Anmeldelse av The Julekalender, norsk tv-serie fra 1994

Komedie, TV / Serie, Julekalender Spilletid: 480 minutter Aldersgrense: Alle år

The Julekalender - Trailer 04.07.2008

Morsom og fengende kultjulekalender for liten og stor

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 06.12.2012]
Det er en mørk og stormfull aften. Nissene Fritz, Hansi og Gynter er sendt ut på oppdrag fra nissen Gammel Nok som ligger for døden. De må finne nøkkelen til livsspilledåsen hans slik at han kan trekke den opp å leve enda litt lengre. Nøkkelen skal finnes i en nissehule i Trøndelag. De får med seg den store kloke boken der alt de måtte lure på står forklart. Men de må passe seg fordi Nåsåene kan lure i mørket. Like ved nissehulen bor potetbonden Olaf Sand, hans kone Gjertrud og hunden Kvikk. De er helt intetanende om dramaet som foregår rundt dem med nissene og en mystisk mann i mørket. Han kaller seg for Benny og er ikke er helt den han gir seg ut for. Nissene klarer rast å finne hulen men flyet deres blir skadet og det forsinker dem litt for å fullføre oppdraget...

En gang for lenge siden, på et øde sted i de kalde uveisomme traktene som menneskene lenge etterpå skulle kalle Trøndelag, bodde et lite nissefolk. De levde i fred og fordragelighet og sang og spilte og arbeidet i hulene sine under jorda. Helt til det onde onde mørkets folk, Nåsåene, en ond ond dag holdt sitt inntog i nissenes land. Nissefolket ble drevet bort av de onde Nåsåene. Til alt hell fikk de med seg Den Store Klokeboken, for hvis den falt i Nåsåenes hender ville menneskene være fortapt. Alle nissehulene ble ødelagt bortsett fra én eneste hule som Nåsåene aldri fant. I nærheten av denne hulen ble det siden bygget en bondegård. Der bor potetbonden Olaf Sand, hans kone Gjertrud og hunden Kvikk.

Det er mange artige rollekarakterer her. Først har vi de tre nissene Fritz, Hansi og Gynter som er svært forskjellige. Fritz er lederen for nissene fordi han er den klokeste av dem. Hansi er snill, hjelpsom og grei fyr. Han blir da ofte utnyttet, men hvis det går for langt smeller det. Den minste nissen heter Gynter. Han er svært pliktoppfyllende men han er ikke alltid så flink til å tenke gjennom det han skal gjøre. På gården ved siden av hulen bor potetbonden Olaf og Gjertrud. Olaf er tvers igjennom trønder og glad i svart handel. Han liker best å sitte å sutte på pipen sin, lese avisen og legge kabal. Hans kone Gjertrud steller i huset. Hun er svært pratsom og liker å holde på med sitt. Etter hvert får de besøk av Benny som er litt av en løgnhals som lurer de to bøndene til å bo hos dem mens han angivelig holder på å fikse bilen sin. Men Benny er ikke den han gir seg ut for å være, så det store spørsmålet er: Hvem er han egentlig?

The Julekalender er opprinnelig en dansk serie fra 1991 og den norske versjonen har samme handling bare at alt er oversatt til norske forhold. Den norske versjonen av ‘The Julekalender’ tok alle med storm i 1994, da den ble vist første gang på TV2 i Norge. Serien var så populær og var noe alle unge gikk å pratet om på den tiden. Det er noe med denne enkle serien så gjør den så fengende. For det første er det et merkelig konsept med historien om nissene og nåsåene, men det finner vi oss i så lenge serien underholder, og det gjør den. Nissene er jo ikke fra Norge så de snakker sitt helt eget språk, som er en blanding mellom norsk og engelsk. Det blir det mye humor ut av at de skal forklare ting på norskengelsk som jeg tror de fleste forstår selv om de har sovet i engelsktimen på skolen. De lirer av seg fraser som ‘It's hard to be a nissemann’, ‘That was akkurat that what mangelt’, ‘Think you little about’, eller ‘Åh dæven how ugly he is’. Nissene er også svært musikalske og lirer av seg mange minneverdige sanger som ‘It's hard to be a Nissemann’, ‘Long Time Ago in Bethlehem’, ‘Spikk a Bitte Little’, ‘Jäger-Lied’, ‘The Støvel Dance’ og mange, mange fler. Den sistnevnte var den mest populære sangen og ble heftig spilt på alle diskoteker og utesteder i lange tider etter seriens gang. Også potetbonden Olaf byr på mye moro. Han serverer oss mange fraser som ble hot å etterape i perioden rundt seriens visning på TV. Det er fraser som: ‘De' e' bærre lækkert!’, ‘De' va' no som svarte...’ eller ‘Nei, æ tru æ må ut å få blesse tu bælgen, æ gitt!’. Hans kone Gjertrud kommer også med sine gloser: ‘Olaaaf! Æ står unnjer misteltein’ eller ‘Vi får håp' de' bli likar i mårra’. De to bøndene er svært enkle å godtroende og det blir det mye humør ut av det også. Særlig når den utspekulerte Benny forsøker å utnytte dem litt. Han har jo også sine fraser som du sikkert kjenner igjen: ‘Bob, bob, bob, ikke sant?’ eller ‘Bønder, piss meg i øret!. Det er også artig å høre på radioen som kommer ut med svært morsomme nyheter om VM på ski i 1997 som skal holdes i Trondheim. Vi får høre at: ‘Det skal få OL på Lillehammer til å fortone seg som en basar på bygda, heter det beskjedent frå trønderhovedstaden’. Og som ikke det skulle være nok så spiller gruppen Travelling Strawberries, som består av tre menn, alle rollene. De synger og spiller alle sangene selv også. Det er med andre or duket for litt av et morsomt førjulseventyr.

Serien er blitt en kultserie i Norge. The Julekalender er ganske bra selv den dag i dag. Det er også bra at serien også er tilpasset barn, men også eldre får glede av julekalenderen. For min del var denne serien svært gøy første gnag jeg så den på TV tilbake i 1994. Da var jeg bare 14 år gammel og var en svoren ‘The Julekalender’-fan fra første stund. I senere tid har jeg sett om igjen denne julekalenderen en del ganger og man blir liksom aldri helt lei den. Da denne julekalenderen kom var gjerne julekalenderene bare laget for barn og alt var gjerne overkoselig og med en pedagogisk dæsj. Med sin svært underholdende stil representerte The Julekalender noe helt nytt og friskt i julekalenderverdenen i Norge. Serien er svært enkel laget og har mye repetering av enkelte elementer som blir repetert i det uendelige. Denne repeteringen av alt er nok mye av grunnen til at folk tok replikkene til seg og det blir til og med mer moro av replikkene etter hvert som man ser. Personlig tror jeg ikke at denne serien klarer å bli helt den store suksessen som det den var første og andre gang serien gikk på TV på 90-tallet, men jeg tror nok at også yngre generasjoner vil ha glede av å oppleve denne serien de også. Det er også et pluss for at man også blander inn litt skumle scener innimellom slik at det også blir litt spennende. Serien er litt tidløs og la oss håpe denne aldri går av moten slik at vi kan få den med jevne mellomrom på TV i fremtidig førjulstid.

06.12.2015 sier Pål Frostad: Husker at jeg var svært fenget av denne serien da den kom. Senere har jeg sett den om igjen mange ganger og den fungerer selv enda.
05.12.2015 sier tiril: Ååå..gode minner.:-)

• The Julekalender
  • Filmhjerte.blogg.no