Anmeldelse av Mesterdetektiven Basil Mus (The Great Mouse Detective), amerikansk film fra 1986

Animasjon, Action, Eventyr, Mysterie, Tegnefilm Spilletid: 71 minutter

Disney gir deg nok et spennende museeventyr

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 23.05.2012]
Vi skal til London i 1897. Det er kvelden før dronningens diamantjubileum, i det år en katastrofe nær hadde rammet hennes majestet regjering. Inntil for nylig var Doktor David Q. Dawson ved dronningens sekstisjette regiment. Han var nettopp tilbake i London etter å ha tjenestegjort i Afhanistan, og var på jakt etter et koselig lite krypinn. Lite ante han at hans liv holdt på å bli forandret for all framtid. En kveld treffer han en liten musejente ved navn Olivia som leter etter sin far som er forsvunnet. Hun vil ha hjelp av den dyktige detektiven Basil Mus. Det viser seg at en flaggermus har bortført faren hennes og Basil Mus vet hvem han jobber for. Flaggermusen jobber for en usle professor Rottenikken som er en slags forbrytelsens Napoleon. I årevis har Basil forsøkt å fakke ham, men han har lurt seg unna hver gang. Ikke et sted i London er trygg med Rottenikken på frifot, fordi han klekker ut de usleste komplotter og er den råtneste blant rotter. Rottenikken har lagt en djevelsk ond plan som han bruker Olivias far som brikke i. Han vil nemlig forsøke å ta over makten i landet. Klarer Basil, Doktor Dawson og Olivia å stoppe ham?

Filmen åpner med at vi får se en mørk tåkete bakgate i London på helt slutten av 1800-tallet. En hund uler i natten og vi hører en hest med en vogn nærme seg. Det er en vogn fra Shamrock Shipping som kommer trekkende. Deretter faller vi helt ned på bakkeplan der vi studerer rennesteinen i gaten. I et lite koselig lite krypinn helt ved enden av et takrennerør holder en leketøysforhandlermus til med sin butikk Flavershams leker. Leketøysmakeren holder bursdag for sin datter som synes dette er den beste bursdagen hun har hatt. Far sier at det kan hun ikke si når hu ikke har fått presangen sin ennå. Hun lurer fælt på hva det er og så finner far fram den storslagne gaven. Det er en blomst som trekkes opp og blir til en museprinsesse som danser sensuelt og flott. Datteren blir henrykt over at han har laget den bare til henne. Utenfor ser vi en skummel flaggermus med trebein om nærmer seg lekebutikken. Han forsøker å komme seg inn selv om døren er godt låst. Pappa mus klarer akkurat å gjemme sin datter Olivia i et skap i butikken før flaggermus kommer seg inn og begynner å gyve løs på butikken og leketøyshandleren. Når vesle Olivia kommer ut av skapet finner hun butikken i endevendt tilstand og med faren søkk borte. I neste scene hører vi en fortellerstemme fortelle om en Doktor David Q. Dawson. Vi ser først en herre i en hestedrosje og så lenger nede på utstegstrinnet finner vi en tykk liten mus med bart og bowlerhatt som leser museavisen. Da drosjen stopper stiger herremannen av og det gjør også musen som vi følger. Han slår opp paraplyen sin når det begynner å regne for å ikke bli så våt. Han går mot et blyrør der han treffer på vesle Olivia som sitter å gråter. Hun har forøkt å finne Basil Street og har gått seg bort. Dawson forsøker å trøste og hjelpe henne. Han ber henne følge med ham så han kan vise henne hvor Basil Street er og for å finne Basil selv som er en detektiv spesialisert på forsvinningssaker.

Som alltid når Disney kommer med ny film så bruker de god litteratur i bunn. Dette er basert på historiene om Sherlock Holmes eller rettere sagt barnebokversjonen av det i Basil of Baker Street som er skrevet av Eve Titus. Her blir vi med på et passe spennende og fornøyelig eventyr. Det kan nok bli noe i skumleste slaget for de aller yngste, men godt passende for barn i tidlig skolealder. Det hele sentrer seg rundt Basil Mus som er en museversjon av den berømte Sherlock Holmes og har sitt navn etter Basil Rathbone som er mest kjent for å ha spilt Sherlock Holmes på film. Jeg har ikke lest litteraturen om Holmes, men man kjenner igjen mye her fra de inntrykkene man har fra filmer man har sett og inntrykk man har fått med seg opp igjennom oppveksten. Sherlock Holmes er liksom noe alle vet hvem er. Man synes at Disney har klart å overføre de elementer og trekk ved Holmes på en passende måte her. Det er noe eget med Holmes som er en virkelig skarp kniv i skuffen og med øye for detaljer og med sine banebrytende etterforskningsteknikker for sin tid. Basil Mus som vi her følger lever etter utrykket ‘Alt er mulig så lenge man kan tenke..’.

Tegningene og stilen på ting er enda en gang forandret litt av det store tegnefilmapparatet til Disney. Også her klarer Disneys maskineri å tilføre en tiltrengt sjarm til tegningene og karakterene. Man har jo sett mus i hovedpersonene før i Disneys ‘Bernard og Bianca’, men denne gangen har man klart å gi dette en helt annen touch. Denne filmen har sitt særpreg som gjør at den skiller seg bra ut, selv om dette ikke er Disney helt på sitt aller ypperste. Denne filmen er røffre i stilen og tegningene er mer duse bakgrunnen er mer stillestående enn man er vant til. Resultatet er blitt en film som har en mengde trekk av film noir-stilen. Disney har også brukt bruk av dataeffekter for å piffe opp filmen til de mest krevende scenene. Og som i de fleste Disneyfilmer har man også her noen skumle skurker. Her blir vi kjent med den avskylige Rottenikken som er så sleip at det lyser ondskap ut av øynene på ham. Alt er gjort på et ganske passende vis for å skape den rette stemningen i eventyret.

Etter fiaskoen med ‘Taran og den sorte gryte’ klarte Disney å snu trenden med denne filmen som ble ble en sukess for dem på kinoene. Her har de forsøkt å skape mer Disneysjarm over det hele slik vi kjenner dem igjen for. Man har lagt kvalitet i alle ledd og musikken er også gjort av den store Henry Mancini, som gav oss den klassiske Pink Panther-themen som alle har hørt. Det er også noe humor her underveis som er noe man liker godt ved Disneytegnefilmene. Dette beveger seg derimot litt bort fra det typiske musikalpreget som de fleste av oss digger med Disney. De klarer dog å skape god spenning som gjør at nok de yngste fram til det aller siste sitter litt på kanten av stolen.

For å oppsummere så er dette en grei Disneyfilm. Man får mye av det en forventer her. Vi vet jo at dette vil ende godt, men det spennende er å se helt hva som skjer på slutten her. Dette holder ikke helt til å lokke fram de beste karakterene, men lurer seg dog opp på en solid firer på terningen. Filmen er med andre ord noe du trygt kan plassere både deg og barna foran for et greit underholdende tegnefilmeventyr.

- Vaiana - Smellvakkert og delvis oppdatert Disney-film
- Prinsessen og frosken - Vellykket nytt Disney-eventyr.
- Sjørøverplaneten - Sci-fi og sjørøveraction

• Antagony & Ecstasy
  • Video-Reviewmaster.com

Engelsk, Norsk

Walt Disney Pictures, Silver Screen Partners III, Walt Disney Feature Animation

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»