Anmeldelse av Godzilla, amerikansk film fra 1998

Action, Monster-film, Sci-Fi Spilletid: 140 minutter Aldersgrense: 15 år

Skuffende monsterblockbuster som feiler på nærmest alle plan

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 02.12.2012]
NRC-forskeren Niko Tatopoulos blir kalt inn for å se nærmere på hvorfor et stort monster plutselig har dukket opp. Monsteret har forårsaket et forlis av en stor båt. Niko kommer raskt til konklusjonen at kjempemonsteret som er på ferde her er skapt gjennom påvirkning av radioaktivitet fra franske atomprøvesprengninger i Stillehavet. Dyret får navnet Godzilla og er nå blitt verdens største dyr, med et imponerende stort fotavtrykk som selv ville fårr Tyranosaurus Rex til å bli kjempemissunnelig. Og som ikke det skulle være nok så beveger Godzilla seg mot storbyen New York. Katastrofen blir et faktum da monsteret går i land i 'det store eplet'. Nå må Niko, to TV-reportere, en fransk forsikringsagent og den amerikanske hæren jobbe sammen for å forsøke å minske skadene mest mulig...

Filmen begynner med at vi får se en øglelignende skapning som svømmer i vannet. Den kryper så opp på land. Der kommer den i kontakt med radioaktivt materiale da en atombombe sprenges på en øy i nærheten av øglene og eggene dens. Et annet sted i stillehavet er det litt av et uvær. En stort skip befinner seg på havet i dette ufyselige været. Kapteinen ser på TV og spiser nudler mens han har et øye på havet. Imens holder man på å filetere og gjøre klar fisk under dekk i store mengder. Plutselig blir det slått full alarm på båten når kapteinen ser noe stort som kommer mot skipet på radaren i en skremmende høy fart. Og like etter kommer det store sammenstøtet som gjør at alle blir livredde, og alle lurer på hva som er på ferde. Noe trenger gjennom skroget på skipet og hele båten bare velter over på siden og ned slik at havet sluker den. Det eneste man ser av fysiske spor etter hva det kan ha vært som traff skipet er en diger hale som knuser vinduene oppe hos kapteinen. Like etter får man se hovedpersonen som kjører inn i et radioaktivt område i Chernobyl i Ukraina. Han er en meget spesiell type som hører på 'Singing in the rain' som han også synger med på fordi det selvsagt også er rein ute. Like etter dukker et stort helikopter opp på området hans. Det er det amerikanske utenriksdepartementet som ønsker å omplassere ham, selv om han ikke er ferdig med sitt arbeid i Ukraina. Et annet sted igjen undersøker franske forskere en overlevende fra skipet som forliste. Han hevder at han har sett Godzilla.

Jeg kan like gjerne avsløre det med det første. Min største kinoopplevelse var Independence Day (ID). Før den kom Jurassic Park og slo alle i bakken med dinosaurer, men med ID var det hele tatt til et nytt nivå når det gjaldt effekter i popcornunderholdning. Det er noe eget når en er tenåring og digger både kino og film, en klarer liksom å holde alt ute og vil bare flykte fra hverdagen, og det er nettopp slike flukter man får med disse store popcornvennlige katastrofeblockbusterfilmene som man har fått en del opp igjennom tidene. Og siden ID var en av mine største kinoøyeblikk, var jeg selvskreven gjest på kinopremièren til regissør Roland Emmerichs neste storfilm i Godzilla. Jeg ble aldri helt revet med av Godzilla i kinosalen og husker den som en stor skuff. Nå har jeg satt meg ned med filmen på nytt for å se om jeg klarer å få mer ut av filmen denne gangen. Det er jo uansett litt gøy å se igjen filmen man husker fra tenårene selv om de ikke er av det beste slaget.

Godzilla bygger på et japansk filmmonster som ligner litt på en krysning mellom en dinosaur og en drage. Det er laget drøssevis av filmer i Japan om dette monsteret og her får man se Hollywoods forsøk på å fange dette monsteret på film med skikkelige dataeffetker. Og dette kommer nok ikke til å bli siste gangen Hollywood forsøker å dra frem Godzilla fordi de liker å grafse i alt som kan gjøres stort å skaffe mye publikum. Jeg har ikke sett noen av de originale japanske filmene så jeg kan ikke kommentere hvor tro filmen er mot sitt univers og slikt, men jeg har jo sett en hel del andre monsterfilmer som jeg nok vil dra frem for å sette Godzilla på plass i det skapet der den hører hjemme med tanke på denne filmen.

Allerede tyve minutter inn i filmen får man se det store monsteret for første gang når det kommer opp av vannet og inn i storbyen. Ut av dette blir det mye ødeleggelser når den dinosaurlignende skapningen trasker rundt og tråkker biler flate og får taxiene og alt rundt ham til å hoppe når han kommer gående. Monsteret er gigantisk og er nok blant det største filmmonsteret man har sett på film. Det som er skremmende her er størrelsen og det at det er vanskelig å skulle kue noe som er så stort som dette i en storby der man ikke kan raskt sprenge eller uskadeliggjøre kjempen uten å knuse mange ‘menneskeegg’. Og i samme stil som alle andre monsterfilmer finner også Godzilla måter å gjemme seg på selv i storbyen med en slik enorm størrelse som et ti etasjers høyt hus. Forstå det den som kan. Denne filmen blir så full av klisjeer at man litt for lett gjetter hvordan dette kommer til å ta veien. Jeg husker godt da jeg satt på kino å så dette første gang og allerede 20 minutter ut i filmen hadde jeg et ‘educated guess’ om hvordan dette kom til å ende, og jeg traff dessverre blink. Dette blir veldig forutsigbart og man kan lett tippe hvordan en scene ender når man ser den begynne. Alle er så lite lur som de kan få bli. Hvilket forsvar ville latt et monster av denne størrelsen ut av syne? Man får også se litt for mye ut av monsteret i filmen og det gjør at dette blir alt for overeksponert på den biten. Monsteret ser heller ikke så tøft ut og reduseres til bare et stort dyr, som heller ikke føles nok skremmende for en slik film.

Så hva har man da igjen å kose seg med? Joda, dette er et greit dårlig skue å sette seg ned med. Det er mye effekter som blir slengt mot deg og man merker at filmen er dyr, selv om ikke alt ser så bra ut som man hadde ønsket. Man kunne nok med fordel ventet et par år før man lagde dette monsteret på data slik at det så noe i nærheten av ekte ut og ikke døde, kjipe glasserte datamonstereffekter som man får her. Jeg må si at jeg synes dette var greiere å se denne gangen enn forrige gang. Men det er nok fordi jeg hadde jekket ned forventningene en god del hakk og jeg visste mye mer hva jeg gikk til. Jeg må jo si at jeg liker slike monsterfilmer ganske greit, og de to første Alienfilmene, er blant mine favoritter. Dette var nesten ikke sammenlignbart med dem. Dette føltes i grunnen litt i samme gaten som ‘Jurassic Park 3’ som jeg også ble svært skuffet over da jeg så den på kino, eller for den saks skyld også kalkunen Alien: Resurrection’ som også føltes som om den inneholdt mye av de samme missene, bare at den filmen hadde da i alle fall et triumfkort i tøffe monstre som ikke Godzilla kan skilte med å være i Roland Emmerichs versjon. I tillegg så følger de vanlige tingene også med at monsteret også skal formere seg slik at den kan fortsette å terrorisere, men selv det klarer man ikke å gjøre her på en passende måte i filmen. Man burde kanskje vurdert å kamuflert litt av elementene og heller spille dem ut i passende øyeblikk i filmen og ikke bare som unnskyldning for å dra ting ut.

Det er ofte hårfin balanse i slike filmer som dette for hva som fungerer og hva som ikke gjør det. Denne bommer på veldig mye. Her mangler man følelsen av å få virkelig tøffe fungerende scener og det blir litt følelsen av å bare få tomme effekter. Humoren er også litt for plump. Man får også en del overskuespilleri som dreper enkelte scener som en mann med kamera som møter Godzilla på åpen gate og blir redd og glad samtidig på en veldig snål teatralsk måte når Godzilla går forbi ham uten å krumme et hår på hodet hans i forbifarten. I hovedrollen finner vi ‘guttefjeset’ Matthew Broderick som heller ikke er så god. Han gjør faktisk så lite av seg i filmen at jeg faktisk hadde glemt at han spilte i filmen og det er sjelden man gjør. Også tøffe og kompetente Jean Reno blir ingen fortrinn for denne filmen som mangler totalt roller man kan relatere seg til. Filmen er også alt for lang og kunne godt vært kortet ned med minst en time slik at dette ikke ble så langdrygt og kjedelig som det som her er tilfelle. Man skal kunne gjøre mye mer riktig her for å kunne forsvare en slik lengde som her på godt over to timers lengde. Og man får også mindre Godzillaer som forsøker å virke farlige. Det hele minner da ikke så rent lite om en Jurassic Park, bare mye dårligere. Man bruker mye tid på å møte på disse mindre Godzillaene i diverse situasjoner, der man får forsøk på morsomheter og spenning om en annen. Man slipper heller ikke unna tåpelige situasjoner som at en kameramann bryr seg mer om sitt kamera enn om livet sitt. Drivet i filmen er også litt småsøvnig og man klarer aldri helt å bry seg nok om det som skjer. Denne filmen lider også litt over at den kunne sluttet en rekke ganger, men istedet fortsetter man bare i det som virker som det uendelige. Og når endelig slutten kommer så er den superdårlig som resten av filmen. Sånn sett kan man si at alt står i stil.

Godzilla er et forsøk på en storfilm, men den blir mer en slaktet kalkun enn en reell kandidat til noe som kan ligne på ‘gyldent popcorn’. Der de bedre filmene som Independence Day og Jurassic Park briljerer med effekter og fortellerglede, blir dessverre aldri Godzilla noe mer enn bare en film som ser kul ut på plakaten. Og dette er utrolig synd for Godzilla er jo store greier og hadde fortjent en bedre filmskjebne enn denne skuffende tamme versjonen. Godzilla er jo et ikon i filmhistorien og når man først bruker såpass mye penger på dette som det man gjør her så burde man klare å bruke de mer fornuftig enn det man gjør her. For min del så synes jeg filmen bare er grei fordi jeg liker konseptet med et slikt stort monster, men for de fleste andre så kan dette nok bli litt vel kjedelig. Og når man først skal ha et slikt stort monster i en film så må ting fungere rundt det for at man skal virkelig kjøpe dette. Men her får man en voldsom tynn røverhistorie som ikke fungerer et sekund. Man kan jo diskutere opp og i mente om Independence Day var særlig god historie, men der kjøpte man det fordi det fikk en til å le og at alt så såpass kult ut. Emmerichs har aldri laget film for den kresne filmdiggere, men han er mer en folkets popcornmann som liker å male med brede pensler og mye søl. Noen ganger treffer han litt og andre ganger blir det skivebom. Men her har man virkelig ikke noe å komme med. Dette må være den mest tafatte Emmerichfilmen jeg har sett til nå.

- Godzilla 2: King of the Monsters - Kan det BLI større?!
- Godzilla - Monsterguden Godzilla redder dagen
- Godzilla - Japanernes klassiske monsterfilm

- Midway - Under middels om heftig avgjørende krigsslag
- Independence Day 2: Resurgence - Katastrofefilm.
- White House Down - Klisjédynget action uten sidestykke!
- Anonymous - Bor det ikke mer i Shakespeares mystikk enn dette?
- 2012 - Oppsvulmet gigant

• Reelfilm.com
  • Reelviews.net
  • San Francisco Chronicle

Engelsk, Fransk, Japansk

Sony Pictures Entertainment, Tri-Star Pictures (TriStar Pictures), Centropolis Entertainment, Independent Pictures, Fried Films