Anmeldelse av Sverdet i stenen (The Sword in the Stone), amerikansk film fra 1963

Animasjon, Familie, Fantasi, Musikal, Tegnefilm Spilletid: 76 minutter Aldersgrense: 7 år

Ikke den beste historien, men bra minneverdig til tider

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.04.2012]
Dette begynner da England var ungt. Kongen var død uten en sønn ved sin grav, og da ingen til å ta over for ham. Man fryktet at landet gikk rett mot krig. I London by steg et under ned i form av et sverd i en sten. På sverdet stod skrevet med gullskrift at den som trekker dette sverdet opp av stenen og ambolten som det står i, er rettmessig konge av England. Mange store menn prøvde seg med all sin styrke, men ingen kunne så mye som røre det. Det skjedde ikke noe mirakel og England var femdeles uten konge. Og med tiden ble det mektige sverdet glemt. Dette var en mørk tid, uten lov or orden. Folk levde i frykt for hverandre, for de sterke utbyttet de svake. I en skog bor en trollmann som lyder navnet Merlin og han er en slags magisk veileder for folk med store skjebner. Han kan se inn i framtiden og han satt bare å ventet på at den 11 år gamle spe foreldreløse gutten mer Arthur skulle falle inn i huset hans. Og når nettopp det skjer så er Merlin klar til å være læreren for den Arthur fordi man kan ikke bli noe stort uten å få den rette ballasten. Den modige gutten Arthur blir med på litt av et eventyr her sammen med Merlin som innbefatter slemme hekser, ildsprutende drager og sprø trollmenn. Arthur vet ikke hvilken framtid han står overfor, men Merlin er sikker på at Arthur kommer til å spille en betydelig rolle i dette dramaet...

Når filmen begynner skikkelig åpner den med at en ensom ulv står inne i skogen og skuer med sine lysende øyne for å finne noe å sette tennene i. Den får øye på et lite ekorn på en tynn gren. En stor fugl stuper ned for å sette klørne i ekornet, men ekornet greier å dukke ned i siste øyeblikk og piler da raskt mot det trygge hullet sitt i treet. Så beveger vi oss lenger inne i skogen der en eldre trollmann med hvitt skjegg og blå kjortel og trollmannshatt holder på å hente vann i en brønn. Han klager om at alt er så upraktisk uten hjelpemidler og vann må en jo ha så det er litt av et strev å få det fra noe så upraktisk som en brønn. Og han klager slik at selv kjettingen blir irritert på ham og tar fatt i ham i foten hans mens han går med den fulle bøtten med vann fra brønnen og inn i huset sitt som er like ved. Trollmanen forteller at om en halv time vil det komme noen til huset hans. Uglen hans Arkimedes vil vite hvem det er, men Merlin, som trollmannen heter, er ikke sikker på hvem det er, bare at han er veldig viktig. Merlin er sikker på at skjebnen vil lede ham til ham så Merlin kan veilede han til den riktige plass i verden. Arkmedes er svært skeptisk og vil se det før han får tro det. Merlin forteller at det er en mager liten gutt på 11-12 år gammel som kommer. Arthur som gutten heter befinner seg nå like utenfor skogen og er med en kjenning på rådyrjakt. Kay som jegeren heter har akkurat et dyr i sikte og da han avfyrer pilen så faller Arthur, som befinner seg på en grein over ham, over ham så han bommer stygt og skyter pilen i en bue lang inn i skogen. Kay blir sint og jager gutten inn i skogen. Arthur prøver å blidgjøre Kay med å tilby seg å finne pilen for ham i skogen.

Filmen er basert på boken ‘The Sword in the Stone’ av T.H. White fra 1938. Jeg har ikke lest denne boken og vet ikke helt hvordan man har lagt opp historien der, men i Disneys versjon av dette blir historien fortalt her med full av digresjoner og ting som skjer her for å få litt mer handling inn i filmen. Det blir mye fokus på den klossete trollmannen Merlin som ved hjelp av mye trolldom forsøker å undervise gutten Arthur for å få ham til å bli en bedre mann når han vokser til. Merlin har sin helt egen vei å undervise og masse ting går selvsagt galt når de eksempelvis forvandles til fisker og besøker fiskenes verden i vannet og nesten blir spist av en stor fisk mens Merlin lærer at de svake blir de stores mat. Merlin har sin helt egen strategi i livet der man alltid skal bruke hjernen over muskler og dette er det han lærer lille Arthur her. Det blir masse spenning ut av denne lærdommen og de blir utfordret mer enn en gang her for å si det mildt for å holde seg livet begge to. Man treffer også Disneyheksen Madam Mim som også man kan lese historier om i tegneseriebladet Donald til tider. Det er heller ikke så dumt at barna lærer en del her om verden og livet i det som skjer her. Og det er jo heller ikke noen negativ ting de yngre også lærer her at det er lurt å gå på skolen å lære.

Dette var den siste animasjonsfilmen som kom ut mens Walt Disney fortsatt var i live. Disney som var produsent for filmen har klart å gjøre dette ganske okei severdig. Man får en del artige scener her og mye humor. Mye av humoren er servert av den sprø trollmannen Merlin og alt som skjer i hans regi. Han er som en tidlig versjon av Genie fra Disneys Aladdin. Det blir jo også en god del situasjoner som er gøy for barna der Merlin bruker mye artig magi. Men for de voksne kan det bli litt mye gjentakelse av at Merlin skaper ham og Arthur om til en rekke dyr en og en for å lære av hvilke utfordringer de har i livet sitt. Selv om det er mye humor her så føles det som om historien her er litt fraværende. Det er ikke så mye framdrift i filmen og man hopper bare videre til en ny og ny scene her. Scenene er i seg selv fornøyelig nok, men man føler at det skorter litt på fortellerteknikken i den store helheten. Filmen føles rett og slett ikke som den klarer å engasjere deg like mye som man hadde håpet på. Likevel tror jeg nok at barna nok vil falle fint for denne filmen og synes at dette er gøy nok til å bruke tiden på. Man liker jo noe av galskapen her og det redder noe av inntrykket. Dette er jo også passe gøyalt til tider og man gliser litt av en del av de artige situasjonene som Merlin roter Arthur opp i her. Det blir også noen sanger også her som er okei utformet og står seg som vanlig litt fram som noe man nynner litt med på til tider når de glimter til innimellom her.

Regissøren heter Wolfgang Reitherman og dette er hans store gjennombrudd på den fronten der han har hele regien alene. Senere har han levert bedre filmer som klassikeren Jungelboken, Aristokattene, Robin Hood, Filmen om Ole Brumm og Bernard & Bianca. Tegningene er bra forseggjorte. Det er ganske bra detaljrikdom i bildet selv om dette nok er enklere enn det aller beste til Disneys tegnefilmsmaskineri. Man skulle ønske at man hadde brukt mer tid på historien her og mindre på situasjoner som draes ut til passe spennende sekvenser og annet som egentlig ikke driver handlingen framover. Det er med andre ord for lite driv i denne filmen til å underholde på det helt store planet. Reitherman har klart å gjøre mye ut av det som virker som et veldig enkelt manus. Men Reitherman klarer ikke helt å overbevise oss om at denne filmen er den klassikeren av det slaget som Disney pleier å stille opp med. Denne filmen er jo veldig annerledes enn de andre filmene deres og man går en del litt nye veier og leker kanskje litt vel mye her. Det er nok slik at det faller i bedre jord hos noen enn hos andre.

Jeg ender på terningkast fire for denne filmen som jeg husker at jeg likte å høre lydbokversjonen av når jeg var liten. Det var derfor for meg en del underholdning i den nostalgiske effekten over slik jeg husker det hele fra da jeg var mindre. Med dette gjensynet så er det en del artige situasjoner og en del ting som trekker også opp, men jeg synes at dette er den svakeste helaftens Disneyfilmen til da den kom ut i rekken. Men som sagt så er jo dette såpass gøy at det tåler noen gjennomsyn for barna og blir en film verdt å se for de voksne også.

- Bernard & Bianca - Spennende Disneyfilm for de minste med bra sjarm
- Filmen om Ole Brumm - Svært koselig og hjertevarm underholdning for hele familien
- Robin Hood - Disney-klassikeren om den edle lovløse
- Aristokattene - Aristokattene er morro for små