Anmeldelse av Pirates, fransk film fra 1986

Action, Komedie, Familie Spilletid: 108 minutter Aldersgrense: 15 år

Sjørverunderholdning for unge eller eldre som drømmer seg litt tilbake til barndomsleken

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 19.07.2012]
Sjørøverkapteinen Red og hans trofaste undersjott i unggutten Frog har delt skjebne på en flåte i flere dager. De blir heldigvis plukket opp av en spansk gallion rett før de bukker under. Der dikter de opp en historie om at de ble angrepet av pirater. Red sier selv at han hørte at navnet Kaptein Red bli nevnt, men det mener spanjolene bare er sprøyt for alle vet at Red ble knertet for mange år siden. De blir satt til å skrubbe dekk. Under overfarten finner Red ut at det finnes en stor gullskatt ombord. Red får på beina et mytteri ombord, og med nød og neppe får de kontrollen på skipet til slutt. Nå tar tar Kaptein Red over som kaptein på skuten, men ikke for lenge. Her får man en katt og mus lek for å hvem som til en hver tid skal eie skatten...

Filmen åpner med at vi får se det velkjente sjørøverflagget med den hvite hodeskallen og de to kryssende sverdene på. I neste klipp ser vi en flåte som seiler midt ute på havet, med et revet fillete seil. Vi nærmer oss sakte denne flåten og ser at en hai begynner å sirkle litt rundt flåten. Om bord på flåten ser vi en typisk rufsete sjørøver med typiske stjålede klær som en gang har vært fine og trebein. Han ligger å sover med sabelen sin i den høyre hånden. Han våkner litt til liv og setter seg opp og ser rett på en annen mann som sitter på huk på enden av flåten. Sjørøveren reiser sg opp og hever sabelen og akkurat da han skal til å hugge til spretter den andre mye yngre mannen opp og forteller til sin Kaptein Red at han har fått en liten fisk. Red grabber bare til seg den lille fisken og spiser den av snøret som han aldri har sett mat før. Det viser seg at han også har spist kroken, men han bryr seg ikke om det og bare svelger ned og kutter av snøret. Så setter han seg ned igjen. Han begynner å høre griselyder og begynner å bli desperat etter å spise sin flåtepassasjer. Den yngre gutten gjemmer seg i toppen på masten til flåten. Kaptein Red mener at det bare er rett og rimelig at den unge skal la seg spise. Som han sier det så vil alltid de sterke ete de svake. Men den unge holder seg i masten av flåten. Det resulterer i at Red forsøker å hugge ned masten med sin sabel. Akkurat i det masten er nedkuttet ser de en båt i det fjerne. Men masten knekker og gutten faller i vannet. Der venter haien som nesten får eg et måltid. Det er spanjolene som kommer og nå må de skynde seg finne de riktige papirene som de har i den vesle kisten sin. I kisten er det også gull som den unge kaster litt av i sjøen, med det mener Red er helt feil og han vil forsøke å beholde alt gullet sitt. Red mener at de kjemper for det de har minst av.

Her får man et skikkelig forsøk på å skape et realt muntert sjørøvereventyr. Dette bygger på alle de typiske klisjeene med de barbariske lurendreierkapteinene. Den man får her går ikke Jack Sparrow en høy gang, men er ganske lur og en smule mer dyrisk. Her har også selvsagt kapteinen trebein. De har dog sløyfet kroken på armen. Det er et passe eventyr man får her, men det er ikke særlig troverdig og det blir mye fakter og andre ting som hører med når man lager en litt småfjollete komedie ut av dette. Man synes også det blir for dumt at ikke spanjolene snakker spansk, men flytende engelsk. Det er også mange andre ting som gjør at man avskriver dette som topp underholdning. Dette er en film som best passer for barn da den er for overkarikert med nesten reine tegneseriefigurer. Man ser nesten ikke blod her og alle bare tulledør uten at det affiserer de rundt dem. Komedien er ikke god nok laget her heller slik at dette ikke føles som noe særlig morsomt. Jeg ville nok digget å se dette som liten fordi dette er akkurat slik man ser det for seg at et typisk teatralsk barnestykke skal se ut. Filmen er også litt småunderholdende for voksne som husker at de lekte pirat som liten.

Det er mesterregissøren Roman Polanski som har laget denne filmen. Her forsøkte han seg på en helt annen sjanger enn vi er vant med at han lager. Dette er forsøket på å lage en superenkel popcornsjørøvereventyrfilm. Dette har litt sjarme og humor. Likevel er dette langt unna det man får i den første storlagne ‘Pirates of the Carabien’. Her blir det mye eventyr med slåssing med haier, enorme anakondaslanger, fekting, mytteri og annet spennende som hører med når sjørøvere folder seg ut. Jeg må nok si at jeg ble litt overrasket over at det var nettopp Polanski som forsøkte å lage noe slikt. Han må som meg ha båret på en drøm om å lage en erkesjørverfilm. Hvis man hadde skippet noe av humoren her og forsøkt å gjøre det mer rølpete så kunne dette kanskje slått virkelig an. Men dette føles ikke direkte mislykket og man får jo en film som ikke akkurat er kjedelig å se på om man klarer å drømme seg litt bort. Men det hersker vel lite tvil om her at dette må være Polanski aller dårligste film. Han pleier å levere langt skarpere enn det man får her.

For å oppsummere så holder ikke denne filmen helt mål med effekter og driv etter dagens standard og er ganske blek i møte med de fleste av Piratfilmene med Jack Sparrow i spissen. Likevel skal man ha for forsøket for dette er den beste sjørøverfilmen som er laget før Sparrow inntok tronen. Mange vil nok også huske filmen fra de så den som ung og nostalgien er også verdt nok til å se denne filmen igjen, fordi den byr på grei underholdning i så måte. Skuespillet er svært varierende, men oscarvinneren Walter Matthau som sitter ved roret her gjør en dugelig prestasjon som den karismatiske Kaptein Red. Roman Polanski viser med dette at han ikke gjør seg som komedieregissør. Han bør heller holde seg til gripende dramaer eller grøssere og thrillere. Det er for mye vås i denne filmen og man burde nok ha spritet dette litt opp for å skape både mer spenning og en dose mer action. Man har dog gjemt litt krutt til slutten her, men det føles ikke helt nok til å gi deg alt du hungrer etter i en slik film.

- Venus In Fur - Sært rare gode greier fra Polanski
- Polanskis Skyggen - Godt og stødig fra Polanski