Anmeldelse av La meg være ung, norsk dokumentar fra 2005

Dokumentar Spilletid: 54 minutter

En storartet historietime om ungdom på film

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 05.10.2012]
På femtitallet ble perioden mellom barn og voksen til noe nytt. Med egne penger og med mer fritid fikk ungdommene en ny frihet. Og en livsstil som var fascinerende, ikke minst for filmen. Fra og med 50-tallet er det laget over 200 filmer i Skandinavia om de unge. Filmen har skapt mange fortellinger og seiglivede myter. Men synet på ungdommen endrer seg hele tiden, og en kan lure på om det er filmen som speiler ungdommen? Eller om det kanskje er andre veien? Her får man presentert hvordan filmen og ungdommen har forandret seg opp igjennom historien...

Det fantes unge tidligere på film også som i Vigdis fra 1943. Men da så de mest ut om forvokste barn eller de var stive og glattkinnede og prøvde å ligne voksne. Det var om å gjøre å bli ansvarlige borgere, og det fortest mulig. Ungdomsfilmen begynner først på for alvor på femtitallet. På 50-tallet bestemmer amerikansk næringsliv at ungdom er en attraktiv målgruppe. Og ordet tenåring blir oppfunnet. Høsten 1956 kommer filmen ‘Blackboard Jungle’ til Skandinavia, og med den Bill Haley’s ‘Rock Around the Clock’. Avisene rapporterer om voldsomme opptøyer utenfor kinoene. En ny generasjon er født. Ungdommene raser rundt på landeveien, de velter inn på lokale puber, og opp på filmlerretet. Med tenåringene får filmen nye ingredienser og arenaer. Filmen ble de unges medium. Men filmbransjen er og har alltid vært styrt av voksne. Så det er de som skaper forestillingen og fyller markedet med jeans, tyggis og dollarglis. Og det er de voksne som med skrekkblandet fryd bestemmer at det ungdommelige uttrykket er ansvarsløst fornøyelsessyke. Både på film og i virkeligheten vokser avstanden til foreldregenerasjonen. Opprøret har en heller uklar retning. Ungdomsgjeng og ungdomskriminalitet blir vanlige ord på folkemunne og i nyhetene. Mens jentenes opprør handler mer om kropp og sex. Foreldrene for at gutta skal gjøre noe kriminelt og for at jentene begår noe seksuelt. Seksualmoralen på 50-tallet er streng. Men filmen fremstiller jentene svært så utfordrende. Kanskje er det fordi den utglidende moralen fascinerer? Den vanlige ungdommen som ikke rapper biler og skyter med skarpt er ikke interessant på 50-tallet for filmen. Det handler stort sett om hvordan en ung mann med kjæresten sin på slep så alt for lett havner i dårlig selskap. Filmen advarer samfunnet mot ungdommen og de unge mot seg selv. Men ungdommen utvikler seg heldigvis også på filmen opp igjennom historien og det får vi her se på en informativ måte opp gjennom årene mot vår tid.

Denne filmen er svært lærerik og bra skrudd sammen. Filmen er bra informativ og mens fortellerstemmen belærer oss får vi servert filmklipp fra diverse ungdomsfilmer eller filmer som skildrer ungdom i tiden. Det at unge har forandret seg ser man virkelig klart gjennom denne dokumentaren. Med klipp fra nærmere 90 Skandinaviske filmer er dette en inngang til skandinavisk filmhistorie, og til vår tids historie generelt. Vi lærer også om forestillingen om det å være ung. Dokumentaren reflekterer over filmskaperenes motiver for å lage ungdomsfilm og hvordan fiksjonen forholder seg til ulike historiske virkeligheter. Vi får også se hvordan kjønnsrollene skildres på film. I ungdomsfilmen tar en gjerne opp temaer som opprør, vennskap, opposisjon, forelskelse, og seksualitet og debut av forskjellige slag. Man får se hvordan de unges forhold til eldre generasjoner endrer seg. Det hele er presentert kronologisk fra begynnelse til slutt slik at det er enkelt å se hvordan ting endrer seg.

Dette er en svært interessant film for alle som liker film og er interessert i historie. Alle har jo vært unge en gang og de dette er nok ikke minst av interesse for de unge selv. Filmen fungerer godt som utgangspunkt for debatt rundt de unges fremtoning på film. For noen kan dette virke som en mimring av de ungdomsfilmer en har blitt eksponert for opp igjennom tiden. Birgit Semb Christophersen vet hva hun gjør når hun har skulle laget denne filmen. Hun har laget en flott historietime som fengsler deg mens du ser. Dette treffer ganske bra og er nok noe de fleste har interesse for å se. Kanskje jeg er inhabil når jeg er såpass interessert i filmhistorie, men om man er det så er dette et ypperlig dokument. Dette er enkelt og genialt og oppslukende å se.

Les mer om dokumentaren

• La meg være ung

Fjordholm Filmproduksjon

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»