Anmeldelse av Borat! (Borat - Cultural Learnings of America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan), amerikansk film fra 2006

Komedie Spilletid: 84 minutter Aldersgrense: 11 år

En syk komisk og pinlig underholdningscocktail

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 18.03.2012]

Borat er en stolt borger fra Kasakhstan. Hans land er et flott land, men de har også sine problemer å stri med de også. Problemområdene er stikker fra økonomi, sosiale problemer og jødene. Det er derfor informasjonsdepartementet har valgt å sende ham til USA for å lære av dem og ta med seg kunnskapen tilbake etterpå. Han vil reise sammen med den mest ærverdige produsenten Azamat Bagatov. Han ankommer USA med klær, US dollars og med en flaske med sigøynertårerer for å beskytte mot AIDS. Her får vi se Borats første møte med det amerikanske samfunnet der han reiser rundt og skal lære en leksjon for sitt moderland...

Filmen åpner med en fattig landsby i Kasakhstan der husene er skrale. Der finnes ikke biler, men hester og esler benyttes til trasnport. Så få vi se en Kasakhstansk mann som kaller seg for Borat. Han sprader midt i gaten med grå dress og med en rekke folk som går sammen med ham. Han sier at han liker oss og at han liker sex. Han forteller at Kasakhstan er hans land og han bor i byen Kuzcek. Han kommenterer også villig når han går forbi forbi en mann med vogn og en dame i front som trekker den at han er Ukin som er byens voldtektsmann. Han går forbi barnehagen der det ligger en rekke maskingevær midt blant barna som koser seg til tross for dette. Så kommer han forbi byens mekaniker og abortør. Så kommer han til huset sitt og presenterer naboen hans som er en plage for ham fordi han alltid skal gjøre alt det samme som Borat, uansett hva han gjør. Ved huset står den pene Natalya og han kysser henne med et saftig tungekyss, før han legger til at hun er hans søster og kan skilte med å være den fjerde beste prostituerte i hele Kasakhstan. Borat presenterer så sin mor som er den eldste damen i hele Kuzcek og er hele 43 år gammel. Han legger til at han elsker henne. En tykk dame som står ved siden av forteller Borat at er hans kjedelige kone Oxana. Han viser også huset fra innsiden der han kan skilte med både VHS-spiller og kasettspiller og en TV. Hans hobbyer er Ping-Pong, med en spesiell strategi om å vente så lenge med serven at motspilleren blir lei og ikke klarer å ta i mot. Han liker også å bade og sprader rundt ved den skitne elven i en v-formet selvlysende gulgrønn tanga som festes på skuldrene. Han driver også med Discodans og tar bilder av damer som er på toalettet. Han jobber som TV-reporter for Kasakhstansk TV.

Borat er en artig karakter. Han er så fri og har ingen moral slik vi andre har. Han har jo ikke opplevd verden utenfor sitt eget land Kasakhstan og det blir også en stor overgang for ham å komme til det totalt annerledeslandet i USA. I Amerika kan han ikke kysse folk på gaten eller hilse på nye folk uten at de reagerer med avsky og sinne. Du får mange morsomheter, som da Borat første gang sjekker inn på et hotell og blir fortalt at han skal bli tatt med til rommet og så går han inn i heisen hvor han pakker ut sine ting fordi han tror at det er rommet hans. Han vasker seg også i toaletten. Det blir mye moro ut av at Borat snakker med feminister som han selvsagt er svært fremmed for og som han bare ler av og har et mildt sagt annet syn på kvinnen slik han har fra sin hjemby i Kasakhstan. Han møter også menn som mye mer vennlige, og til og med blir med ham på hotellrommet etterpå. Disse viser seg å være homser, men han trodde bare at de var ekstra vennlige. Det blir mye vulgært åpenlyst sexpreik.

Filmen er laget som en dokumentar om Borats reise i USA. Det at filmskaperne later som om du får en dokumentar er gjort en del ganger fra før av, men ikke helt slik som dette. Her er filmen er laget med en masse stuntfilming der det iscenesettes at Borat møter folk og gjør unormale ting og kommer med noen syke kommentarer uten hemninger. Folk tror de møter en ekte person i Borat. Det blir det mye ekte reaksjoner av. De rundt ham blir jo overrasket av Borats syke oppførsel. Det blir selvsagt en del pinlige øyeblikk også. Man kryper langt ned i stolen ved flere tilfeller og ønsker litt å bare forsvinne fordi det blir plagsomt pinlig. Borat drar ting veldig langt og det gjør at det blir mye absurd underholdning.

Sacha Baron Cohen er tilbake med en ny karakter etter suksessen med Ali G. Denne gangen er det kasakstanske Borat som han trakterer. Baron Cohen er jo utrolig god som Borat. Han spiller ham på en overraskende god måte. Man kjøper karakteren ganske bra og det gjør også de som møter ham og tror han er en ekte fyr. Baron Cohen kan sitt karakterskuespill og er god på å skape realistisk framtoning med små enkle virkemidler. Han er også god på å bruke aksent uten at det blir for dumt. Sacha Baron Cohen er en artig kar som også står for mye av manusarbeidet også og mye av spøkene er veldig ham. Han er jo selv jøde og kan jo da som få komikere spøke heftig med dem uten at man synes han blir uspiselig, og jødene får jo virkelig gjennomgå. Baron Cohen viser at han er villig til å gå langt for å lage underholdning og mye av det han viser er gjort med litt baller.

Filmen har en historie, men den er jo svært løst skrudd sammen og det hele er mest lagt opp som en slags reiseskildring full av iscenesatte sketsjer satt etter hverandre. Dette er det man kan kalle en ny frisk situasjonskomedie med masse ekte reaksjoner. Jeg ler høyt av mye underveis og det er mange situasjoner som er svært morsomme, men alt er jo ikke like vellykket og da smiler man knapt over det. Andre ting igjen er mye mer pinlig og det er jo en viss underholdning i det også. En av scenene her er skikkelig legendarisk og er noe av det morsomste jeg noen gang har sett på film. Det jeg snakker om er en nakenslåssing scene mellom Borat og en pæreformet tykk mann som legger seg oppå ham og det hele ender i gangene på et hotell og inn på en fullstappet konferanse med forretningsfolk. Scenen må sees for å skjønne om hva man snakker om.

Dette er en film man ikke finner så mange maken til. Her spøkes det med sex, religion, samfunn og en rekke andre saker blandet sammen i suppen med Borat i spissen. Om du ikke har problemer med nakenhet og tåler slike spøker, er dette en topp film. For min del digget jeg en del av det jeg fikk presentert, men jeg falt ikke helt for alt. Heldigvis får du servert noen skikkelig morsome høydepunkter innimellom, men filmen kunne vært enda mer gjennomarbeidet. Det hele begynner ganske bra, men så blir det innimellom for enkelt. Borat er fornøyelig og kul nok. Filmen er også passe kort slik at man ikke rekker å kjede seg, selv om ikke alt er på topp hele veien. Jeg føler filmen ligger hele veien og bølger mellom fire og fem på terningen. Jeg skjønner jo at Baron Coen ønsker å leke med oss som seere og det gjør han svært godt innimellom og han får oss til å virkelig kjøpe filmen til tider. Det er også lett å falle for friskheten og måten filmskaperne har gjort det på. Det blir med andre ord en svak femmer fra meg på terningen for en film som gir deg mye absurd, komisk og pinlig moro.

- Borat 2 - Satiren lenge leve! Borat er tilbake!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Grimsby - Klassisk grov og vulgær Baron Cohen!
- Diktatoren - En flatere og tammere Cohen
- Bruno - Flau underholdning for alle penga!
- Ali G Indahouse - Komedie med drøy Ali G-angsta style humor

- Diktatoren - En flatere og tammere Cohen
- Bruno - Flau underholdning for alle penga!

23.01.2010 sier Aylar Von Kuklinski: bra, men Bruno er bedre! :)

• Borat!
  • Filmhjerte.blogg.no
  • Gamereactor.no
  • Filmguiden
  • Filmlisten.no

Engelsk, Hebraisk, Polsk, Armensk

Everyman Pictures, Dune Entertainment, Major Studio Partners, Four by Two, One America