Anmeldelse av De fem legendene (Rise of the Guardians), amerikansk film fra 2012

Animasjon, Eventyr, Familie, Fantasi Spilletid: 97 minutter Aldersgrense: 7 år

Smellvakker godbit til jul!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.11.2012]
Flere mystiske skapninger må slå seg sammen for å beskytte jorden og bekjempe den skremmende trusselen i onde Pitch. Disse skapningene er de fem legendene Julenissen, Påskeharen, Tannféen, Ole Lukkøye og Jack Frost. Sistnevnte ser ikke på seg selv som verdig dette utrolige selskapet, men han får litt etter litt selvtillit som den superhelten han egentlig viser seg å være. For, alle er de nemlig ikke bare kjente sagnfigurer, de er også superhelter med fantastiske krefter som jobber for å bevare fred og fordragelighet for barn over hele verden.

Den onde Pitch, selveste Busemannen, representerer mareritt og onde tanker, en kar som vil ta bort all barnetro, håp og fantasi. Regissør Peter Ramsey prøver seg for første gang som sjef bak kamera, men han har arbeidet mye med film tidligere læll, på andre områder.

Det er som om DreamWorks Animation denne gang har forsøkt å gå for den virkelig største moralske og mest omfattende grunnleggende sunne historien i selskapets historie, samtidig som de har spekket filmen med mye sjarm og underholdning. Den altoverhengende moralen rundt å beholde sin tro, drømmer og fantasi og aldri la seg miste håpet er klassisk brautende Hollywoodsk. Likevel har man dristet seg til å gjøre både julenissen og andre karakterer litt mer alternative. Sjefen sjøl, nissen altså, er mer flersidig og humoristisk hard med sine tatoveringer og russiske aksent og dermed noe mer enn bare den kjipe klassiske fremstillingen vi har sett utallige ganger. Dette er noe som man både lykkes med og står respekt av!

Filmens sterkeste kort er imidlertid den smekre, lekre og utrolig vakre animasjonen! Filmen er rett og slett noe av det vakreste som er satt opp på kino i både filmanimasjonshistorien og i hvert fall som 3D-animasjon! For en gangs skyld føles det ekstra forseggjort og magisk med 3D i denne sammenheng, for både effekter i bilde og dybde, omfang og detaljrikdom blir slik forsterket helhetlig positivt. Skikkelige godsaker for også voksne øyne er dette derfor, så dette er veldig gledelig for hele familien egentlig.

Det er i historien og sammenføyningen mellom alle disse kjente legendene og figurene det skorter bittelitt. Enkelte kjappe og billige problemstillinger forsøkes etablert som noe universalt og stort, og vi kjøper det sånn halvveis med vår gode naive tro. Man blir rett og slett for sjarmert i senk til å bli surmaga rundt det eventuelle svake og klisjépregede i historien.

Når dette er sagt så må det sies at det også oser noe riktig så ferskt og genialt i det å nettopp slå sammen alle disse figurene, som julenissen, påskeharen, med flere, i en slik setting. Det hele er som en slags superheltefilm for de minste, noe som har blitt til en slags ny sjarmerende julefilm med klassikerpotensial.

DreamWorks nye juvel i ”De Fem Legendene” er for det første en smellvakker animasjon, med en ganske underholdende og livlig sjarmerende historie og karakterer. Det savnes dog litt mer humor og virkelig direkte kjempemorsomme og grusesøte figurer, men dette er alt over en sjarmerende kjernesunn sjarmsuppe! Den ettergår slik for eksempel animasjonsstudioets sterke ”Dragetreneren” (2010) veldig godt. Et morsomt konsept er gjort på en helstøpt måte, inkludert klassisk musikkbruk, og resultatet er blitt en film det er svært vanskelig ikke å like, enten som barn eller voksen.

- Spider-Man: Into The Spider-Verse - En mesterlig animasjon av oppfinnsom fortellerglede!

• De fem legendene
  • Filmbloggen.net