Anmeldelse av Liv & Ingmar, norsk dokumentar fra 2012

Dokumentar Spilletid: 84 minutter

Veldig inderlig om Ullmann og Bergman

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 26.09.2012]
Denne dokumentaren er om forholdet mellom svenskenes store regissør Ingmar Bergman og vår egen skuespillerlegende Liv Ullmann. Deres stormfylte forhold gikk igjennom mange faser, både gode og vonde, og vi blir fortalt det 42 år lange kjennskapet mellom de to.

Denne hyllesten av en film er både fascinerende, rørende og interessant om to meget kjente og særegne personligheter vi alle har hørt om, men kanskje ikke nødvendigvis vet alt for mye om. Liv Ullmann både forteller og intervjues i filmen som er delt inn i flere deler, den første tiden de to ble kjent, deres kjærlighetsforhold, deres hatforhold, og så videre.

Til beretningene om de to brukes interessant og ironisk nok mange bilder og gjensyn fra Bergmans filmer, som også ofte handlet om nære personlige tema. Bergman og Ullmanns liv og forhold er på mange måter treffende nok som tatt utav hans filmer som ”Persona” og ”Scener fra et ekteskap”. Deres personlige forhold, med alle de følelsesaspektene dette innebar, var da også noe som ga kraft til Ullmann når hun spilte i hans filmer, samtidig som at Bergmann var emosjonelt engasjert når han instruerte henne, både på godt og vondt.

Det er en fryd å se Ullmann snakke så usminket lidenskapelig om alt dette, på en måte bare hun kan. Liv er veldig smilende og optimistisk i måten hun også forteller om de negative sidene i forholdet på, noe som gjør at vi skjønner at hun ikke har tatt alt for stor skade av den tross alt meget sære og tidvis vanskelige Ingmar.

Filmatisk lyser det i overkant klart igjennom at regissøren selv har et meget lidenskapelig forhold til disse to. Det hoppes og veksles uttallige ganger mellom filmbilder/scener, Ullmann og andre settinger, alt for å skape et inderlig bilde på det som berettes. Filmen oppleves som både langdryg og veldig repeterende, spesielt den siste delen, hvor man stadig tror at nå slutter det hele. Men akk, det trekker ut i det på grensen overemosjonelle og overdrevne, som om regissøren prøver å få med absolutt alt han har av arkivmateriale og dveler for mye over ting. Man skulle slik sett at man kunne avsluttet filmen tidligere og klarere.

”Liv & Ingmar” er altså blitt et meget inderlig og personlig portrett på det turbulente og innholdsrike forholdet mellom Ullmann og Bergman, og er slik absolutt å anbefale om man vil gå disse nærmere etter i sømmene. Regimessig er den alt for drøy og repeterende uthalende, men innimellom dette finnes det flust av menneskelige godbiter!

Les mer om dokumentaren

• Liv & Ingmar

Norsk, Svensk

Nordic Stories

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»