Anmeldelse av Frosset hjerte, norsk dokumentar fra 1999

Dokumentar Spilletid: 80 minutter Aldersgrense: Alle år

Et tidvis spennende og lærerikt nytt portrett av polarhelten Amundsen

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 14.10.2012]
Roald Amundsen var tidenes største polarforsker. Hans dypeste ønske var ikke å oppdage verden, men at verden skulle oppdage ham. Han var en stor oppdager og har funnet nordvestpassasjen og vært første mann på sydpolen. Her får vi hele historien om den store polarhelten. Og det som kommer frem her dannet et nytt bilde av den som vi ser på som en av de største Nordmenn som har levd. Blant annet viser Amundsens kyniske og arrogante egenskaper. Han svek sin bror, sine kvinner og ikke minst to adoptivbarn som han sporenstreks sendte tilbake til Sibir, da det Amundsen kalte "et eksperiment" var over. Heltebildet av Amundsen blir noe sprukket her, men det gjør han kanskje mer som et menneske som meg og deg...

Filmen begynner på originalt vis med Roald Amundsens tanker om hvorfor han ville bli polfarer. 15 år gammel leste han om en polarekspedisjon der mannskapet var nødt til å spise sine støvler for å opprettholde livet. Merkelig nok var det de lidelser disse menn gikk igjennom som fikk han selv som en korsfarer i arktisk forskning. Han ville også lide for en sak. Ikke i en glødende ørken på vei mot Jerusalem, men i det kalde nord på veien mot større kjennskap i det hittil ukjente store øde. Og når man så har begynt med begynnelsen så fortsetter en med slutten på visen. Den 18 juni 1928 klatrer Amundsen ombord i Latham i Tromsø. Han skal fly over ishavet i et oppdrag der han er helt uønsket. For å redde den mannen han hater mest. Samme dag seiler en atlanterhavsdampe fra New York. Ombord er Bess Maget som er en ung kvinne fra Alaska. Bess har nettopp skilt seg fra en mann og er på vei til Norge for å stå brud med den berømte polfareren. Men Roald Amundsen vender aldri tilbake fra Nordishavet. Ingen har før eller siden hverken sett eller hørt fra ham.

Filmen er basert på Tor Bomann-Larsens biografi om Roald Amundsen. På sommeren i Antarktis i 1911 er Roald Amundsen i ferd med å overraske en hel verden. Han hadde arrangert en ekspedisjon mot Nordpolen. Men ett år før avreisen kom nyheten om at andre hadde gitt krav på den polen. Uten å røpe det for noen snudde Amundsen polarskuta 180 grader. Sydpolen var enda ikke oppdaget. Amundsen er ikke alene på det Antarktiske kontinent. Den engelske offiseren Robert Scott har kommet dit før ham. Da Scott forlot England trodde han at hans eneste motstander skulle være kulde og is. Etter forbildet av Fridjof Nansen og Eskimoene setter Amundsen kurs for Sydpolen med hundesleder og ski på bena. Scotts ekspedisjon støtter raskt på problemer. De motoriserte sledene bryter sammen under de barske forholdene. Senere deler ponniene samme skjebne. Scott dør og Amundsen seirer over Sydpolen. Det er denne bedriften som gjorde at han ble en av våre mest kjente Nordmenn.

Vi får her en respektfull dokumentar om Amundsen selv om en forsøker å også fremskaffe et mer riktig og usminket bilde av den som vi ser på med stolthet i Norgeshistorien. Dokumentarfilmen om hans liv er bra fengslende og man føler at man lærer litt mer om hvem Amundsen egentlig var som person. Han beskrives som et ensomt menneske som hverken klarte å gi eller motta kjærlighet. Det at vi får et mer komplett bilde av polarhelten som menneske også, gjør dette ekstra interessant. Men til tross for at materialet som kommer frem er en blanding mellom nytt og gammelt så føler jeg at dette blir litt mye fakta og litt lite film. Dette er en utmerket film for skoleungdommer som skal lage en oppgave om Amundsen. Det hele blir med andre ord veldig informativt og passer nok best å plukke opp på en sen TV-kveld i høstmørket enn å bli presentert på kino som denne dokumentarfilmen ble. Det er ikke så mye liv over dokumentaren og man føler at man heller blir bombardert med en rekke nye opplysninger rundt personen Amundsen servert med en alt for alvorlig dyster stemme og tone. Dokumentaren har en god del autentiske filmopptak som den vever inn i filmen her på bra vis. Det blir også en god del fotografier av Amundsens damer, barn og andre bekjentskaper. Man har lydsatt filmmaterialet på nytt da det selvsagt ikke var lyd på den tiden og det sammen med å skulle komponere sammen bildene sammen med stoffet har nok vært den største utfordringen når en laget dette. Også musikken er i overkant dyster og man blir nesten litt trist når man ser filmen. Det er som filmen tittel skal gjennomstyre filmen også i det at ting skal bli like dystert som innholdet om en mann som virker litt vel kald han også. I denne filmen kunne man lært en hel del av dokumentarfilmen Himmelstormeren om Ole Bull som har en mye mer optimistisk og fortellerglede selv om ikke alltid innholdet der heller er av det mest optimistiske.

Dette ble en film som delvis lykkes i det å skulle gi deg et nytt bilde av Amundsen. Filmen har sine øyeblikk her, men i helhet faller dette litt igjennom og ting mister litt gjennomslagskraften av sin dystre fremtoning. Det er ikke alltid engasjerende å få en alvorstung faktafilm. Dette minner noe om en litt kjedelig skoletime og man mister litt interessen midtveis for. Heldigvis bygger man opp mot filmen igjen med en bra spennende og engasjerende slutt. Jeg er veldig interessert i historie og derfor holdt jeg ut å se hele filmen. Filmen er ikke dårlig, men den føles heller ikke så godt presentert som den kunne ha blitt. Det er ikke noe i veien med informasjonen som ligger til grunn her. Om man hadde fått litt mer glød i denne dokumentaren så kunne dette vært løftet en del hakk. Ting ligger for min del litt å bølger litt mellom tre og fire på terningen. Det kommer dog litt spenning underveis her som gjør at ting sper litt på underholdningen. Dokumentaren er best når den forteller om Amundsen på sitt mest desperate. Jeg gir denne filmen en svak firer på terningen fordi den til tider makter å gi deg en passe spennende historietime.

Les mer om dokumentaren

• Frosset hjerte
  • Drammens tidene
  • Filmredaksjonen NRK
  • Rogalands avis

Norge, Tsjekkia

Motlys AS

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»