Anmeldelse av Taken 2, fransk film fra 2012

Action, Kriminal, Thriller Spilletid: 91 minutter

Makkverk av en oppfølger

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 03.10.2012]
Den pensjonerte CIA-agenten Bryan Mills er tilbake når han plutselig blir opphentet av folkene bak familien han slaktet ned i første film. Mills lot ingen våpen eller triks være ubrukte for å få tilbake den kidnappa dattera si forrige gang, og dette får han nå smertelig erfare at han skal få igjen for.

Handlingen er lagt til eksotiske og spennende Istanbul, byen som ligger både i Europa og Asia og som følgende syder av både liv, folkeslag og historikk. Med dette som location og utgangspunkt kunne man jo ha håpet på at resten også ville føles like spennende. Det gjør det dessverre ikke.

At man ikke har valgt en hvilken som helst amerikansk storby isteden, er det mest positive man kan si om denne filmen. Den regelrett oser av oppfølgerklisjéer, tafatt lettvinthet og hul tomhet. Hevnmotivet er filmhistoriens kanskje eldste triks og motiv for å lage oppfølgere, så da skjønner du kanskje hvor enkelt det hele utspiller seg.

At agent Bryan Mills egentlig fortjener all den hevnen han blir utsatt for er ikke vanskelig å forstå, eller være enig i, for den saks skyld! Det er nemlig grenser for hvor mange mennesker, familiemedlemmer og uskyldige liv selv en amerikansk ”helt” skal ødelegge og ta livet av uten å få noe igjen. Ironisk nok er det derfor som om vi nesten heier på de stygge, følelseskalde og hevntørste albanerne, istedenfor Mills og hans stakkarslige overfladiske, glatte og polerte lille familie. For nei du, denne amerikanske familien skal for all del ikke tape ansikt og bli ødelagt må du tro!

Sjelden har man vel nesten følt mindre for at den klassiske amerikanske familien, med far, mor og datter skal bli reddet enn i ”Taken 2”. Selv eks-bond babe og X-Men medlem Famke Janssen i rollen som Mills kone får ikke mer å spille på enn å servere bekymrede blikk og skremte ansiktsuttrykk.

Der den første filmen egentlig heller ikke var noe mer enn klassisk enkel spennende, hadde i hvert fall denne en mer velfungerende nerve og vemmelig virkelighetsnær handling i den skremmende ekte kidnappingen og dopprostitusjonsmiljøet fra øst-europa. Denne gang er igjen Luc Besson tilbake som produsent og han har også skrevet manus. Besson kan sin action, noe vi jo har sett i mang en film. Selv om det meste består av heftige bilscener klarer han likevel ikke å imponere med den febrilske billige bruken av ristende kamera. Dog er enkelte jaktscener på hustakene i Istanbul direkte vakre og et fascinerende skue.

Det mest interessante ved ”Taken 2” er at det nærmest mot filmens vilje er umulig å se bort i fra at den amerikanske familiefaren og helten er den store stygge kaldblodige morderen, på lik linje som de galne albanske kriminelle karene. Likevel er filmen frekk nok til å forsøke å få oss til å sympatisere med Mr. Amerika, for filmen prøver selv flere ganger faktisk å sette ord på at også Mills står bak grufulle handlinger. Denne kombinasjonen blir slik bare latterlig, og det lyser igjennom hvorfor slike grunne overfladiske filmer alltid gjør klokt i å unngå å ta opp slike dobbelmoralske filmatiske dilemmaer.

”Taken 2” er dessuten så forutsigbar at det svir! Følgende er den heller på ingen måte spennende, bare irriterende lang frem mot slutten. Lettvinte og stygge filmatiske løsninger, hopp og overkjøringer i handling og tid gir ikke heller dette makkverket noe snev av imponerende sjarm. Med mindre man får noe svært givende utav tradisjonelle hjernedøde actionthrillere, så vil dette skuffe stort.

- Taken - Liam på deilig hevntokt

Les også anmeldelser av andre filmer med samme hovedrolleinnehavere:
- Run All Night - Rekordkald Neeson i brutal og visuell thriller
- Ukjent ID - Liam Neeson i en thriller som lover mer enn den kan holde
- The Grey - Liam Neeson mot ulveflokken
- Taken - Spennende actionbombe!
- Schindlers Liste - Særdeles sterk film
- Darkman - Mørk og dyster superheltfilm

- Taken 3 - Velkjent action
- Transporter 3 - Følger okei opp og leverer også denne gangen en gøy film å se om man liker sjangeren

- Gøy å se, men langt unna noe som man kaller solid action

04.10.2012 sier Tore Andre Øyås: Helt eing, jeg også likte den første veldig godt. Synes den var vemmelig creepy og hadde det mørke snevet av sannhet i historien. Dette ble bare trist, mye mulig siden det er skiftet regissør og han ikke har klart å se hva som gjorde den første filmen bra. Luc Besson kjører jo bare på med action som vi jo vet, så DER er det i hvert fall ingen ting kvalitet å hente i historie og spenning.... :/
04.10.2012 sier Jacob: God omtale! Likte den første filmen godt så skuffende å høre at dette her ikke var like moro. At det skulle være så dårlig hadde jeg ikke trodd for utgangspunktet for filmen, hevnmotivet, er jo helt greit. Synd den ikke ble bedre.

• Taken 2
  • Avisa Nordland