Anmeldelse av The Fisher King, amerikansk film fra 1991

Fantasi, Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 137 minutter Aldersgrense: 15 år

Herlig absurd annerledes romantisk komedie du bør se

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 07.08.2012]
Jack er New Yorks fremste radioprater. Han har en veldig arrogant tone på radioen, som gjør sitt til at en tragedie som ødelegger karrieren hans. Med en tom lommebok og uten fremtid blir den særegne Parry redningen for Jack når han står på stupet og vil hoppe. Parry er en hjemløs tidligere historieprofessor som lever i en fantasiverden med slott, røde riddere og unge kvinner i nød. I begynnelsen synes Jack at Parry bare er rar, men han bestemmer seg for å hjelpe den artige karen med å finne kjærligheten. Og når han lærer Parry å kjenne hjelper han også Parry med å finne den hellige gralen...

Filmen begynner på bra morsomt vis med en radioprater. Man får introdusert karakterene på et passe mystisk vis. I alle fall kommer denne Parry inn i filmen på en svært særegen måte. Parry er jo en herlig karakter som sliter med psykiske plager der han ser for seg en rød ridder so spruter flammer som jager han til tider. Han lever også i et eventyr der han konstant er på oppdrag for å finne den hellige gralen. Mange vil nok si at Parry er sprut pine gal, og denne Jack synes synd på mannen og ser det på som sitt oppdrag å hjelpe Parry. Først gir han ham noen penger, men Parry gir dem bare videre så han finner ut at han skal hjelpe å spleise Parry med sin store kjærlighet som han spionerer på hver eneste dag.

Det er den spesielle Terry Gilliam som har laget denne filmen. Han står bak særegne suksesser som Brazil og Twelve Monkeys. Også her har han laget en film man ikke finner så mange filmer som ligner på. Dette er den mest spesielle romantiske komedien jeg har sett noensinne. Stilen i filmen er meget spesiell og filmen er bra annerledes gjennomført. Dette er ikke helt A4 og ting kan nok for noen bli litt for merkelig. Men en må ha litt tålmodighet når en ser denne filmen fordi det tar litt tid å komme inn i filmen. Filmen begynner veldig rart og man skjønner ikke helt hvor filmen skal ta veien og helt på hvilket plan handlingen skal forgå på. Det er mildt sagt også litt snodige karakterer. Filmingen er også særegen ellers i filmen. Man får en del merkelige og tøffe kameravinkler fra blant annet oppunder taket i en rekke rom. Det er stilige og kunstneriske trekk for å presentere historien best mulig. Som når vår venn har drukket og kameraet får litt fylleperspektiv på ting og vi ser ting gjennom Jacks øyne. Og slike ting er det flere eksempler på i filmen også. Det blir også noen snodige klippesekvenser som ligner litt på Star Wars med at bildet kommer inn sideveis. Også skuespillet er bra gjennomført her. Robin Williams er helt perfekt i rollen som den gale Parry. Oscarvinneren Jeff Bridges spiller Jack på et passende vis. Og som den litt merkelige Lyda finner vi Amanda Plummer (Pulp Fiction).

Det finnes ikke så mye lignende til denne filmen. Gilliam er en fyr som lager litt sære filmer og dette føyer seg bra inn i rekken av hans mest severdige filmer. Det blir noen uforglemmelige øyeblikk her. Dette er så herlig absurd til tider og leker med deg som ser på. Det er også ispedd en viss dose varm humor som gir deg noen humrende øyeblikk her. En del scener her er bra forseggjorte og dette med den demoniske ridderen som spruter flammer er veldig bra gjort her. Filmen føles varm, kunstnerisk og frigjort på samme tid. På slutten får vi også noe spenning og man får også en grom slutt på all denne galskapen. Dette er en film man blir litt glad i og man digger den lekne stilen og alt det dette forsøker å romme, som en moderne jakt på frelse, kjærligheten og den hellige gralen ispedd en dose smerte og eventyr. Om man vil se noe annerledes som er et godt alternativ til alt dette romantiske tullet som Hollywood spyr ut så er dette et friskt pust inn i den sjangeren. Dette føles også som en film som forsøker å gi deg noe å se. Det er noe ved denne Parry som virkelig gjør denne filmen uforutsigbar med hans rike personlighet. Det er rom for noen forbedringer her selv om denne filmen er svært bra forhold til sitt beskjedne budsjett. Man ser nok for seg at dette lett kan være en ynglingsfilm for mange fordi filmen er festlig deilig å se.

- The Zero Theorem - Rar fremtidsverden
- The Imaginarium of Doctor Parnassus - Surrealistisk drøm
- 12 Monkeys - Kreativt og annerledes om tidsreiser
- Brazil - Annerledes kult-sci-fi
- Monty Pythons meningen med livet - Mørk humor på sitt beste
- Time Bandits - Eventyrfilm med stor sjarme og god underholdningsverdi
- Monty Python og ridderne av det runde bord - Arthur og ridderne av det runde bord alla Monty Python

• The Fisher King
  • blu-ray.com