Anmeldelse av Andrine og Kjell, norsk film fra 1952

Drama, Romantikk Spilletid: 85 minutter Aldersgrense: Alle år

Litt undervurdert norsk kjærlighetsfilm

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.08.2012]
En dag kommer Andrine med dampbåten til Storvågen. Hun kommer for å gå på Borcks privatskole. Andrine får bo hos familien Bergan. Hun kommer fra et fattig fiskevær hvor hun vokste opp hoss fremmede. Penger til skolegang har hun fått av sin ugifte mor i Amerika. Hun blir kjent med Kjell som både går i klasse med henne og bor under samme tak som henne fordi han er en del av familien Bergan. Kjell er en impulsiv kar som liker å finne på ting og reker stadig omkring med kamerater både sent og tidlig. Andrine ser først på Kjell med motvilje fordi hun ikke forstår hvem han egentlig er, men en dag hender det noe som klargjør hennes syn på Kjell. Hun ser ham som et ensomt menneske som tørster etter kjærlighet og begynner for alvor å falle for ham. Kjell på sin side tør aldri helt å være seg selv overfor Andrine da han er redd for å bli vraket. Men man må satse når man treffer sin livs store kjærlighet...

Filmen åpner med at vi får se en soloppgang over sjøen med fjell i horisonten. Så ser vi en bygd ved snøkledde fjell i bakgrunnen. Etter dette får vi presentert en rekke steder naturskjønne sted er med både fjell og vann mens tekstene med de som har laget filmen er på skjermen. Filmen begynner først med at vi befinner oss litt inn på svabergene og ser en fiskebåt komme dampende nært land. Kameraet snur seg så rundt så den sjarmerende bygden også kommer til syne. På en fiskebåt på havnen hører vi gitar og sang fra. En ung dame sitter å spiller gitar for en ung mann som ligger i bar overkropp og synger. De ser ut som om de nyter denne fine sommerdagen. Så begynner hun også å nynne mens hun spiller mens den store dampbåten kommer forbi dem. Han ser dette og hiver på seg en genser og sier til jenten at han stikker nedover denne kvelden hvis han kan komme seg unna. Så løper han avgårde mot dampbåten. Av båten kommer en ung flott dame og han legger merke til henne o møter henne. Han spør om det er hun som skal bo hos dem hos lensmann Bergan. Hun svarer at det skal hun. Han tilbyr seg å bære hennes saker opp til huset. Når han kommer til huset setter han fra seg tingene hennes og løper avgårde igjen.

Bygger på en roman av Gisken Wildenvey med samme navn som filmen. Dette er den andre boken i forfatterens selvbiografiske serie om Andrine. Andrine er en svært vanlig søt jente. Kjell derimot forsøker hele tiden å gjøre opprør mot kvinnene i hjemmet. Han føler de legger seg litt for mye opp i hans liv. Derfor er han like hard mot dem som de er med ham. Moren hans er redd for ham når han er ute om nettene, men det bryr ikke Kjell seg om. Han kjører sitt eget løp. Andrine begynner å se andre sider med Kjell enn de bråkete som gjør at hun blir glad i ham. Etter hvert er hun den eneste som forstår ham. Kjell forsøker å være en annen enn den han egentlig er fordi han er usikker og redd for at folk ikke skal like ham for den han egentlig er. Den skikkelige Kjell er ikke så tøff og barsk som det han viser utad. Her blir vi med de to inn i den voksne verdenen.

Regissøren bak denne filmen heter Kåre Bergstrøm. Han er mest kjent for å ha laget norges første skrekkfilm i De Dødes tjern fra 1958. Her får vi noe helt annet fra denne karen. Men til tross for at dette er litt mindre mystisk så er dette også en bra film som ikke har fått noe særlig anerkjennelse fra folket. Men nå er den altså trukket fram som en norsk klassiker, og det er bra for denne filmen er god å følge. Dette er jo også Bergstrøms debutfilm og det i seg selv er jo interessant nok til å plukke den opp. Dette er en vakker kjærlighetshistorie om to forskjellige unge flotte ungdom. Replikker og alt flyter meget bra her. Filmen er laget på skikkelig vis med takter som var friske for sin tid i norsk film. Her benyttes en rekke kameravinkler og klipperytmen er bra gjennomført. Bergstrøm viser at han kan lage film.

For å oppsummere er dette er en god gammel norsk film som gjør sine saker bra. Handlingen er ikke den mest spennende, men den handlingen en får er presentert på en stødig måte med et passe rikt filmspråk for sin tid. Den romantiske historien står i sentrum som man forventer av en slik film. Det er Andrine og Kjell som her møter sin livs kjærlighet. Skuespillet er også bra gjennomført med store navn som Inger Marie Andersen og Toralv Maurstad i føringen som henholdsvis Andrine og Kjell. Det er moro å se en så pur ung Toralv Maurstad uten det hvite karakteristiske krøllete håret som han har hatt i flere tiår slik jeg husker ham fra min oppvekst og fram til i dag. Filmen er bra den og ganske undervurdert i norsk filmhistorie for her er det mye godt filmhåndverk. Jeg gir en god firer for denne filmen som var en god del bedre enn jeg hadde forventet. Den mangler dog det siste lille piffet for å virkelig ta deg med storm og her må nok manuset ta noe av skylden da man kunne laget ting mer interessant. Ting er bygget opp på troverdig vis og det er da noe. Men dette fungerer bra som hverdagskjærlighet.

- Bjurra - Barna driver sin egen kommune
- Hans Nielsen Hauge - Interessant om helten som la seg ut med kirkens sterke menn for sin overbevisning
- De Dødes tjern - Svært vellaget og stemningsfullt hyttemysterium
- Blodveien - Sterk skildring av jugoslaviske fanger i tysk konsentrasjonsleir i Norge
- Det kunne vært deg - Kjærlighet er ikke lett...

• Andrine og Kjell

Norsk Film A/S