Anmeldelse av The Exorcist in the 21st Century, norsk dokumentar fra 2012

Dokumentar Spilletid: 80 minutter

Unikt men fremmedgjørende innblikk

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 18.10.2012]
Denne ganske så unike og spesielle dokumentaren tar oss med inn i en mørk og ukjent verden som i stor grad kun er skildret innen underholdningsfilm, og da først og fremst ved filmklassikeren ”Exorsisten”.

Den norskproduserte dokumentaren følger den vatikan-godkjente eksorsisten José Antonio Fortea når han reiser rundt i verden for å bekjempe en hard kamp mot mørke makter. Samtidig følger vi også 40 år gamle Constanza som har et desperat ønske om å møte ham for å få bukt med sine problemer, hun føler seg nemlig besatt av demoner.

Det høres selvsagt ut som en skrekkfilm, men for menneskene som figurerer i denne dokumentaren er dette hverdagen og en realitet. Enten man tror på dem, velger å fnyse av det hele eller ikke, de fremstår uansett meget dedikerte i det de gjør, føler og lever med.

I enkelte scener, som for eksempel på eksorsistens mange folkemøter og seminarforedrag, oppleves de mest ekstreme folkenes ”demon-besettelser” som nærmest ufrivillig komisk massesuggesjon å være. De mer intime åpne intervjuene med Constanza og kjæresten er det imidlertid vanskeligere å kun avfeie som påvirkning eller å være useriøst.

Enten man velger å tro på eksorsisme, djevelbesettelse eller annet, så er denne dokumentaren interessant og unik nok i seg selv da den kommer såpass innpå all mystikken, hemmeligholdelsen og særheten i eksorsismefenomenet og folkene bak dette. Rent filmatisk er det enkel observativ filming det går i, og det hoppes mye mellom mange steder i verden og vi er også innom Norge, Trondheim og den katolske kirkens leder her til lands for intervju.

”The Exorcist in the 21st Century” må unektelig innrømmes at oppleves som en ganske rar film, rent innholdsmessig. Man stiller seg selvsagt mange spørsmål underveis og man skulle ønske man selv kunne stilt mange av folkene i filmen opp til veggs med kritiske spørsmål. Slik er filmen ganske så engasjerende og tidvis provoserende. En konkret ting man ikke klarer å legge bort tanken på er hvorfor det kun er kvinner som rammes av anfall, besettelse og demoner?! Dette sier filmen ingenting om, og som mann blir man jo sittende og tenke over dette. Er det fordi menn blir for harde, tunge og fysisk sterke å holde fast på for presten/eksorsisten igjennom en timesvis lang eksorsisme? Ikke vet jeg…! Det som i hvert fall er sikkert er at man trolig ikke akkurat blir mer overbevist om exorsismens troverdighet og eksistens etter å ha sett denne dokumentaren.

Les mer om dokumentaren

• The Exorcist in the 21st Century

Engelsk, Spansk, Norsk

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»