lest, men selv om den ikke har så stor gjennomslagskraft så er dette framdeles en film som vil nok vil underholde mange og særlig de eldre filmtitterne. Jeg vil tro at dette ikke slår like godt an blant de yngre titterne om man ikke er fra nord selv. Det er noe litt gammelmodig over filmen som nok kan virke kjedelig for mange yngre seere som vil ha mer action, futt og fart. Jeg har etterhvert lært å sette pris på alt film og synes det er interessant å få slike skildringer fra lokalsamfunn på denne måten. For meg så blir dette virkelig eksotisk.

For å oppsummere så blir dette en dokumentarfilm som fanger et lokalsamfunn på en ganske grei måte. Det blir nok kanskje litt mye i lengden for noen tittere og tempoet er ikke av det høyeste. Man skulle jo også kunne ønsket seg litt mer humor i det hele. Det blir veldig mye eldre herrer som forsøker å synge revysanger som kultiverte innslag. Det blir jo noe forsøk på Oluf-aktig rorbua humor her innimellom, men jeg synes filmen er best når vi hører mennesker deler av sitt eget liv. Revyinnlagene som er dramatiserte her blir kanskje litt for stive, og selv om de er ment som variasjon i filmen så fungerer de dessverre ikke alltid helt etter intensjonen. Jeg ruller en svak firer for denne dokumentarfilmen som på det riktige publikummet kan bli riktig så underholdende. Filmen famler kanskje litt på midten men tar seg litt opp igjen mot slutten og man blir litt glad i disse menneskene man følger her.

- Iskyss - Makter aldri helt å gripe fatt i deg
- Heftig Og Begeistret - Friske menneskelige portretter fra havgapet i nord forenet gjennom et kor
- Brent av frost - Litt for kaotisk og til tider, men greit gjennomført
- Stella polaris - Vakker kunstfilm som har noe å fare med, men som kanskje blir litt mye i lengden

Les mer om dokumentaren

• På hau' i havet

Barentsfilm AS

«Helvete - historien om norsk black metal»

«Knutsen & Ludvigsen 2 - Det Store Dyret»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«Ju-on - The Grudge»