Anmeldelse av Frankensteins sønn (Son of Frankenstein), amerikansk film fra 1939

Sci-Fi, Grøsser, Drama Spilletid: 99 minutter

Kommer ikke opp mot sine forgjengere

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 25.04.2012]
Baron Frankenstein er død. Hans sønn kommer til borgen hans for å ta del i arven. Den nye Frankenstein får også overrakt papirene fra sin far med alle hans formler og vitenskap. Det står i papirene at han må overta forskningen om han vil, men da vil det ikke være noen vei tilbake og han vil sikkert bli hatet for resten av livet på grunn av hans arbeid. Han blir også fortalt at han er i fare i hans fars borg og trenger beskyttelse. I borgen treffer han Igor som var Frankensteins loyale assistent. Sammen danner de et nytt team her. Litt etter litt gjenopptar Frankenstein sin sønn arven etter faren og forsøker å få monsteret som ligger i koma ut av den tilstanden. Det er på nytt tid for å forsøke å blåse liv i det gode gamle monsteret igjen. Og når monsteret er på beina igjen blir alt straks litt mindre kontrollerbart i borgen...

Filmen åpner med at vi får se en vakt som patruljerer utenfor et inngjerdet område med en svær borg i bakgrunnen. På porten står det ingen adgang og øverst er det navnet Frankenstein som lyser mot oss. I et knust vindu litt høyere oppe dukker det fram et bustete hode med en bøyd nakke. Vi ser så noen gamle koner som kommer med en vogn med kvister på. Baron Frankenstein er nå død og man begynner å diskutere hans ettermæle. Folk er sint på ham fordi han har gjort at så mange har flyttet fra landsbyen på grunn av hans monster. De mener det er det forbannede stedet oppe på haugen som er grunnen til at mange ikke vil bo der mer. Det er bare den gale Igor med den rare nakken som vil bo der oppe. Nå må de gå til jernbanestasjonen for å ønske enda en Frankenstein velkommen da sønnen hans kommer for å få overrakt sine fars papirer. Dette gjør de kun fordi loven tvinger dem til det. Ingen likte den doktoren og baronen Frankenstein som lagde et monster i djevelens bilde som landsbybefolkningen sier det. Men selv om de blir nødt til å overrekke papirene så skal de ikke være så vennlig mot ham og bare gi ham en kald skulder og håpe på at han drar igjen. Deretter forflytter vi oss til toget der Frankensteins sønn og hans kone befinner seg. Han gleder seg til å komme til et nytt liv i denne landsbyen. De ser på hverandre som oppdagere som skal besøke hans fars slott for første gang. Frankensteins sønn forteller at det ikke var hans fars skyld at Monsteret ble en morder siden det var assistenten som fant feil hjerne. Det regner fælt når Frankenstein ankommer landsbyen. En mengde folk er møtt opp på stasjonen, men de er ikke så vennlige og går straks Frankenstein forsøker å undskylle sin far. De drar i en bil opp til borgen i det voldsomme uværet. Frankenstein, hans kone og hans sønn ankommer borgen og legger sønnen med det samme. Nå begynner den unge Frankenstein å føle seg hjemme og han spør først etter biblioteket der han går for å lese papirene fra hans far.

Her får vi nok en oppfølger til Frankenstein fra 1931. Dette er den tredje filmen i rekken om Frankenstein og hans monster. Denne filmen begynner med at en ny Frankenstein kommer til sin fars borg. Det er jo et helt annet utgangspunkt enn de andre filmene. Det tar også en del mer tid før denne filmen kommer skikkelig i gang fordi man her har valgt å la oss først bli kjent med den nye unge Frankenstein. Denne filmen begynner mer som en ny oppdagelsesferd i gamle minner. Her får vi også introdusert karakteren Igor som var en assistent til Frankenstein. Igor fikk dødsstraff med henging for å ha stjålet lik, men Frankenstein gjenopplivet ham. Nå er det Igor som viser Frankensteins sønn rundt i de mange hemmelighetene som Frankenstein hadde. Vi treffer også igjen monsteret som alle trodde var død, men Frankenstein lagde ham slik at han udødelig. Monsteret sover nå en dyp søvn etter at han ble truffet av lynet. Man får her en rekke scener der man forsker på monsteret. Det hele er gjort på okei mystisk vis. Her får man med andre ord en god del mer kjøtt på beinet der man forsøker å forklare hvorfor monsteret er som det er og er så sterkt selv om det bare er laget av menneskedeler. Det hele virker jo mildt sagt litt snodig, men filmen forsøker nå en gang å bygge opp en ny affære her på en ny måte. Men all denne forskningen og undersøkingen av monsteret er ikke like underholdende som de to første filmene. Dette trekker også litt mer ut og dette er også en betydelig lengre film enn sine forgjengere og det merkes på den da man føler at dette ikke klarer helt å gi maks hele veien. Man får dog liv i monsteret etter en stund her og da begynner filmen å sko seg mer inn på klassiske veier igjen. Det er jo scenene med monsteret i som gjør denne filmen verdt å se.

Boris Karloff gjør nok en gang comeback som det ikoniske Frankensteinmonsteret. Han gjør nok en gang en klassisk innsats her som man legger merke til. Det hadde ikke blitt det samme uten ham. Monsteret har en helt egen måte å være på og en litt begrenset hjerne. Det er ikke lett å vite hva han kan finne på med sin enkle logikk som ikke alltid strekker til. Det er mye mystikk knyttet til dette Frankensteinmonsteret. Man blir liksom aldri helt klok på det og i hver ny film er det nye momenter som kommer på banen. Hans handlinger er ikke helt lett å forklare alltid. Noen ganger kan han være snill og i neste øyeblikk kan han slå i hjel en mann. En ting som er sikker er at han ser svært skremmende ut og om man hadde møtt ham i virkeligheten så hadde man ikke likt synet av monsteret. Man har også et annet triumfkort på hånden her og det er det andre store skrekkfilmikonet fra denne tiden i Bela Lugosi som spilte Dracula eller Bela i Wolf Man. Her får vi han i rollen som Igor og det gjør han også ganske bra.

For å oppsummere så er denne filmen et godt hakk ned fra de to første filmene. Det er dog en helt grei film å se, da den forsøker å bringe litt smånytt på banen. Det blir jo mye rein drama her og det gjør seg ikke superbra i en grøsser av dette slaget. Man kan nok skylde mye av det lave tempoet i filmen på at filmen virkelig begynner å dra på årene, men det pleier ikke å gjøre så mye så lenge filmen leverer og det gjør denne delvis. Man merker hva man forsøker å bygge opp her, men man lykkes ikke å skape annet enn litt mystikk og gjensyn med gamle karakterer. Det blir jo et lite oppgjør her på slutten som skaper litt spenning og det er jo det som gjør at filmen løftes litt opp igjen. Man vil jo også se hva som skjer på slutten her for å være forberedt til neste film. Jeg ruller en svak firer for denne filmen som bare bruker litt av sitt potensiale. Uansett så kommer dette aldri opp mot sine forgjengere og blir ikke fult så underholdende å se i lengden.

- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen
- Frankenstein - Forsøk på å blåse liv i Frankenstein og hans monster
- Young Frankenstein - Frankenstein-parodi som innimellom briljerer med klassiske spøker
- Frankensteins brud - Solid oppfølger fra filmens barndom!
- Frankenstein - Tidlig skrekk og sci-fi-klassisker

• Thespinningimage.co.uk
  • Dvdclassik.com
  • Russin.nu

Universal Pictures

«Rashomon - Demonenes port»

«Addams Family Values»