Anmeldelse av Snikskytter (Shooter), amerikansk film fra 2007

Action, Drama, Thriller Spilletid: 124 minutter

Snikskytter - Trailer 27.04.2007

Boom, bang, action

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 27.04.2007]

Bob Lee Swagger er en tidligere skarpskytter. Han har nå trukket seg tilbake etter et svik på et oppdrag. Swagger holder til på et avsidesliggende sted oppe i fjellet. En dag får han besøk av oberst Isaac Johnson som forteller at landet trenger hans hjelp. Casen er: et attentatforsøk på USAs president er nært forestående, og man trenger Swaggers ekspertise for å finne ut hvem som prøver seg.

Swagger går motvillig med på å tjene landet sitt en siste gang. Men oppdraget er en felle. Innen Swagger oppdager at han er blitt lurt er det for sent. Snart omtales han i nyhetsoverskriftene som den ensomme snikskytteren som forsøkte å skyte presidenten. Her starter filmen og en enorm jakt starter på å felle Swagger. Swagger på sin side må forsøke og finne den egentlige mannen for å redde sitt skinn før det er for sent...

Man får litt 1980-talls actionfilm følelse over denne filmen. Alt som kan eksplodere gjør det og det er action fra start til slutt. Selv om det er en del i filmen som er mindre sannsynlig, som at man kan lage napalm-bomber og annet militært utstyr med saker og ting man finner på et kjøpesenter, synes jeg at dette er grei underholdning.

Heltene i filmen har også en merkelig kynisme, de skyter menneskehoder som de skulle vært meloner, men det er vel slik de beste skal oppføre seg i dette yrket. Det tekniske er det ingenting å si på i filmen. Også pluss for flotte kameravinkler.

Som en oppsummering kan jeg si at om du trenger en kveld med mye action, og store eksplosjoner, gå å se denne filmen.

- The Guilty - Stødig amerikansk remake av dansk thriller!
- The Magnificent Seven - Voldsom og underholdende actionwestern
- Southpaw - Intenst, dedikert og forkledd såpedrama
- The Equalizer - Denzel Washington på autopilot redder elendig thriller
- Olympus Has Fallen - Back to the 90's
- King Arthur - Flott visuelt sett, men for skrøpelige karakterer
- The Replacement Killers - Leiemordertrøbbel...

29.04.2007 sier karma: ser bra ut... men hvorfor åpner det seg et nytt vindu med youtube når jeg klikker på filmen?

• Snikskytter
  • Filmfeber.no