Anmeldelse av Footloose, amerikansk film fra 1984

Drama, Dans Spilletid: 107 minutter Aldersgrense: 11 år

Livlig ungdomsdansemoro for folket med stjerneskuddet Kevin Bacon!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.07.2012]
Ren kommer flyttende fra storbyen Chicago til en liten småby langt ute på landet i Iowa. I denne byen er det pastoren som bestemmer hva som er lov og ikke. Det resulterer i at rockemusikk, dans og stort sett alt annen vanlig ungdomskultur er strengt forbudt. Ren får raskt en bestevenn i medstudenten Willard. De to finner ut at noe må gjøres, og bestemmer seg sammen med den ustyrlige pastordatteren Ariel å arrangere et skoleball. Men det er ikke fullt så enkelt fordi en må overbevise bystyret for å få lov til å gjøre noe slikt. Styret består bare av syv personer og en av dem er pastoren Shaw Moore som var med på å vedta forbudet mot dansing...

Filmen åpner med at vi får se en god del bein en og en på menn og kvinner som danser til tittelmusikken. Etter at musikken er ferdig og filmen begynner for alvor er vi kommet langt ut på landet. Vi befinner oss et sted Iowa der det nå er sommer, men man ser framdeles at fjellene glinser med snø på toppene i bakgrunnen. Det er et lite og lukket samfunn der den kristne troen står høyt i kurs. De radikale kreftene styrer og gjennomsyrer samfunnet. Vi besøker pastoren i kirken som holder en tale om at Herren tester dem. Hvis ikke hadde Herren bare feiet bort all synden. Det er en helt klar mening med å ha synd i samfunnet, som de skal jobbe med å få bort. Selv den obskøne rockemusikken er i følge pastoren et stort problem den også. På en av benkeradene sitter en ung mann å hører på prekenen og ser litt betenkt ut der han sitter. Han kikker bort på en pen jente som kikker tilbake på han. Når prekenen er over er det ikke bønn, da må de synge ‘Hvilken venn vi har i Jesus’. Flere av foreldrene må vekke barna som har sovnet under talen, fordi de skal være med å synge. Vår unge venn og jentefut er også litt oppskaket over at han må gjennom dette ‘unødvendige’ opptrinnet. Etterpå snakker moren til Ren, som den unge mannen heter, med pastoren. Det viser seg at den unge damen som Ren så på i kirken er pastorens datter. Ren og moren er ny i bygden og han skal begynne på skolen sammen med pastorens datter Ariel. Ariel kommer og hilser på Ren før hun drar avgårde med venninnene sine for å dra ut å ragge litt. Venninnene synes at Ren er superkjekk. Så følger vi Ariel og co ut på tur med bilen. Vi ser at Ariel er litt av en våghals der hun lener seg over fra en bil til en annen i full fart og de tar begge veibaner når det kommer en trailer i mot dem. I siste liten, før hun mister livet, smetter hun inn i den andre bilen til en gutt som hun roter litt med.

Footloose er en ungdomsfilm og en dansefilmklassiker som var på alles lepper når den kom. Alle har nok hørt musikken her selv om de ikke har fått med seg filmen. Denne filmen skildrer den tidløse kampen mellom uskyldig moro og streng moral. Voksne folk dytter på ungdommene og forteller dem hvordan da skal leve og tvinger dem inn i et spor. Man skulle jo tro at folk burde få velge selv. Det er jo slik man er blitt lært opp at den kristne troen skal bre om seg med at man velger å ta Jesus inn i livet sitt, og ikke bli påtvunget noe som man ikke står inne for selv. Her får vi et svært radikalt samfunn som syres av lover som pastoren har vært med på å forme. Politiet kan til og med stoppe deg og konfiskere kassetter med rockemusikk som de hører på i bilen sin.

Denne filmen har mye energi å tilby med de vanlige ungdommene som bare vil være unge og ha litt uskyldig moro. Her får man flotte dansescener og fengende filmmusikk. Musikken er en god del av denne filmen. Det er småkult når ungdommene leker ‘chicken’ med traktorer på en liten vei akopanjert av Bonnie Tylers "Holding Out For A Hero". Dansescenene er stilig utført her og de gjør også mye av filmen. Det er mye spektakulær fridansing og leking med bevegelser til musikk. Det er nok mye av dette friske dansematerialet om gjør at denne filmen har fått en ekstra stjerne i margen hos mange som liker ungdomsfilmer av dette slaget. Det blir også mye dansing på lokalet til tittellåten "Footloose" av Kenny Loggins. Humor sniker man også inn eksempelvis når Ren lærer kameraten Willard å danse til Deniece Williams' "Let's Hear It For The Body", da han ikke eier rytme i begynnelsen. Og selvsagt er det også duket for romantikk her som det pleier å være i ungdomsfilmer og da er det Mike Reno og Ann Wilsons “Almost Paradise” som gjelder. Og for å gjøre det hele perfekt så får man også Shalamars "Dancing In The Sheets" for å prikke den riktige stemningen.

Skuespillerne gjør en standard jobb selv om hovedrolleinnehaveren Kevin Bacon spiller gnistrende som den kule og virile Ren. Han er og det største stjerneskuddet her. Han ble et navn på alles lepper etter denne filmen og dette ble hans store gjennombrudd i Hollywoodfilm selv om han har figurert i mindre roller i filmer som 'Deltagjengen' og 'Fredag Den 13' før han ble med i denne filmen. Her viser han at han også er skikket til å ta hele steget ut som anker i hovedrollen. Han er jo også dødelig kjekk og kul her som Ren. Bacon viser også at det bor noe i ham og spiller faktisk ganske bra her som filmens største stjerne. I den andre store rollen her finner vi Lori Singer som pastordatteren Ariel. Hun var også kjent fra TV-serien Fame som hun spilte i årene før hun ble med i denne filmen. I senere tid har ikke akkurat karrièren hennes tatt like mye av som det Bacon har klart. Hun har dog spilt i filmen Warlock og den kritikerroste 'Short Cuts' i tillegg til å ha hovedrollen som Sydney Bloom i floppserien VR.5 som gikk på TV 2 tilbake på midten av 90-tallet. Som kameraten til Ren treffer vi Chris Penn som også var ganske ny i gamet når han ble mer her. Han har klart å gjøre en del minneverdig etterpå også som inkluderer 'Reservoir Dogs' og 'True Romance'. Vi treffer også oscarvinneren John Lithgow her i rollen som pastoren. Han er nok aller mest kjent for å ha spilt hovedrollen i TV-serien '3rd Rock From The Sun' og har også vist seg fram i en hel sesong av den populære serien Dexter. Man får også Sarah Jessica Parker, som vi kjenner bedre fra hovedrollen i Sex and the City, i en liten rolle her.

Men når man har trukket fram alt det positive med denne filmen er det jo litt innlysende når man ser den at det er ikke alt som glimrer her. Det er heller ikke så veldig mye handling i filmen. Istedet er det mer ting som skjer når ungdommene henger og danser. Filmen blir også litt overtydelig og ting virker mildt sagt konstruert i selve konflikten. Men jeg føler mer dette er en stemningfilm som man blir litt smågiret av å se. Det er dansingen, musikken og energien som gjør denne filmen gøy å se. Som rein filmkunst er det ikke så mye å gripe fatt i. Man kan jo også veldig raskt skjønne hvor dette bærer hen, og det gjør at dette blir bra forutsigbart og det er ikke noen tvister som kommer og overrasker deg underveis her. Det tar også lovlig lang tid før hovedhandlingen begynner å komme i gang. Mye er veldig klisjépreget her og det er jo også noe som man føler trekker litt ned når man skal vurdere dette, men om man liker dansing, energi og litt romantikk så er jo dette noe de fleste vil se glatt gjennom fingrene med. Filmen begynner også å dra på årene og den holder ikke helt det samme tempoet som dagens filmer, men det er likevel noe som gjør at dette flyter bra til tross for dette. Jeg liker stemningen i filmen og den trekker dette opp til en sterk treer på terningen. Dette var dog en svært gøy film å se.

- Footloose - Grei men fattig film som ikke klarer helt å løsrive seg fra opphavet

• Footloose
  • 80sreborn.com
  • About.com
  • Apollo Guide

Paramount Pictures, IndieProd

«Rashomon - Demonenes port»