Anmeldelse av Svindleren, norsk dokumentar fra 2005

Dokumentar Spilletid: 50 minutter

Sykt underholdende om svindleren som var så ung, frekk, smart og farlig

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 16.11.2012]
Det var en gang en ung mann som het Richard Ringheim. Han vokste opp på barnehjem og rakk aldri å være hverken barn eller ungdom. Han gikk rett på voksenlivet og hadde en egen evne til å tilegne seg kunnskaper om spesifikke områder som gjorde han skikket til å leve et slaraffenliv som svindler som tjener millioner, mens vi andre må jobbe fra åtte til fire hver eneste hverdag. Han har også humor og får mye oppmerksomhet i media for sine stunts. Beordrer en spesialtropp fra politiet på 35 mann rundt på Flesland. Han handler på falske rekvisisjoner for mange hundre tusen. Han har ringt til det svenske atomkraftverket og slått det av per telefon. Han evakuerte en oljeplattform og mye, mye mer. Det hørtes ut som noen drøye røverhistorier, men dette er faktisk helt sant...

Man tenker jo umiddelbart på svindleren Frank Abagnale jr., som Steven Spielberg har laget film om i 'Catch Me If You Can', når man hører og ser Ringheim her. Som også Frank så er Richard en veldig ung mann og i dokumentaren er han bare 19 år gammel, men da har han allerede svindlet for millioner før det. Det er også så utrolig å høre hvordan han jobber, tenker og snakker for seg. Selv om han bare er 19 år så er han så verdensvant som man kan få bli og har en egen evne til å leve seg inn i forskjellige roller og dikte opp fiktive liv og historier som gjør at han fremstår troverdig i hans ‘svindleryrke’. Man må jo være god på å skjule seg mens man driver med såpass høyprofilert svindel som det Richard her driver med. Han er jo også stadig i avisene og uttaler seg og alle hans stunt blir villig postet på forsiden i landets største aviser. På en del punkt så er han skremmende frekk og det ligner han også svært mye på Frank Abagnale jr. også. Vi får også her høre om at han også får knytinger til lederen i PST (Politiets SikkerhetsTjeneste), som også Frank hadde lignende med FBI. Richard viser at han er en ung mann som kan snakke for seg som en godt voksen mann. Han er også såpass respektløs og intelligent at han med sine kvalifikasjoner som svindler, eller at han driver i ‘informasjonsbransjen’ som han selv kaller det, blir livsfarlig. Man tenkte kanskje at en mann fra Norge ikke skulle kunne matche Frank Abagnale jr., men det gjør Richard og med alle hans syke historier om det som faktisk er sant, så ser man humoren i det meste han gjør, bare ikke når han noen ganger går litt for langt. Det er også noe med Richard som person. Han er så tvers igjennom ærlig og jovial og har mye karisma og utstråling. Dette fører til at man føler man kommer tett innpå ham i løpet av filmen selv om han ikke forsøker å utlevere seg selv og sin bakgrunnsinfo for mye, utover hans kjente sanne ‘røverhistorier’.

Dokumentarfilmen er regissert av Trond Kvist i Piraya Film. Han står bak en rekke andre dokumentarfilmer som Boomerang, Junkies og Velkommen Hjem. Men selv om hans andre filmer er bra interessante er det noe ved dette som gjør at filmen får en ekstra dimensjon underholdningsmessig. Ringheim forteller selv hva han holder på med forran kameraet og viser hva han har gjort og hvordan han jobber. For å lime deler av innholdet sammen griper Trond Kvist selv inn og forteller hva som skjer bak kulissene slik at vi kan følge det som også Ringheim ikke vil snakke om for åpent kamera. Denne Richard Ringheim er en så utrolig artig kar som lever ut svindlerlivet på godt og ondt. Han virker veldig uskyldig som person, men så er han i stand til å gjøre såpass syke ting i filmen, som da han selger fabrikkert etterretningsinformasjon til myndigheter i Syria. Og selv om han vet at dette kan gå ut over uskyldige folk i Syria som han har navngitt, så lar han ikke dette gå inn over seg. Selv om han fleiper dette bra vekk i filmen så er det der latteren stopper for min del. Det er ikke morsomt at folk kanskje blir torturert eller blir fengslet for Richards enkle måte å tjene gode penger på. Men bortsett fra denne ene episoden der han går alt for langt så er dette en fantastisk underholdende film. Det er en utrolig historier som fortelles her og de er såpass gode i seg selv at de er verdt å se filmen alene for. Og det å få høre og se hvordan Richard Ringheim driver på er til tider ubetalelig i seg selv. Ikke det at man bejubler en mann som faktisk driver kriminalitet, men det er all den frekke måten det blir gjort på som trigger noe i deg. Alle liker jo å høre om farlige forbrytere eller folk som er klarer utrolige røverier og dette er jo slike historier, bare at de er helt sanne uten å ha blitt vridd til eller klusset med. Og det at han helt uredd holder på og involverer media på en måte som man aldri skulle trodd var mulig gjør at man blir litt engasjert og flirer litt over denne oppmerksomhetssøkende mediaklovnen Richard Ringheim. Etter hvert som dokumentaren går fremover får vi vite litt mer om hva som skjer med Richard. Men man får også se at Richard må tenke mer gjennom det han sier.

Denne filmen er utrolig morsom og sykt underholdende. Den er jo ikke den beste filmen reint teknisk, men den tar mye igjen på det å presentere syke men sanne svindlerhistorier og andre bedrifter i denne unge mannens liv. Det er litt vanskelig å skulle sette karakter for meg på filmen, fordi jeg synes filmens innhold er såpass underholdende at jeg føler jeg blir litt farget av det når jeg skal bedømme. Dette er jo ingen genial dokumentar alla Michael Moore, men den er greit utført og får frem poenger gjennom at vi hører hovedpersonen selv fortelle om hva som skjer. Den kommer med mange interessante samfunnsstikk, og man begynner litt å tenke på hvorfor det blir gjort forskjell på kriminelle i samfunnet vårt. Filmen er bra aktuell selv den dag i dag og denne filmen lever mye på at en god historie kan ikke fortelles nok ganger. Jeg gir filmen et terningkast fire reint teknisk sett, men underholdningsverdien den gav meg holder til en god femmer. Det hele draes litt ned underveis i filmen underholdningsmessig, men den klarer å holde på deg hele veien gjennom denne dokumentaren som er i underkant av en time lang. Man kunne nok jobbet mer med presentasjonen her, men med et sparsomt budsjett er dette fått bra gjennomslgaskraft. Jeg gir derfor en sterk anbefaling til deg som ikke har sett denne filmen fordi dette er noe jeg tror mange vil sette pris på om man ikke tar dette alt for alvorlig. Man kommer ofte unna med litt frekkhet om man er ung og smart eller heter Ole Høiland eller Gest Baardsen. Men det hele virker jo nesten litt vel lett for Richard Ringheim, når vi får høre om hvordan det går med ham i møte med politiet.

Les mer om dokumentaren

• Svindleren

Piraya Film

«Rashomon - Demonenes port»

«Star Wars - Episode 3 - Sithene tar hevn»

«Addams Family Values»