Anmeldelse av Paranormal Activity 4, amerikansk film fra 2012

Grøsser Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 15 år

Tam og ueffektiv

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.10.2012]
Det er klart for et fjerde kapittel i filmserien om de stakkars hjemsøkte amerikanerne. Denne gang fortsetter handlingen hvor film nummer to slapp, etter at Katie og nevøen forsvant, og nå blir vi vitne til hva som så skjedde.

”Paranormal Activity”-franchisen er en av historiens mest innbringende filmserier, og de tre første spilte inn hele 575 millioner dollar. Nå spørs det likevel om ikke franchisen synger på siste verset!

Det er ikke vanskelig å skjønne verken filmenes geniale enkelhet, effektivitet og videre det høye inntjeningsnivået, da de alle er veldig billige å lage. Denne gang blir det forsøkt lagt til nye elementer som filming via laptop og Skype, Xbox Kinect og mobilkameraer. Slik sett fortsetter man den effektive blandingen mellom moderne teknologi, mange muligheter og filming av hendelser. Det blir noe stivt, kunstig og litt for lett over all denne teknologibruken da det alt i alt virker for planlagt og regissert når man blant annet får tilgang til så mange kameravinkler. Igjen er også de forskrekkede og sjokkerte ofrene jammen meg overraskende stødige på handa når de filmer flere hendelser!

Flere logiske brister er også fremdeles til stede, og det i en film som utgir seg for å være svært realistisk og forståelig i karakterenes reaksjonsmønster og handlinger, men her skurrer det altså fremdeles litt mye. Hvorfor jenta i huset ikke blir mer nysgjerrig, redd og rømmer ut av huset når hun tydelig hører det er fremmede som romstrerer, er bare et eksempel på dette. Og hva med mora i huset som ikke synes å bry seg særlig om at kjøkkenkniven hun nettopp brukte er sporløst forsvunnet?!

Det er også denne gang mest kvinnene i huset som får hardest gjennomgå, på flere måter. Men det er også de minste barna i huset som står sterkt i fokus her og tanker tilbake til mangt et creepy problembarn i filmhistorien strømmer på. Det skjer likevel skuffende lite som virkelig skremmer rundt dette, og det er som vi rett og slett savner de mer voksne og skumle spøkelsene og demonene fra tidligere.

Uten å røpe for mye skjer det selvsagt større ting i slutten, og som filmen lover så har alle de tre første filmene ledet frem til denne avslutningen.

Dessverre er det likevel et alt for stort gap mellom de små hendelsene, som ikke er like spennende som tidligere, og de virkelig store tingene. Den brå overgangen som slik skjer flere steder i filmen gjør at vi ikke har fått stemningen bygget godt nok opp imens. Det eneste elementet som kan garantere at noe skal skje er bruken av den dype durende bassen som kommer når et spøkelse/demon nærmer seg. Men hvorfor avslører man dette såpass konsekvent?!? Videre blir de mest ekstreme hendelsene for ekstreme, blant annet ved hjelp av diverse effekter, og ironisk nok blir de også ofte direkte ufrivillig komiske, i stedet for skumle og creepy. Dette var vel trolig ikke meningen med flere av scenene?!

Veien frem til parodi på seg selv har slik aldri vært mindre enn i denne omgangen. ”Paranormal Activity 4” viser så sterke trøtthetstegn at alt bør avsluttes nå, for den amatørmessige enkelheten, effekten og det geniale i dette, er for lengst oppbrukt, og ikke minst; den utnytter ikke en gang dette latterlig enkle potensialet slik de første filmene mye bedre gjorde.

- Paranormal Activity: The Ghost Dimension - Hvil i fred
- Paranormal Activity: The Marked Ones - The Blair Witch-extreme
- Paranormal Activity 3 - Det ligger i familien...
- Paranormal Activity 2 - Velfungerende oppfølger
- Paranormal Activity - I seng med fienden!

- Nerve - Tar sosiale medier på kornet gjennom et onlinespill
- Paranormal Activity 3 - Det ligger i familien...

• Paranormal Activity 4
  • Teknologia.no
  • ereviews.dk
  • Hamar Arbeiderblad

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»