Anmeldelse av Titanic, amerikansk film fra 1997

Drama, Romantikk, Katastrofefilm Spilletid: 194 minutter Aldersgrense: 15 år

Giganten overbeviser fremdeles, også i 3D

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 12.04.2012]
Tidenes største film er tilbake, denne gang i nytt 3D-format. Sammen med ”Avatar” er ”Titanic” James Camerons to store filmhistoriske giganter av noen filmer. Historien om ”Titanic” skiller seg imidlertid ut da den er basert på den virkelige hendelsen som fant sted for nøyaktig 100 år siden.

Skipet som ikke kunne synke skulle på sin jomfrutur fra Southampton i England over Atlanterhavet til New York. Frem til målet kom imidlertid bare under halvparten av passasjerene, for gigantskipet støtte på et isfjell i Nord Atlanteren og historien om det skjebnesvangre marerittet fortelles igjennom øynene til den overlevende Rose Dawson.

James Camerons 11 ganger Oscar-vinnende film slår fremdeles mot deg med en kraft som oser klassiker og filmatisk toppklasse. Ikke bare er dette et lite nostalgisk gjensyn av filmen fra 1997, men det slår oss fremdeles hvor udødelig og tidløs hele filmen er. Cameron har laget en på mange måter erketypisk amerikansk romantisk sviske av en storfilm, men summen av filmatiske, historiske og skuespillermessige sider er så sterk at resultatet briljerer.

Den gang purunge Kate Winslet og Leonardo DiCaprio spiller det slående ulike paret Jack Dawson og Rose DeWitt Bukater, to unge som tross sine store klasseforskjeller finner hverandre på luksusskipet. I starten er det både morsomt og litt komisk å se unge DiCaprio med sitt barnlige gutteansikt, uten skjegg og den store erfaringen han har i dag. Desto mer passende virker også rollen for ham; en naivt optimistisk og energisk ung kar som overbeviser i rollen som Jack. Winslet briljerer som den nesevise og småfrekke overklassejenta som likevel egentlig ikke ønsker å være slik. Møtet mellom de to avdekker sider ved dem og vikler sammen to karakterer som virkelig berører på film.

En kan nesten ikke få rost særlig samspillet og kjemien mellom Winslet og DiCaprio nok i ”Titanic”. Det er enkelt å ta slikt forgitt, men det lyser igjennom at de to virkelig fant tonen også på settet, og resultatet er altså alt annet en overflatisk romantisk kvalm! Dette er ekte filmatisk kjærlighet og energi som aldri slipper taket i seeren eller mister sin energi utover i filmen! Et ytterligere velsmurt, fyldig og rikt persongalleri fyller opp historien godt og bra, mange med sterke skuespillere som Kathy Bates, Billy Zane, med flere, på båten.

Det er sjeldent at en så lang film oppleves så ”kort”. Dette er mye takket være at nærmest hver eneste scene makter å gripe deg og engasjere. Selvsagt kan man spørre seg om alt virkelig er nødvendig, men sannheten er at det nettopp er denne fyldige helheten som også skaper vår tilknytning til karakterene og deres utvikling. Gjennom den lange oppbygningen knyttes vil til flere karakterer og innen katastrofen er et faktum ”kjenner” vi dem så godt at sympati og empati florerer mellom oss og karakterene på lerret!

Selv denne filmatiske perlen er dog uten svake punkter. Den lange handlingen er allerede nevnt, dette er noe som dessverre alltid vil ”plage” en del folk. Ellers er også den tidvis pålagte frostrøyken litt vel ofte fraværende i utescenene. En kan selvsagt også ta opp igjen spørsmål som ble stilt til 1997-premieren av filmen. Er karakterer og klasseskiller troverdig og riktig fremstilt? Er de historiske fakta riktige, og er blandingen av disse og oppdiktede sider velfungerende? Svaret på det siste spørsmålet er i hvert fall et rungende ja! ”Titanic” blir dermed ikke lenger et særlig stort spørsmål om dens tilknytning til de virkelige hendelsene, poenget er at den som underholdningsfilm uansett funker som en rakker!

Når det gjelder konverteringen til 3D så funker også dette overraskende bra. Effektene av 3Den er både møysommelig og nedtonet. Dette gjør at det oppleves både pent og skikkelig og på ingen måte overdrevet. Slik er det nesten som man ikke føler man ser en 3D-film, noe som er befriende godt og smart gjort.

Vi må heller ikke glemme James Horners legendariske musikk, blant annet synget og nynnet av Sissel Kyrkjebø, en musikk som fyller de dramatiske og emosjonelle linjene med bravur.

Gjensynet med ”Titanic” har slik blitt riktig så gledelig! 3D-formatet fungerer ypperlig og pent, mens det er filmens generelle kvaliteter som igjen imponerer stort. James Camerons mesterverk oppleves som både tidløs og gjennomarbeidet til fingerspissene, og den fantastisk velfungerende kjemien og samspillet mellom DiCaprio og Winslet rører som pokker! Dette er en ekte filmatisk klassiker med stor K!

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- The Revenant - Et iskaldt, rått og overveldende filmatisk mesterverk
- Den Store Gatsby - The Great Baz Luhrmann er tilbake
- The Wolf of Wall Street - DiCaprio i fyr og flamme!
- J. Edgar - Eastwood flesker til igjen!
- Shutter Island - Holder ikke helt hva den lover.
- Inception - Intet mindre enn et mesterverk
- Body of Lies - Ikke like solid som man forventer
- Revolutionary Road - Dramaet i Revolutionary Road
- The Aviator - Flypioneren Howard Hughes levde i drømmene
- Catch Me If You Can - Fascinerende og fornøyelig underholdning om en ung frekk svindler
- Gangs of New York - Stødig, men ikke så lett å like for folk flest
- The Beach - Mye bra, men litt skurr innimellom

- Avatar - Vakker gigant!
- Sanne Løgner - En av de beste reine actionfilmene
- Terminator 2 - Dommens Dag - Perfekt blanding av sci-fi, action og thriller!
- The Abyss - Mysteriet i dypet fasinerer oss enda
- Aliens - Noe av det ypperste innenfor sci-fi
- The Terminator - Kult sci-fi-mesterverk

- En episk film om historiens mest berømte forlis

13.04.2012 sier MegBasta: Må si jeg ser frem til å se den i 3D.
12.04.2012 sier Pål Frostad: Jeg var litt skeptisk til hvordan denne filmen ville klare seg med en ny 3D-langsering, men nå må jeg si at jeg ble ganske beroliget når jeg leser din anmeldelse her. James Cameron ser ut til å mestre alt han forsøker seg på på en ypperlig måte og jeg ser fram til å se Titanic i 3D mens jeg venter på Avatar 2.
21.11.2011 sier Jakob K: Rart at ingen her laget en omtale av denne før nå
28.02.2010 sier Paladila: my heart will go on mp3 dowload,

my heart will go on (jazz)

my heart will go on (celine dion)

my heart will go on (rose) james horner

my heart will go on (karaoke)
12.01.2010 sier Paladila: jeg elske den sangen om my heart will go on
12.02.2009 sier Pål Frostad: Det er jo James Cameron, bare det er nok kvalitetsstempel for meg: Terminator 2, The Abyss og Aliens, trenger man si mer ;)
12.02.2009 sier pegasus: Selvom det er en av verdens mest sette filmer er den også for tiden en av de mest undervurderte av dem som ikke er tilhengere av den. Mange har ikke sett filmen siden gikk på kino og husker BARE kjærlighetsklisset. I og for seg forståelig. Men Titanic er så mye mer enn det. For meg er filmen en 3 timer lang orgasme av storslåtte bilder, fantastisk musikk, gode skuespillere og så mye detaljer å legge merke til at jeg aldri går lei.

• Titanic
  • Tønsberg Blad
  • Drammens tidene

Engelsk, Tysk, Svensk, Fransk

20th Century Fox, Paramount Pictures, Lightstorm Entertainment

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Warrior Nun»

«Perry Mason»

«Cold Fish»

«Familiefesten»

«Knerten og sjøormen»

«Shadows of Forgotten Ancestors»

«The Sand Pebbles»