Anmeldelse av The Avengers, amerikansk film fra 2012

Action, Superhelt-film, Sci-Fi, Eventyr Spilletid: 143 minutter Aldersgrense: 11 år

The Avengers - Trailer 25.04.2012

Velfungerende popcornfilm

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.04.2012]
Direktør Nick Fury må på vegne av det internasjonale fredsbevarende byrået SHIELD samle sammen et team som kan redde verden fra randen av katastrofe. Selveste guden Loke har nemlig fått kloa i en utenomjordisk kraft som det vanskelig kan la seg stoppe. Men, med et sterkt team bestående av diverse fantastiske superkrefter får han litt å bryne seg på!

Egoene får virkelig målt sine krefter når mange av Marvel-universets største superhelter altså må samarbeide for å stoppe den onde guden Lokes planer om å utslette jorden. Regissør Joss Whedon debuterer som langfilmmann men han har mye erfaring fra tv-serier som ”Buffy” og ”Angel”. Om dette kommer til gode i ”The Avengers” kan diskuteres, men en viss dreis har han da fått til over det hele.

Det er første gang vi får se såpass mange ikoniske superhelter i én og samme storfilm. Dermed er grunnlaget lagt for en popcornfilm uten sidestykke. Sakte men sikkert blir vi introdusert for både Iron Man, Captain Amerika, Black Widow, Thor og Hulken. Blant det mest gjennomarbeidende i hele filmen er dette forholdet mellom alle superheltene. Her er det nemlig ikke bare fryd og gammen, og de mange feidene og kranglene dem imellom er jevnt over fordelt igjennom hele filmen. Humoraspektet og måling av både størrelse, lengde og krefter dem i mellom er både underholdende og har mye troverdig nerve når så mange gigantiske egoer samles slik som her.

Den vittige dialogen er med på å understreke tegneseriepreget og lekenheten. Flere direkte morsomme scener krydrer det hele fint og de respektive heltenes særegenheter er viet god oppmerksomhet og plass. I tillegg er det altså også en nerve superheltene imellom, noe som gir hele historien en litt mindre overflatisk dybde enn bare deres hovedkamp mot den felles fienden.

3D-bruken er heldigvis ikke overdrevet, men brukes klokt og kun veldig tydelig ved enkelte anledninger. Det ser ut som selv Hollywood har lært seg å dempe effektene litt mer enn hva som er gjort ved andre anledninger. Den intense siste delen av historien gir oss imidlertid veldig mye tradisjonelt godteri hva effekter, action og kampscener angår. New York blir slik til location for en heftig slagscene.

Alt i alt har ”The Avengers” blitt en både underholdende og vittig fremstilling av alle disse superheltene. Takket være kvaliteter i flere ledd er den vel så god som de beste filmene av de mange superheltportrettene de siste årene, som ”Iron Man” og ”Captain America”. Når dette er sagt så sliter filmen likevel litt med å stå frem som noe uforglemmelig da det nettopp, ironisk nok, er vanskelig å skape noe spesifikt særegent da så mange figurer kappes om oppmerksomheten. Men som popcornfilm er dette absolutt bra underholdning og leverer slik sett varene.

- Avengers: Endgame - Den episke avslutningen på en episk saga
- Avengers: Infinity War - Underholdende totalgigantisk stormannsgalskap
- Avengers: Age of Ultron - Noe tomt, dødt og veldig uengasjerende over galskapen...

- Serenity - Sci-fi-eventyr for de dedikerte som rommer mye moro!

- Kul superheltaction for massene som gir deg mye bangs for bucks

• The Avengers
  • Romerikets Blad
  • Lylesmoviefiles.com
  • Radio Times
  • Christianity Today
  • Sacramento News & Review
  • Sin Magazine
  • Chicago Daily Herald
  • Chris Stuckmann (Youtube)
  • Craveonline.com
  • Filmbloggen.net