Anmeldelse av To levende og en død, norsk film fra 1937

Kriminal, Drama Spilletid: 82 minutter Aldersgrense: 7 år

Passe underholdende drama som leverer sakene på bra folkelig vis

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.06.2012]
Erik Berger jobber som postfunksjonær i en østlandsby. Alt går sin vante gang på jobben og Berger står foran en forfremmelse til postfullmektig. Men en kveld blir postkontoret ranet akkurat etter at Berger har tatt pengeoppgjøret. En maskert raner med pistol trenger seg inn på postkontoret og truer til seg pengene. De tre ansatte som er på jobb på postkontoret er Lydersen som blir slått ned, Kvisthus som dør av sjokket og Berger som ikke gjør noe med situasjonen og lar raneren ta byttet uten å gjøre motstand siden han blir truet på livet med ranerens pistol. Det kommer fram i politirapporten at Berger ikke gjorde motstand mot raneren og dette kaster avisene seg over og stiller Berger i et dårlig lys som feiging. Lydersen blir derimot blir sett på som en stor helt selv om han ikke gjorde stort han heller. Og når Lydersen også blir forfremmet til postfullmektig som Berger var den beste kandidaten til, føler Berger seg nødt til å flytte fra byen. Plutselig er hans liv helt snudd på hodet og da han treffer på raneren får han vite at han handlet rett, men det hjelper lite når samfunnet har stemplet han som feiging. Men Berger legger en listig plan for å forsøke å gjøre litt rettferdighet i ‘regnskapet’...

Filmen åpner med at vi får se en storbylivet denne vinterdagen sent på nittentredvetallet. Vi forflytter oss så inn i et hus der en dame står på kjøkkenet. Hun kommer inn derfra med noen fat inn der bordet står. Borte ved døren står sønnen og kikker på far gjennom dørsprekken. Far barberer seg og etterpå går han bort og skal ta på seg skoene men merker at det ligger noe opp i, men far spiller med og sier høyt at føttene hans må ha vokst om natten og da ler sønnen høyt gjennom dørspekken. Far sier skøyeraktig at nå skal han få og så løper han etter sønnen rundt spisebordet. De koser seg og skøyer seg og etterpå er det frokosten som står for turen. Familien koser seg rundt frokostbordet. De snakker om farens muligheter til å forfremmes til postfullmektig på jobben. Far mener det er nok så sikkert at han blir nettopp det siden det i postetaten går etter ansenitet og han er den enste som har søkt. Men mor mener at det kunne hende noe, far kvitrer raskt og skøyeraktig med at det måtte være at han døde det. Sønnen lurer på hva pappa skulle dø av, og sier på tull at det sikkert ville bli for mye syltetøy. Far sier at han blir nok postfullmektig og da skal mor få seg ny kjole. Det viser seg også at Lydersen også har søkt på jobben. Vi beveger oss over til et lunsjbord der den frekke Lydersen er en av dem rundt bordet. Han er en riktig ufordragelig fyr som ingen liker og alle bare spøker med hele tiden. Lydersen har liten sosial IQ og er alt for seriøs og selvopptatt. Alt går sin vante gang på jobben på postkontoret denne dagen.

Filmen er basert på den prisbelønte romanen med samme navn som filmen fra 1931 av Sigurd Christiansen. Dette er en bra historie å basere en film på. Det at man kan bli stemplet som feig om man ikke risikerer livet for noen skarve tusen kroner. Denne filmen skaper samfunnsdebatt rundt begrepene i moral og ære. Det er ofte ikke så sort hvitt som det man kanskje tror. Lite skal det til for at en blir helt og en annen taper. Et rykte kan ødelegge livet ditt og det får vi se og erfare her med denne Berger som alle stempler som en feiging. Samfunnet støter ut feiginger og trykker heltene til sitt bryst. Noen av heltene soler seg også litt vell mye i glansen som det Lydersen her gjør. Det er ikke alltid at ting går rettferdig for seg og denne filmen er på å framstille nettopp dette.

Dette var den første selvstendige produksjonen fra Norsk Film A/S. Regien er ved Tancred Ibsen, mens Gyda Christensen hadde replikkinstruksjon. Ibsen skrev også manuset til denne filmen og det er hans signatur man merker i filmen når han her forsøker seg på en rein dramatisk produksjon. Skuespillet er levende og troverdig utført på en måte man ikke har sett så mye av tidligere i norsk film. Kameraføringen er gildene her og det er ikke så mange klipp som man finner i eksempelvis Ibsens Fant. Men til tross for dette får filmen en fin rytme og føles ganske bra hele veien. Filmen klarer bra å fortelle historien som heldigvis ikke er så trist og sørgelig som den kunne blitt om man virkelig hadde sortmalt dette. Ibsen har gjort en bra innsats her med å gjøre dette til et interessant skue. Man merker at han er med å regne blant de aller beste norske filmskaperne for sin tid.

Filmen begynner med total idyll og utvikler seg i noe mer tung retning, men heldigvis snur man litt på flisen på slutten slik at dette ikke bare blir en tung film som skaper debatt, men også blir svært severdig slik folket liker det. Filmen er både spennende og underholdende på samme tid. Det er en interessant problemstilling man bringer fram og en bra film i norsk målestokk. Til tross for at mye er bra her så er det også en del som kunne vært bedre. Man får ikke den riktige storfilmfølelse over dette og selv ikke i norsk målestokk er dette helt i nærheten av noe mesterverk, men dette er en greit severdig film som har en del ved seg som man liker. Den er noe enkel i sin oppbygning til tider og ting glir noe for lett til tider og man kunne nok ha brukt noe mer tid på å skape en mer troverdighet rundt detaljene her. Filmen skal dog ha ros for sin spennene sluttsekvens i oppgjørets time som virkelig sitter.

• To levende og en død

«Helvete - historien om norsk black metal»

«The Devil All the Time»

«Førstegangstjenesten»

«American Murder: The Family Next Door»

«The Trial of the Chicago 7»

«Ju-on - The Grudge»