Anmeldelse av Shetlandsgjengen, norsk film fra 1954

Drama, Krig Spilletid: 93 minutter Aldersgrense: Alle år

Norske tapre menn i en litt tam men til tider spennende film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.09.2012]
Under andre verdenskrig drev Shetlandsgjengen med Leif Larsen, bedre kjent som Shetlands Larsen, i spissen trafikken mellom Norge og Shetland under hele krigen. Dette er en svært farefull ferd og de møter ofte kampfly som de må forsøke å håndtere med sine enkle maskingevær. Men gutta er svært tøffe og lar seg ikke stoppe av storm eller det som enda verre er når de møter på den tyske fienden. Her får vi se den sanne historien hvordan det hele forgikk når Shetlands Larsen og de andre i Shetlandsgjengen risikert livet for de allierte med svært sparsomt utstyr i form av noen fiskeskøyter...

Filmen åpner med at vi får se Shetland i 1941. En mann spør en kaptein om han har bestilt skytset. De må ha større skyts fordi en ikke kan skyte ned tyske fly med vannpistoler. En annen spør om det nye storseilet er kommet fordi den gamle fillen er ubrukelig midtvinters. Kapteinen mener at de bør ta en ting av gangen fordi en kan ikke dra til Bremnes med trøndersk nummer. Kapteinen spør så om ikke mannen kan få tak i en ny hatt. Han svarer at om kapteinen fikser nytt skyts så skal han selv få tak i en ny hatt. Kapteinen mener at vi mennesker er mer likt seler. Hjelpeløse på land men gode på sjøen. En av skipsmedarbeiderne spør om det er noe nytt fra Larsen. Det er det ikke, men de regner med at han nok snart kommer. Larsen er tre uker for sen. Like etter kommer noen britiske marineoffiserer å inspiserer skuten. Så hører de en velkjent motor kommer dampende og det er Larsen som kommer i en stjålet skute.

Filmen er basert på bøkene "Nordsjøbussen" av David Howarth og "Shetlands-Larsen" av Frithjof Sælen. I denne dokumentarspillefilmen spiller flere av deltakerne seg sjøl, og vi følger Leif Larsen og mannskapet hans på flere turer over Nordsjøen. Shetlandsgjengen er et enestående dokument om de dramatiske toktene over Nordsjøen under krigen. Femten av Shetlandsgjengens deltakere, med den legendariske kapteinløytnant Leif Larsen fra Fana ved Bergen i spissen, spiller i filmen sine egne roller fra krigens dager. Shetlands-Larsen er verdens mest dekorerte sjøoffiser. Han ledet gruppen som i sine små fiskebåter krysset Nordsjøen i alt 198 ganger. I kamp med den tyske overmakten gikk ti skøyter tapt, og avdelingen hadde 44 falne fram til 1943. Da gikk man over til å bruke mer moderne amerikansk utstyr til trafikken av motstandsfolk, våpen, ammunisjon og flyktninger. Og moderniseringen merkes.

Shetlandsgjengen er i ettertid blitt stående som en av krigsfilmklassikerne. Her forsøker en å gjøre det hele så autentisk som mulig. De fleste scenene er tatt opp på stedene der begivenhetene faktisk skjedde, som foreksempel på Bremnes eller på Torholmen ved Ålesund. Stormscenene er tatt opp i Nordsjøen utenfor Stord. Man har også med den dramatiske scenen som man har hørt om en fra før av når fiskebåten "Bergholm" i 1943 møter tyske fly. Et fly ble skadet, mens skuten ble skutt i fillebiter og mannskapet rodde i flere døgn i en lekk livbåt før de nådde norskekysten. Filmen er litt fåmeldt og man får bra inntrykk av hvordan det kan ha vært. Det er stilig å se den tøffe gjengen spille seg selv og de er utrolig rutinerte karer som tar seg tid til å tenne seg en røyk selv om det stormer som verst rundt dem. Det er okei variert foto her og skuespillerinnsatsen er jo litt så som så. Men det er jo helt sikkert slik som man får det her som er mer slikt det virkelig foregikk. Det er nå uansett litt kult å se disse karene som en alltid bare har hørt om på nært hold og i en film som beskriver deres mest dramatiske bedrifter. Det er jo litt av et mot disse karene har og de er jo også store helter og forbilder.

Michael Forlong er fra New Zealand og han står for regien her. Han gjør også sin debutfilm her og den innsatsen er dessverre ikke stort å skryte av. Til tross for dårlige skuespillere så kunne dette blitt okei når man får oppleve deres dramatikk. Men det er også dessverre en del dødpunkter i filmen og enkelte av scenene er litt for tafatte når man forsøker å gjengi dagliglivet. Man burde heller satset på mer action istedet da hadde man sikkert ikke heller merket det slette skuespillet. Man kommer heller ikke særlig inn på karakterene og her blir det bare en masse scener som overfladisk filmer det som skjer. Det hadde vært mye bedre om man kom litt mer under huden på våre helter. Lyden er også såpass dårlig at man bør ha på teksten for å høre få med seg hva nordmennene sier her til en hver tid med dette monosporet.

Dette er en helt ok film som nok er noe en hver historieinteressert bør se for å få med seg denne utrolige og viktige innsatsen som Shetlandsgjengen gjorde under krigen. Det tar riktignok en stund før denne filmen kommer skikkelig i gang, og når den gjør det så tar den seg bra opp og slutten er faktisk veldig oppslukende. Den episoden som man kanskje har hørt om på forhånd er den mest spennende i filmen og er greit gjort for sin tid selv om den er utført på helt enkelt vis og man forsøker seg heldigvis heller aldri på ting man ikke kan få til her. Skulle nesten ønske at man hadde fått en bedre regissør her så dette kunne blomstret litt mer enn det det gjør. Men direkte dårlig er det da heldigvis ikke. Det hadde vært spennende å få en ny versjon av denne klassikeren fordi det er en bra historie som i dag kunne vært gjort mye mer storslagent. Men alt i alt så skal man ikke klage så alt for mye og man har nok fått mye ut av det sparsomme budsjettet som man har her. Jeg ruller en grei treer for denne filmen som var litt slettere enn jeg hadde håpet på, men dog var givende å se og oppleve denne utrolige innsatsen fra norske tapre menn.

27.10.2012 sier filmelsker77: flott film om andre verdenskrig meget godt laget

• Shetlandsgjengen

Norge, Storbritannia

Engelsk, Norsk

Nordsjøfilm, North Sea

«Rashomon - Demonenes port»