Anmeldelse av Game of Thrones - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2011

Fantasi Spilletid: 60 minutter

Game of Thrones - Trailer - Sesong 4 12.01.2014

Game of Thrones - Sesong 1 - Utfordrer spillet om serietronen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2012]
Vi skal til en eventyrverden der det er hele syv kongeriker som styrer. Eddard Stark er en mann som styrer stolt over sin lille provins, men han blir kalt inn for Kong Robert som stoler blindt på den gamle vennen. Stark legger straks i vei for å hengi seg i kongens tjeneste som hans hånd. På veien til hovedstaden får Stark merke på kroppen all korrupsjonen, intrigene og det maktspillet som forgår i kongeriket. Det er også en god porsjon ondskap med flere mord på samvittigheten. En ny vinter er på vei og det er en som lett kan holde på i mange år. I nord er det bygget en gigantisk mur på slutten av kongeriket. Utenfor denne muren befinner det seg ville stammer som vil inn, det skjuler seg nemlig noen fæle skapninger der oppe som ikke er av menneskelig kjøtt og blod og som representerer en mye større trussel...

Sesongen åpner med at tre ryttere står og venter på at en port skal åpnes for dem i vinterkulden. De rir så inn i en tunnel som tar dem gjennom fjellet. Rytterne skiller så lag og fortsetter så inn i den snødekte skogen i tre forskjellige retninger. Den ene av dem oppdager et at det stiger røyk opp fra bak en haug inne i skogen. Han parkerer hesten i god avstand fra dette og fortsetter på alle fire mot haugen og kikker forsiktig over den. Der ser han at mange mennesker er blitt brutalt myrdet og partert og hodene deres er tredd på noen staker. Han blir skremt over synet og snur seg rett inn i en liten jente som henger i et tre. Hesten vrinsker og mannen får fart på bena og piler tilbake til hesten og rir avgårde bort fra dette groteske synet. Han får tak i de andre rytterne og forteller dem om det han har sett. De stikker tilbake til stedet men da er morderne borte vekk. De deler seg opp og leter etter spor på hvor de kan ha dratt. Noe er ikke helt som det skal. Den ene av dem merker det for sent og ut av ingenting kommer en liten skummel skapning ut av intet og dreper den ene av rytterne. De andre hører skrikene og begynner å løpe, men skapningen tar dem igjen og snart er også mann nummer to blitt hodeløs også. Den siste rytteren faller sammen i snøen i maktesløshet.

Serien bygger på forfatteren George R. R. Martins bøker. Forfatteren er også med som produsent på prouksjonen så han har nok vært med å kvalitetssikre at hans livsverk blir TV uten å miste helheten i hans litterære verker. Først kom Star Wars, så Ringenes Herre og nå er det Game of Thrones som er det som gjelder. Serien imponerer fra første stund. Serien begynner med en litt skrekkaktig vri før det hele roes litt ned igjen. Man aner at dette er en fantasiverden fra første stund og begynnelsen gjør at man ikke helt vet hva man vil møte i framtiden. Det har mye å i at en klarer å bygge en eventyrillusjon og det gjør en her med en primitiv middelalderverden der farene kan ligge bak hver åskam. Man liker godt det faktum at man ikke vet helt som skjuler seg i mørket her. Det er store skoger og svære områder i en ny verden. Man føler det nesten som om man er på en oppdagelsesferd på et nytt og spennende sted når man ser Game of Thrones. Menn er tøffe og guttene må tåle mye de også da de en gang skal bli menn de også. Jentene er pene, men er ikke mindre viktige i kongerikene. Man får også møte en del andre skapninger også.

Det er kvalitetsbevisste HBO som lager denne toppserien. De har lever med så og si alle sine produksjoner og har avlet fram mye av det som man ser på som den ypperste TV-underholdningen. De har gitt oss serier som The Wire, Band of Brothers og Sopranos. Og nå føler jeg de virkelig kaster inn hansken i fantasysjangeren også og lager en virkelig god eventyrserie som vi håper vil holde å lenge det er bøker å spille på. Produksjonskvaliteten er så god at dette kunne vært laget med samme teknikken om det var en film. Fotoet er nydelig gjort og scenografien er imponerende nydelig gjort. Alt ser virkelig tøft ut og naturen er bra fremhevet og man får usedvanlig passende bakgrunner til alt som skjer her. Effektene i serien er virkelig 'top notch' og topper alt annet man har sett i TV-serieproduksjon fra før. Men til tross for at det tekniske er virkelig på plass her så er det karakterene, dialogen og handlingen som står i det store sentrum her og det er flott å se at man velger å satse på kvalitet i det som virkelig betyr noe for å løfte serien opp på det ypperste nivået.

Og når historien også er stødig her og man får et bra eventyr er det ikke så mye man kan klage på. Det eneste som er å spore av litt negativ art er at det blir mye intriger og småhandling her som kan begynne å ligne på den man finner i de fleste såpeserier. Men det er nok ikke til å unngå å ha med en del slikt når man skal lage TV-serie som skal passe på begge kjønn. Man klager heller ikke særlig på disse elementene som heldigvis ikke blir oversynlig slik som de ble i HBO’s True Blood. Man har ikke spart på noe her og man får presentert underholdning for ungdom og voksne. Man er heller ikke forsiktig med å vise nakenhet eller blod og vold. Det er litt mange karakterer å holde orden på men ting faller mer og mer på plass etter hvert som man ser. Karakterene introduseres også på en ypperlig måte. Det hele virker veldig troverdig og naturlig innenfor sitt univers. Karakterene lever skikkelige liv og vi kjøper bra hvordan de presenteres.

Her finner man stor kvalitet på skuespillerne. Det er to stykker som virkelig stjeler showet og den ene er Sean Bean som vi kjenner fra Ringenes Herre er et bra og stødig anker i denne eventyrproduksjonen. Han spiller den edelmodige Eddard Stark og forsøker alltid å heve rettferdigheten og bruker sin makt til det beste for menneskene han råder med og over. Også Peter Dinklage stråler her som dvergen Tyrion. Jeg har alltid likt den kortvokste karen som viste fra første gang jeg oppdaget ham i The Station Agent. Han gir mye tilbake til serien med sin frodige og friske rolle som den karismatiske dvergen som er småkynisk, frigjort, stormunnet og tøff som få. Han er en mann som har sine gode sider og er en bra kar på bunn, men som ved tilfeldigheter er kommet sammen med feile folk. Han er en mann som er født inn i landets rikeste familie så han kan det å ta for seg av det gode livet. Resten av skuespillerne gjør også en god innsats for å få dette til å framstå så stødig som det det gjør.

Game of Thrones er mesterlig laget. Den tar seg tid til å bygge opp klimaks i hver eneste episode og det er dette som gjør at en bare blir nødt til å se videre for man er svært nysgjerrig på hva som kommer til å skje videre. Serien gir deg en dybde man vanligvis ikke finner i TV-serier og i alle fall ikke i eventyr. Det er en bra realisme i dette som gjør at man klarer å relatere seg til det som skjer. Sammen med utsøkt skuespill og en god historie blir dette løftet opp til et ypperlig underholdningsnivå. Dette er en serie for voksne som også tar voksne på alvor i å gi oss det vi vil ha. Man har fortalt dette på en meget smart måte og klokelig vis utelatt ting man ikke har hatt penger nok til å realisere perfekt. Det er et sunnhetstegn og også en ting som setter fantasien i sving mens man ser. Game of Thrones første sesong er ikke helt slik jeg hadde sett den for seg og jeg hadde ventet mer eventyr og skapninger av dette, men skuffelsen er ikke stor når jeg får en real dramaserie fra middelalderen som makter det å engasjere helt topp hele veien.

- HellBoy - Saftig gladvold!
- Tales of Halloween - Småkvalm godtepose til Halloween
- Centurion - Britisk gladfilmvold
- The Descent - Nedstigningen - Hulekvinnen våkner!
- Dog Soldiers - Relativt vellykket monstergrøsser

- Game of Thrones - Sesong 2 - Fortsatt storartet og gir deg enda mer eventyr og underholdning
- Game of Thrones - Sesong 3 - Innfrir og fortsetter sitt seierstog!
- Game of Thrones - Sesong 4 - Høydepunktene står i kø mot slutten
- Game of Thrones - Sesong 5 - En frydefull sesong!
- Game of Thrones - Sesong 6 - Øverst på TV-tronen!
- Game of Thrones - Sesong 7
- Game of Thrones - Sesong 8: Enden på spillet om Jerntronen

27.06.2014 sier Pål Frostad: Gleder meg også mye til femte sesong. Synd det nesten er et helt år til den tid :(
27.06.2014 sier Minijokkeice: Ser veldig frem til femte sesong. men det virker som det dør noen vi liker veldig godt annenhver sesong.
26.06.2014 sier Pål Frostad: Jeg synes sesong fire var den beste sesongen til nå. Men sesong tre var et lite tilbakesteg i mine øyne. Men ellers er jeg enig med deg Minijokkeice.
25.06.2014 sier Minijokkeice: Jeg syntes serien blir bedre og bedre for hver sesong.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg Grotlo94 om at sesong 1 ikke var det jeg helt hadde forventet, men som du sier solid selv om. Jeg føler at sesong to klarte å gi meg litt mer av det jeg følte manglet i første sesong. Min hunger på seong tre er i alle fall på plass ;)
12.08.2012 sier Grotlo94: Etter å ha sett ferdig sesong 1 så lurte eg på kvifor denne serien fikk så utruleg høg score. For min del så var det bare greit, hadde ingenting negativt å seie, men var bare ikkje så veldig underholdande. Sesong 2 var annerledes då. Mykje meir action og underholdning sida krigen begynte å trappe opp, men nådde likavel ikkje på toppen. Gir det ein femmer, liker serier som Breaking Bad, Dexter og The Walking Dead betre. Gleder meg til sesong 3 likavel.
09.08.2012 sier Pål Frostad: Jeg er enig med deg der at dette var svært stødig og slutten var skikkelig patent og overrasker med godt eventyr.
09.08.2012 sier Tore Andre Øyås: Fantastisk serie! Fikk nesten hakeslipp ved slutten på siste episode! Overrasker stadig! :)

• Game of Thrones
  • Filmforumet