Anmeldelse av Plastposen, norsk film fra 1986

Action, Komedie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 7 år

Ellevill norsk komedie om hva en plastpose kan stelle i stand

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 03.10.2012]
Stakkars Reinert Andersen. Han er en hyggelig koselig mann som gjør så godt han kan. Reinert skulle bare ut med søppelposen sin, men så var det fullt i dunken. Det gjør at han må begi seg rundt i nabolaget for å kvitte seg med posen. Ikke langt unna holder en bande på å rane en bank. Og da Reinert bestemmer seg for å kaste fra seg posen havner den tilfeldigvis på vinduet til fluktbilen til ranerne og resten på politimotorsyklisten som forfølger dem. Politimannen blir alvorlig skadet og Reinert må tilkalle hjelp og Reinert må bli med ned på stasjonen. Men dette er bare begynnelsen på alt det vanvittige som skjer med ham denne flotte uvanlige dagen...

Det hele begynner en flott sommermorgen i solskinnet i Østlandsområdet. Ned trappen i en leiegård kommer en mann i blå morgenkåpe med en plastpose i hånden. Han går ut døren og oppdager da at søppeldunken er fylt over randen med søppelposer. Han står å tenker på hva han skal gjøre med posen. Da begynner han å kikke over til naboen for å se om det er ledig der, og det ser det ut som det er. Han skynder seg ut på fortauet og går raskt men bestemt bort med sin pose mot nabooppgangens søppeldunk. Og da han kommer helt bort til dunken kommer det en mann ut og han hilser på ham. Mannen forteller at det er folk som tømmer søplet sitt i andres dunker. Han i den blå morgenkåpen sier 'uff da' og fortsetter bortover nabolaget med søppelposen sin. Han skal akkurat til å legge den i en hage da det kommer noen biler og noen gående forbi ham. Nå må han se om han kan finne en annen løsning på å bli kvitt posen sin. Han stikker bort i kiosken og tror at han endelig har funnet løsningen, men da han skal til å kaste posen sin så kommer kioskdamen ut og forteller at søppeldunken bare er for søppel som følger med ting som er kjøpt i kiosken. Det gjør at han spaserer videre bortover veien for å finne et annet sted å få bukt med søppelet sitt.

Dette er et ganske greit forsøk på å lage en norsk crazykomedie. Man treffer innimellom bra på komikken, men det mangler litt poenger innimellom for å underholde hele veien. Det blir også litt tegneserieaktig til tider som gjør at denne filmen passer ypperlig også for barn. Dette er bra folkelig og man føler at dette treffer bra på humoren på det beste. Regien er dog ikke helt topp, men gjør mye nytten til å være en film man kan le litt av. Konseptet med å skape humor ut av en utrolig enkel historie som det å kaste en plastpose er et passe utgangspunkt for denne filmen. Det danner et bra utgangspunkt for å smi morsomheter inn i scene etter scener her og ting kan jo egentlig bare finnes på etter hvert som man trenger morsomheter. Filmen er jo i grunnen bare en lang jakt med masse ting som skjer på løpende bånd.

Jon Skolmen er veldig god i hovedrollen og har god timing på komikken. Man ler en del av Skolmen og måten han er naturlig morsom på. Her klosser hans karakter både i replikker og det som skjer. Reinert som Skolmen spiller er en tvers igjennom godlynt fyr som ikke vil noen noe vondt. Han befinner seg partisk talt bare på helt feil sted til helt feil tid som gjorde dette klosseeventyret mulig. Replikkene er ofte slik at man missforstår ting eller på annen måte tøyser litt som da en politikvinne avhører Reinert på stasjonen og spør om han er tidligere straffet. På det svarer Reinert at faren hans slo ham litt. I andre roller treffer vi Sverre Anker Ousdal (Orions Belte), Ingar Helge Gimle (NAV, Etaten), Elsa Lystad (Fredriksonns Fabrikk) og Per Christian Ellefsen (Elling).

Jeg digget denne filmen da jeg var liten og ler fremdeles litt av den i dette gjennomsynet. Det er noe ved denne filmen som gjør at man koser seg mye selv om den ikke er så alt for bra laget. Dette strutter av 80-tallet på de fleste punkter. Musikken er også herlig 80-talls med den karakteristiske synthlyden. Det er ingenting galt med det at dette bare er sprøyt fra ende til annen, men man har sett dette en del bedre andre steder. Og så blir ting litt krampaktig til tider med litt for mye lyder og ting som skal spe på underholdningsverdien, men som ikke alltid gir så mye tilbake som man skulle ønske. Det er også noen dødpunkter i filmen og den henger ikke helt med med de beste amerikanske komediene. Men for å være norsk komedie så er den ikke så verst. Slike komedier som dette vokser ikke på trær i lille Norge. Det er sjelden man får det så ellevilt som dette. Det er bare noen av Olsenbandenfilmene som er i samme klasse når det gjelder norsk komedie.

For å oppsummere så er dette en film som ikke er så bra som man håper men som er ganske gøy å se likevel. Den blir aldri dårlig heller og den tilfredsstiller en rekke punkter og den får deg til å le innimellom. Filmen er dog best i begynnelsen og mister litt gnisten etter hvert som den begynner å gå tom for poenger. Jeg synes også at themesangen var mildt sagt var noe av det dårligste jeg har hørt på lenge til en norsk film. Det er nesten så jeg blir flau over den, men resten er svært treffende og tidsriktig. Om du husker plastposen fra 80-tallet så er det sikkert på tide å se den om igjen. Nå kan du i alle fall få den på DVD. Jeg ruller en grei treer for en film som var mer gøy enn bra, men den har som sagt sine øyeblikk som gjør dette verdt å se.

• Plastposen

Norsk Film A/S

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Rashomon - Demonenes port»