Anmeldelse av Breaking Bad - Sesong 1, amerikansk tv-serie fra 2008

Drama Spilletid: 43 minutter Aldersgrense: 15 år

Breaking Bad - Sesong 1 - Kult konsept med realisme og drama

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.08.2012]

Walter lever et liv som familiefar i en trygg og god familie. Han strever med å forsørge sin familie og jobber på en skole som kjemilærer og er en svært rolig kar. Walter jobber også litt ekstra på et bilvaskeri for å spe på inntekten. En dag faller han bare om og blir fraktet med ambulanse til sykehuset. Han blir undersøkt grundig og man finner ut at han har uhelbredelig lungekreft. Han får beskjed om at han har få år igjen å leve. Etter dette begynner livet hans å snu. Hans trygge tilværelse er ikke så trygg lenger og han begynner å bli litt småamper på folk rundt ham. Etter å ha vært med på en politirassia med en bekjent politimann ser han en tidligere student av ham som stikker av før politiet skjønner at han har vært involvert. Han oppsøker gutten og gir ham et ultimatum. Enten blir Walter med å produsere narkotika sammen med ham ellers kommer han til å tyste på ham. Men ting går ikke helt som planlagt i begynnelsen....

Serien begynner i et varmt og tørt ørkenlandskap med litt fjell i bakgrunnen. Vi ser en bobil som kommer kjørende i full fart gjennom dette landskapet. Inne i bilen sitter to personer iført gassmaske. Den ene kjører mens den andre virker litt skadet og plassert i passasjersetet. Bak i bilen ligger det folk på gulvet og vi ser og kjører glass knuse og det er veske på gulvet. Bobilen blir kjørt i høy fart som i et ralley. Sjåføren holder på å miste kontrollen over bilen da gassmasken hans begynner å dugge. Like etter kjører han av veien og bilen stopper av seg selv da den blir sittende fast i den tørre jorden. Ut av bilen kommer sjåføren løpende ut bare iført sin underbukse og gassmasken. Han tar av gassmasken og inhalerer luft og tar på sine briller igjen. Han ser på bobilen som det renner veske ut av døren på mens han banner og steiker litt for seg selv. Like etter hører vi sirener i det fjerne. Mannen i underbuksen er kraftig rystet og ser ikke helt ut til å vite hvor han skal gjøre av seg. Han begynner å få igjen fatningen og tar på seg en grønn skjorte. Han holder pusten og går inn i bobilen og plukker opp en pistol fra en av de som ligger baki. Han putter pistolen i underbuksen. Også et videokamera henter han. Han løper ut igjen og begynner å filme seg selv. Foran kameraet forteller han at han heter Walter Hartwell White og bor i nummer 308 i Negra Arroyp Lane i New Mexico. Han fortsetter med å si til alle lovinstanser at dette er ikke en erkjennelse av skyld. Mannen forteller at han snakker ene og alene til sin familie. Walter sier at Skyler er han veldig glad i. Walter Jr. er også spesiell for ham. Det kommer til å bli noen ting som man vil komme til å lære om Walter de neste dagene. Han fortsetter med å si at hvordan dette kommer til å se ut så har han bare hatt ham i hjertet sitt. Så sier han farvel og slår av videokameraet. Han tar med seg pistolen opp i veien og sikter mot veien lyden av sirenene kommer fra.

Serien begynner med et kult konsept. Jeg liker godt at man ikke skjønner helt hva som skjer i begynnelsen av serien. Det hele er svært kaotisk og så ellevilt at det man begynner å lure på hva som har gått galt her. Jeg digger slike mystiske åpninger av ting der man blir satt rett inn i handlingen og en situasjon som kommer til å skje. I den første episoden finner man ut hva som virkelig har skjedd. Det hele blir da kjapt brakt veldig ned på jorden igjen etter denne syke begynnelsen. Det er stilig med den dødssyke Walter som har ingenting å tape og alt å vinne på å eksperimentere for å skaffe seg penger. Han er Walter og han ‘Breaking bad’. Nå er det hans kjemiegenskaper som skal brukes til det fulle for å lage kjemisk høykvalitetsnarkotika. Det er også kult å se at den rolige Walter endrer helt personlighet etter sykdommen sin. Det vil si at før har han vært rolig og avbalansert og funnet seg i ting rundt ham som har irritert ham. Med den nye Walter møter vi en mann som ikke lar noen pelle ham på nesen. Han gir blaffen i alt og alle bortsett fra hans familie som han framdeles har et stort hjerte for, selv om han ikke forteller dem om at han snart skal dø. Her får vi med andre ord se hva en person kan gjøre i rein desperasjon. For å opprettholde sitt nye liv må han lyve for familien og late som om alt er slik det skal være. Hans utfordringer er å holde familien unna hans kriminelle løpebane og også slippe unna politiets søkelys. Og dette er ikke lett når Walters svoger er dødelig effektiv i narkotikapolitiet.

Dette har et bra drama i bunn og det gjør at serien har et solid grunnfeste. Det skjer veldig mye kult i den første episoden før det man går litt saktere fram. Den andre episoden er framdeles litt spennende, men man roer ned det hele en del hakk igjen. Det blir også da heldigvis noen utfordringer å deale med da også, men actionbiten er roet heftig ned. I den tredje episoden går enda mer luft ut av ballongen. Ting flyter ikke like bra der og det begynner å gå mye tregere i framdriften. Man kunne nok ha skippet mye av det man får servert i den tredje episoden for å få litt mer driv, men dette er som sagt hovedvekt på dramaet og et er bra gjennomført her. Man blir dog kjent med en del av bikarakterene i denne episoden. Man har jo også lagt vekk på å skildre det man får se på en troverdig måte og det er jo verdt noe det også. Jeg liker forsåvidt dette elementet med en viss realisme i det hele. Mange ville nok falt for fristelsen til å sprite dette veldig opp.

Det er ikke så mye utvikling her underveis og ting snirkler seg litt framover. Likevel synes man at dette blir ganske severdig alt i alt. Noen ville kanskje ønsket seg litt mer action og kriminelle handlinger enn det familiedramaet som her utøses over deg. Men her får man som sagt mer realisme og historien som fortelles er interessant å følge. Den er passe bra lagt opp. Det er også litt galgenhumor i dette til tider og det gir serien et glimt øyet som løfter underholdningsverdien litt. I tillegg får man utsøkt skuespill. Særlig fra Bryan Cranston som er helt utsøkt i hovedrollen som Walter White. Det blir mye fokus på hva hovedpersonen Walter her går igjennom. Man får en blanding mellom det psykologiske aspektet som vår venn Walter går igjennom når han går fra en lovlydig borger til den kriminelle løpebanen og problematikken rundt hvordan man skal forholde seg til hans kreftsykdom. Man får med andre ord et bredt spekter av hva denne første sesongen dekker. Alt fra mer tradisjonelle familiedrama til forkastelige kriminelle handlinger som involverer drap og annen dritt.

Det at man får noe litt annet enn det man blir forespeilet i den første episoden, men om man vet litt mer av hva man går til så er dette en svært god serie. Det tar kanskje litt tid før man kommer inn i denne serien, men når man gjør det er den svært underholdende. Dette tar seg utrolig opp mot slutten av sesongen og da blir denne tålmodige ventingen virkelig verdt tiden man bruker på sesongen. Det er utrolig spennende i siste episode. Denne første sesongen ligger litt å bølger mellom fem og seks på terningen. Når den er på sitt beste er den virkelig god, men det er også noen dødpunkter som trekker litt ned. Man kunne nok ha bygget opp ting litt bedre med tanke på å holde intensitetnivået oppe hele veien. Jeg må si at jeg midtveis hadde mine tvil om underholdningsverdien i denne serien, men når alt er sett ferdig så sitter man igjen med et ganske bra inntrykk når slutten klarer å bygge opp alt som føltes rast ned igjen her midtveis. Personlig er jeg svært spent på fortsettelsen her og gleder meg til å følge neste sesong. Ofte må man la tvilen komme tiltalte til gode og denne serien er absolutt verdt å se. Og denne spesielle karakteren Walter White er såpass kul og annerledes at man heier litt på ham til tross for at han egentlig er på gal side av loven. Dette har en bra tvist på seg og en friskhet som gjør at det også kan hamle opp med en serie som Dexter som har litt av den samme friskheten over seg. Også det aspektet at også Walter White som Dexter driver med ulovlige ting som til tider er nær med å avsløres gjør også at spenningen også er tilstede i Breaking Bad.

- Breaking Bad - Sesong 2 - Serien løftes på vei mot perfeksjonen
- Breaking Bad - Sesong 3 - Bygger seg opp mot en voldsom finale
- Breaking Bad - Sesong 4 - Med enda mer spenning og action
- Breaking Bad - Sesong 5

25.08.2012 sier Grotlo94: Sesong 4 er faktisk bedre. Vanskelig å tru, men garanterer deg at du vil elske den!
23.08.2012 sier Pål Frostad: Kan kjøpes på CDON på import DVD på sone 2.
20.08.2012 sier Grotlo94: Er klar over det, men den største grunnen til at eg kjøper sesongen på DVD er undertekst siden eg allerede har sett den på annet vis. Fått mora mi til å følge med og ho trenger faktisk tekst. :P
19.08.2012 sier Pål Frostad: Du får kjøpt en importversjon av Sesong 3 på CDON.
19.08.2012 sier Grotlo94: Sesong 3 er enda bedre og sesong 4 blir enda bedre der igjen! Min favoritt-serie gjennom tidene! Veldig irriterande at sesong 3 ikkje har kommet ut endå, har venta i heile år.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Nå har jeg sett første episode og den var svært kul. Ser fram til fortsettelsen.
12.08.2012 sier Pål Frostad: Nå har jeg endelig fått fingen ut og skaffet meg sesong 1. Skal begynne å se ganske snart og jeg gleder meg til å se hva som ligger i denne serien :)
13.10.2011 sier Grotlo94: Har et ganske enkelt, men originalt plot; Walter White (Bryan Cranston) blir diagonisert med lunge kreft og får beskjed om at han har bare nokon år igjen å leve. Då blir han bekymret over familiens økonomiske fremtid, og siden han er kjemilærer og har hørt at metamfetamin er ganske lønnsomt, så teamer han seg opp med ein tidligare student i hans klasse; Jesse Pinkman (Aaron Paul) for å koke.

Serien er ganske tung på story og karakterer, og derfor er desse ein av det serien gjør bedre enn nokon andre. Her er det litt treig build-up, men har alltid faktastisk pay-off!

Variasjon er det plenty av, og dei holder seg ikkje på sikker plass. Etter 1 sesong så er nesten alt forandra, enda meir om man hopper 2 sesonger fram.

Gleder meg noko innmari til 5. og siste sesong, om det blir som kver sesong etter kverandre så burde sesong 5 bli den beste, sjølv om det virker umulig. Men det er jo nøyaktig det sesong 4 gjorde så eg krysser fingrene!
11.10.2011 sier ffuser: Hmm, når du legger det fram slik så blir jeg jo mildt sagt litt interessert ;)

Jeg digger jo Dexter og synes det var en super serie og når du sier at denne serien klarte å skyve den serien ned fra tronen så tenker jeg at det må være bra.

Kan du gi meg litt om hva serien går i så jeg vet hva jeg har i vente om jeg velger å anskaffe meg denne?
11.10.2011 sier Grotlo94: Sannsyneligvis den beste serien på TV, uten tvil! Serien går bare oppover og oppover, sesong 1 og 2 var dødsbra, sesong 3 var utrolig og sesong 4 var eit mesterverk! Bryan Cranston og Aaron Paul er ein av dei beste skuespillerene eg nokon gang har sett, alt med denne serien er bra! Den siste sesongen slo ut Dexter fra første plass blant favoritt serier! Se den, anbefales på det varmaste!

• Breaking Bad
  • Uncut.dk