Anmeldelse av Into the White, norsk film fra 2012

Action, Drama, Historie, Krig Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 11 år

Sterkt menneskelig drama

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 08.03.2012]
Høyt over den norske fjellheimen skyter et britisk og tysk fly hverandre ned i april 1940. Tre tyske og to engelske piloter overlever nødlandingen og søker tilfeldigvis ly i samme hytte på fjellet. Krigen har gjort dem fiender, men om de skal overleve i den isolerte hytta må helt andre ting enn fiendeskap til.

”Into the White” er inspirert av en sann historie og regisseres av Petter Næss, en av våre få Oscarnominerte regissører for ”Elling”. Slik han viste i nevnte film men også blant annet i ”Bare Bea” klarer Næss igjen å skape en medrivende og sterk historie.

Det hele begynner imidlertid litt vel tamt. Vi håper i det minste å få se en dramatisk flystyrt, noe som glimrer med sitt fravær. I stedet krabber tre ganske uskadde tyskere ut av et rykende fly midt på den snødekte norske vidda. Etter denne litt snurtne åpningen går det heldigvis bare oppover.

Med en handling hovedsakelig lagt til en enkel liten hytte skulle man tro at det var duket for mang en lang og kjedelig dialogtung film. Så skjer ikke. Isteden blir vi kjent med fem helt forskjellige karakterer, alle glimrende og passe typete godt spilt! Spesielt Stig Henrik Hoff, Rupert Grint og Florian Lukas bærer sterke roller og troverdige prestasjoner. Dialog, samspill og kjemi fungerer stort sett glimrende og regissør Næss gir oss akkurat riktig mengde sympati/empati å jobbe med.

Interessant og overraskende nok er det også tyskerne som er mest sympatiske, noe som snur litt opp ned på vår forhåndsoppfatning. Videre er det et spennende psykologisk skue å overvære disse fem sammen i hytten under slike ekstreme omstendigheter. Som seer møter man seg selv i døra flere ganger og tvinges til å tenke over sider som lojalitet, tilhørighet, plikter og medmenneskelighet. En tidvis småvittig dialog løsner pent på stemningen og tilfører nok et menneskelig aspekt blant karakterene.

Historiens utvikling og progresjon er noe av det mest imponerende velfungerende med ”Into the White”. Regissør Næss viser slik hvor god historieforteller han er. Det blir aldri kjedelig å overvære dette selskapet da nye hendelser og troverdig utviklende karakterer og deres samhold driver det hele fremover.

I det hele tatt så er dette en utrolig historie i seg selv. Når det både filmatisk også funker såpass godt og skuespillerprestasjonene gjennomgående er sterke, ja så blir sluttresultatet tilsvarende stødig. Med særlig mer action og bare litt større daler av følelser og relasjoner mellom karakterene kunne dette blitt knallbra saker. Likevel, et variert og balansert spekter av alvor, drama, spenning og medmenneskelig hjertevarme har gjort ”Into the White” til en meget sterk film over hele fjøla og er en sann historie som fortjener nettopp dette.

- Maskeblomstfamilien - Tungt og grått
- Tatt av kvinnen - Langt på vei vellykket
- Hoppet - Ok barnefilm som ikke klarer helt alt den forsøker seg på
- Elsk meg i morgen - Mørkere portrett av Elling og kjærligheten
- Bare Bea - Treffsikker tenåringsfilm
- Elling - Perfekt, norsk underholdning
- Absolutt Blåmandag - Norsk films forsøk på Hangover

08.03.2012 sier Tore Andre Øyås: Enig! Ble positivt overrasket av skuespillerne, inkludert Rupert! Synes det er dumt Petter Næss ikke har spilt på større strenger filmatisk, for det blir veldig mye inne i denne hytta liksom, som et slags teater, men dæven så denne delen funka! :)
08.03.2012 sier Jacob: Syntes dette var en overraskende god film. Etter som du skriver en litt tam start, tar den seg veldig opp. Godt skuespill fra alle ledd, overraskende morsom og best av alt er det at man faktisk bryr seg om karakterene. Femmer fra meg!

• Into the White
  • filmstedet.no
  • Agderposten

Norge, Sverige

Engelsk, Norsk, Svensk

Trollhättan Film AB, Zentropa Entertainments, Film i Väst, Zentropa International Norway

«Rashomon - Demonenes port»