Anmeldelse av Fant, norsk film fra 1937

Kriminal, Drama Spilletid: 95 minutter Aldersgrense: 12 år

Folkelig norsk klassiker om fantene på sørlandet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.06.2012]
Fanten Fændrik har fått en båt av faren som han drar på tur med. Med ham er hans gravide søster som han har lovet sin far å ta vare på. Men Fændrik liker ikke å dra rundt på søsteren og setter henne av når hun er i barsel og stikker av med alle pengene hennes. Han er nå på flukt og oppdager Josefa som også er på flukt fra sin innpåslitne onkel. Hun har sneket seg ombord på båten til Fændrik. Dette drar Fændrik nytte av å tvinger seg inn på henne og tar henne med makt. Hennes kjæreste Oscar kommer for å lete etter henne, men han finner ikke henne med det første...

Filmen begynner med at vi får se noen seilbåter som seiler på sjøen en fin sommerdag. Så fokuserer vi oss på en medium seilbåt der en mann er ute å ror med en åre på siden. Foran står en dame å følger med på det som skjer. Så ser vi en et idyllisk landlig sted som ligger ved sjøen og skjærgården. En far sitter å fikser på et garn mens han sutter på en pipe sammen med sin sønn. Sønnen peker ut på sjøen der han sier at der kommer det båter. Faren forteller at det er fantebåter. Han roper på mor og sier at det er best å få alt i hus siden det kommer fantebåter. De tar inn klesvasken. En av mennene om bord vinker til en ung dame som står å skuer ut over sjøen. Moren sier at det er bedre om hun kommer å hjelper med å få inn klesvasken. Fantebåtene ligger seg med land. Og det blir litt av et munnhuggeri dem i mellom når de krangler om bagateller. Guttene slåss i vannet, men alle blir helt stille når gamlefar Sebaldus kommer opp på dekk. Han sier at han har sagt at de skal være stille når folk kan høre dem. Mens Halvor mener at folk de bruker kjeften selv de. Gamlefar spør om han sa noe, men Halvor skylder på Peder som på sin side sier at han ikke har sagt et stengselens ord. Sebaldus gir instrukser til Fændrik at han får ta prammen og ro moren og søsteren i land. Han sier også at det kunne vært bra om han greide å fikse en ærfuglstek til middag selv om det ikke er lov å skyte. Et annet sted i nærheten befinner Oscar seg som snakker med sin Josefa. Hun spør om han ikke tror at de kunne gifte seg. Oscar sier at det er ingenting han heller ville enn å gifte seg med henne, men han mener at hun er så veldig ung og hun vet jo at onkelen hennes helst vil at de skal vente. Men Josefa synes ikke noe særlig om hennes ufyselige onkel. Oscar sier at de finner nok en ordning og så følger han henne over heien. Når de kommer på toppen av knausen ser de ut over fantebåtene. Hun sier at det ser ut som de har det så moro, mens han sier at det ikke er bare moro å stjele å bedre. Josefa mener at de sikkert er mye bedre enn det folk vil ha det til. Han sier at om hun hadde vokst opp på disse kanter så ville hun skjønt hvordan de var.

Filmen baserer seg på Gabriel Scotts roman. En fant er en som ikke er bofast og er blant de laveste sosiale lagene. Det er snakk om tatere i denne filmen. Her får vi en skildring av sørlandets fantebåter. Vi får se hvilket liv omtumlende liv de lever med krangel og lureri. De går selv ikke av veien for å lure sin egen familie også. Vi får se dem krangle seg i mellom å styre på. De stjeler og tar for seg til livets opphold. Det er ikke akkurat noe positivt syn man får av fantene som her er gjennomsyret egoistiske. Filmen tematiserer møtet mellom fanter og bønder. Her får vi historien om fanten Fændrik og hans møte med Josefa. Fændrik er litt av en fyr og driter langt i familien sin så lenge det blir til hans egen fordel. Her er det søsteren hans som får lide da han stikker fra henne når hun føder på land. Han tar også med seg alle sparepengene hennes som hun har spart til seg og mannen hennes som sitter i fengsel.

Dette er regssør Tancred Ibsens store gjennombruddsfilm. Han har her laget en storartet norsk film for sin tid. Det er bra driv i filmen og ting virker veldig helhetlig gjort gjennom hele filmen. Fotoet er svært artistisk skutt og klippingen er utsøkt gjort for å skape dynamikk og flyt i filmen. Her virker det som om Ibsen har klart å gjøre en film som er tett opp mot det man også kunne finne i Hollywood på denne tiden. Det er noe klassisk over dette og i tillegg er filmen bra folkelig som en film som passer bra inn med den norske folkesjelen. Også i denne filmen er Ibsen sparsom med musikk og det er lyden som taler mer for seg selv. Skuespillet er bra også. Alfred Maurstad bærer hovedrollen bra og bærer filmen bra på sine skudlre. Han har god innlevelse i sitt skuespill med en masse grimaser og ablegøyer. Litt overskuespill er det, men Maurstad har mye sjarm og utstråling i sitt skuespill og viser seg som litt av et funn på film.

Dette er et godt drama som byr på mye liv og situasjoner som oppstår når disse lurendreierne av noen fanter snyter alt og alle de møter på og ikke har respekt for noen lov og orden. Det at man får disse egoistiske fantene og en hovedrolle man ikke sympatiserer særlig med er litt friskt og annerledes. Dette danner et bra grunnlag til å lage film av. Den første gangen jeg så denne filmen så jeg ikke alle dens kvaliteter, men etter å ha sett mye annen eldre film så merker man at dette er svært bra laget. Regissør Ibsen som også gav oss ‘Den store barnedåpen’ har klart å skape nok en svært minneverdig film. Om man sitter pris på eldre filmskaping er dette noe en må få med seg. I forhold til dagens filmer så holder ikke dette helt samme tempo, men for sin tid så er dette en god film som har mye å by på. Dette er også bra originalt og det er ikke så lett å forutse helt hvor dette bærer veien.

- Venner - Kampen om å ha besteget fjellet
- To mistenkelige personer - En svært spennende jakt på to lensmannsmordere dramatisert ut fra virkelige hendelser
- Den Hemmelighetsfulle leiligheten - Dramatisert mystisk særegent lite filmeksperiment
- Tørres Snørtevold - Fornøyelig norsk folkekomikk som leverer
- Gjest Baardsen - Den beste norske filmkomedien gjennom tidene!
- To levende og en død - Passe underholdende drama som leverer sakene på bra folkelig vis
- Den Store barnedåpen - Flott norsk samtidsdrama som leverer

• Fant