Anmeldelse av Hva vil folk si, norsk film fra 2017

Drama Spilletid: 110 minutter Aldersgrense: 12 år

Hva vil folk si - Trailer 05.08.2017

Omtalespalte: Norsk film

Les flere spalteomtaler: Norsk film
- Utenfor Hollywood - Les flere.

Sterk som få og tvers igjennom hjerteskjærende

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2022]

Vi følger 16 år gamle Nisha. Hun bor med familien sin øst i Norge og lever på en måte to liv. På den ene siden er hun sammen med familien sin der det praktiseres strenge regler for hva som sømmer seg for en ung kvinne og ikke, og på den andre siden er hun som ungdomsjenter flest som liker å feste og være med venner. Hun har også norsk kjæreste og en dag blir hun tatt på fersken sammen med ham. Han blir banket opp av faren hennes og det fører til litt av et oppgjør der barnevernet blir koblet inn og Nisha blir revet mellom to kulturer. Hun tenker at alt skal gå bra og at livet går videre, men da hun setter seg inn i bilen til faren, blir hun dratt med til Pakistan, til et land hun ikke kjenner. Det blir en brutal reise for den unge tenåringsjenta…

Jeg hadde hørt en del om filmen, men tenkt at den gjerne var mer aktuell enn noe som talte til meg. Derfor har jeg ventet en del med å se filmen, og det angret jeg litt på etterpå. Det er nemlig sjelden jeg ser en så sterk film som berører meg mer enn dette. Jeg føler virkelig med hovedpersonen i filmen, blir dypt engasjert i den urettferdigheten hun opplever. Hadde aldri trodd noe slikt kunne slå meg så hardt i magen. Jeg satt med en klump i halsen store deler av filmen og fikk vondt i magen og følte meg litt uvel etter filmen for å se hvordan jenta i front ble behandlet.

Det er store kulturforskjeller på Norge og Pakistan. Jeg skjønner at det er annerledes når man vokser opp under andre forhold og ønsker at datteren skal følge det samme regimet som foreldrene vokste opp under. Men det er litt voldsomt å tvinge barna inn i et spor for at familien skal beholde sin respekt. Nå skal ikke jeg heve meg over andre, og jeg ser at familien til hovedpersonen sliter litt med en indre kamp, særlig faren til jenta. Han slites mellom to klipper og skjønner at hun egentlig ikke har det bra. Liker også slutten der faren spiller en sentral rolle uten at jeg skal avsløre noe annet enn at filmen ikke konkluderer hundre prosent, og det føles også som en riktig avgjørelse, i og med at filmen forteller historien til jenta og det er det viktigste.

Filmen er meget solid skapt i alle ledd. Dette er en bunnsolid dramafilm som gjør det meste riktig. Den spiller på dine følelser og får deg engasjert med et tema som er samfunnsaktuelt i Norge per nå. Regissør Iram Haq er modig og tør å fortelle en sår og vanskelig historie. En historie som kan bane vei for å snakke om inngripen i jenters liv vi ikke kunne trodd om vi ikke visste at dette forekommer. Historien er svært medrivende og filmen er stødig skapt med stram regi og et fotoarbeid som er med på notene og tilfører filmen noe genuint. Den oppdaterte og nedpå musikken spiller også på lag og skaper det såre landskapet som filmen flyter igjennom.

Skuespillet er mesterlig utført i alle ledd. Maria Mozhdah som Nisha er et funn og spiller gnistrende. Hun har et uttrykk i filmen som gjør at man virkelig føler med henne og kan lese ut i fra ansiktet hvordan hun har det, selv om hun ikke sier så mye. Det gjør at hun nærmest bærer filmen på sine skuldre og loser oss gjennom den såre fremstillingen. Også Adil Hussain som Nishas far gjør sakene sine bra og spiller en av de vanskeligste rollene i filmen å fremstille. Han blir på en måte bindeleddet mellom generasjonene og gjør det som blir forventet av ham og hans kultur, men skjønner at ting ikke er enkelt for Nisha innerst inne.

Alt i alt leverte dette så til de grader. Jeg var ikke forberedt på hvor dypt denne filmen skulle røre meg. Det er flere scener som føles svært vanskelig å se og filmen har mange sterke øyeblikk som gjør at dette slår deg litt i magen. Jeg følte at dette var genuint og ekte, selv om det er dramatisert. Intensiteten i dramaet er meget avgjørende for hvordan filmen oppleves. Dette tar tak i oss fra første stund og slipper oss ikke helt før rulleteksten setter inn. Og selv etter å ha sett filmen føles jeg litt skjelven og tenker igjennom hva jeg har opplevd, og med det sitter filmen en del i hodet etterpå også. Om regissør Iram Haq bare lager halvparten så engasjerende filmer som dette i fremtiden så er jeg fast titter. Dette får full pott av meg.

Se om film er på streaming:

- Jeg er din - Ærlig og troverdig portrett

- Smart og kraftfullt om familie til besvær

• Hva vil folk si
  • Globe and Mail