Anmeldelse av Be Cool, amerikansk film fra 2005

Komedie, Kriminal, Musikk Spilletid: 118 minutter Aldersgrense: 11 år

Lite komisk og uengasjerende kriminalsuppe

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 22.03.2012]
Gangsteren Chili Palmer, som ble filmprodusent, er tilbake. Nå er han begynt å gå lei filmbransjen også. Her oppdager han sangerinnen Linda Moon og med det hopper han gladelig i musikkbransjen. Chili må gjøre noen avtaler og oppsøker enken og plateselskapseieren Edie Athens. Hennes selskap er på konkursens rand og Chili overbeviser henne om at Linda er damen som kan redde hele selskapet og han det han vil ha igjen for det er å få en fot innenfor i musikkbransjen. Men det er ikke fult så enkelt fordi Linda har kontrakt med en herremann ved navn Nick Carr. Det blir med andre ord nok å ta seg av her for Chili og en masse andre problemer dukker også opp som russisk mafia og noen skikkelig tøffe gangsterrappere...

Filmen begynner med at vi får se en flott dyr bil som er ute å crucier i gatene. Inni bilen sitter Chili Palmer. Han ser på en filmplakat at filmstjernen Martin Weir er ute med en oppfølger som bærer tittelen ‘Get Lost’. Han snakker med sin sidemann om at noen ganger må man la filmselskapet få viljen sin. Chili forteller at han kunne tenke seg ut av filmbransjen og over i pengeinkreverbransjen som han jobbet i før. Han mener at pengeinnkrevere er ærlige om at de er uærlige og det er mer enn man kan si om folka i filmbransjen. Men før Chili gir seg i filmbransjen vil vennen at han skal lage en film om ham og livet i musikkbransjen. Men Chili mener han bør jobbe mer med ideen fordi han ikke har en film enda. Chili sier han har et utgangspunkt, en setting men ingen karakterer eller intriger. Så går Chili inn for å kjøpe seg noe på et spisested. En russisk mafiamann kommer ut av bilen og begynner å skyte på Chilis venn og til slutt så dreper han vennen og også bilen til Chili.

Dette er oppfølgeren til ‘Get Shorty’ fra 1995. Man tenkte vel at det var på tide med en oppfølger når det hadde gått ti år siden den entret kinoen. I første film var det filmindustrien som skulle til pers. Denne gangen er det musikkindustrien man beveger seg inn for Chili lett kjeder seg og som hele tiden vil gjøre nye ting. Og etter å ha blitt tvunget av filmselskapet til å gjøre en dårlig oppfølger til hans suksessfilm med Martin Weir i hovedrollen så blir det nok for ham. Han finner også en gullstrupe å satse tid og ressurser på. Med hans bakgrunn som gangster og pengeinnkrever er noe som er gull verdt for en Mr. Fix som det han jobber som her. Når han slår med neven og løfter pistolen, ja så lytter folk. Han er kul som få og får også ting vanligvis akkurat som han vil. Men selvsagt blir det ikke enkelt å få det som han vil. Han må løsrive gullstrupen fra hennes kontrakt som de som ‘eier’ henne ikke vil la henne løses fra. I tillegg har plateselskapseierens mann problemer med den russiske mafiaen som kommer til overflaten her. Plateselskapseierenken Edie Athens har også en god del gjeld til noen gangsterrappere som også må fikses.

Man får her som du skjønner en suppe alla den første filmen. Man forsøker å gjøre det samme som i den første filmen her og det lykkes man ikke nok i. Historien og handlingen er mye kjedeligere. Man har heller ikke klart å få fram den samme driven i scenene. Det er jo enkelte scener som er litt morsom, men det holder ikke at man får seg en liten latter eller to i en hel film. Man mangler en del driv her og det hele føles ut som om det går for tregt. Denne krimkomedien er ikke like morsom og fornøyelig som sin forgjenger. Man forsøker å pakke det hele inn med smarte replikker, raske never og vennlige smil, men det holder ikke helt til målet. Det hele blir for kjedelig her og man ser at ting skjer, men man bryr seg ikke så mye. Jeg tok faktisk meg selv i å se en del på klokken her underveis fordi ting blir raskt litt uengasjerende her. Filmen er også for lang og kunne nok vært en del bedre om den var klippet litt ned. Det er lett å ta snarveier her uten at man mister noe med denne suppehandlingen. De komiske poengene er det også alt for langt mellom.

I denne filmen er ikke John Travolta likke vass som i første film. Han mangler litt attitude og får ikke ting til å svinge som i gode gamle dager. Travolta klarer ikke redde denne filmen selv om han forsøker seg på en dans med Uma Thurman. Og det hjelper fint lite med store kjente navn som Vince Vaughn, Cedric the Entertainer, André 3000, Steven Tyler, Harvey Keitel, Danny DeVito, Anna Nicole Smith og Wyclef Jean på rollelisten. Og når Dwayne Johnson fremstår som det enste lyspunktet her i hans portrettering av en homofil livvakts som ønsker å bli skuespiller, vet man at dette ikke er det helt store. Johnson aka The Rock er wrestleren som ble skuespiller og han har etterhvert begynt å gjøre en okei karriere ut av det. Her får han vist litt av det han duger for i en av birollene. Det blir veldig morsomt når han egenhendig fremfører en dialog i fra Cheerleaderfilmen ‘Bring it On’. Det er en scene hvor han viser en god porsjon selvironi og det blir det selvsagt mye moro av. Det er med andre ord ‘The Rock’ som redder denne filmen opp til en film midt på treet.

For å oppsummere så var ikke dette stort å rope hurra for. Man kunne nok egentlig ha spart seg for å se denne filmen om man fikk med seg The Rocks scener på youtube. Det er jo viktig å være ærlig når man vurderer filmer og denne filmen er dog bare helt okei. Om man digger kriminalkomedier over alt på jord så er det jo verdt å gi dette en sjanse, men ikke forvent deg noe særlig. Kanskje du til og med blir overrasket. Jeg så denne filmen da den kom på kino og likte den ikke noe særlig da, men jeg tenkte å gi den en ny sjanse etter å ha sett ‘Get Shorty’ om igjen, men filmen framstår som en film som er veldig midt på treet. Det er jo en viss underholdning her i enkelte scener og noe klarer å framkalle latter her og det er vel det som redder mye av inntrykket her. Man føler jo også at filmen blir veldig tafatt og alt for lite frisk handling. Dette var med andre ord et svært tilbakesteg fra den første filmen. Og selv ikke stjernene kunne redde dette. Det er igrunnen rart at man ikke klarer å få mer ut av å ha dem med enn dette. Regissør F Gary Gray klarer heller ikke å gjøre stort ut av dette og det er synd. Jeg ruller en svak treer på terningen for noe som blir litt trist i lengden.

Se om film er på streaming:

- Get Shorty - Fornøyelig treffsikker kriminalkomedie

- Men in Black: International - På det jevne om mennene (og damene) i svart
- Fast and Furious 8 - Nær ødeleggelse av topp actionserie
- Law Abiding Citizen - Tullete og rotete om ”hevn”.
- The Italian Job - Action og spenning i en film som gjør jobben
- Forhandleren - Overraskende underholdende actionthriller av godt gammelt merke
- Friday - Fredagen som endret nabolaget...

- Vær kul, men ikke FOR kul.

• Be Cool
  • Filmguiden