Anmeldelse av Holy Motors, fransk film fra 2012

Drama, Sci-Fi Spilletid: 115 minutter Aldersgrense: 15 år

En helt vanlig dag på jobben

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 21.03.2013]
Vi blir med på en bemerkelsesverdig reise igjennom Paris sine gater hvor vi følger Monsieur Oscar, en mystisk forkledningsekspert på oppdrag i en hvit limousin. Hans mange roller spenner fra å spille en aldrende millionær, en gangster, en bekymret forelder, en dødende gammel mann, anarkistisk uteligger, motion capture skuespiller, med mer.

Åh holy moly, hvor skal en begynne… Enkelte ganger blir det vanskelig og nærmest umulig å formidle handling, stemninger og opplevelser ved å referere fra en film. ”Holy Motors” er en slik film, en komposisjon og sammensetning av bilder som bare må oppleves for å forstå hvordan er.

Sagt på en enklere måte så er dette en film du aldri har sett maken til, i hvert fall ikke hva karakter(er) og skuespill angår. Denis Lavant spiller nemlig hele 11 forskjellige ”roller”, det vil si, han arbeider til daglig med noe ganske så spesielt og sært. I en hvit stor limousin blir han altså kjørt rundt til sine forskjellige oppdrag og han må selv omsminke seg og skifte klær til de mange sære rollene i bilen.

”Holy Motors” var det store samtaleemnet under fjorårets Cannes-festival og filmen har blitt prisnominert i fleng siden den gang. Regissør er Alexandre Oscar Dupont, kanskje bedre kjent som Leos Carax, fransk regissør som også tidligere i aller høyeste grad har gjort seg bemerket.

Som den omreisende ”skuespilleren” Oscar er, blir vi altså med på flere særs spesielle oppdrag og menneskemøter. Det er ingen tvil om at skuespiller Denis Lavant gjør en glimrende intens, dedikert og sitt livs rolle(r) med denne filmen. Hans spesielle karakterer får oss som seere til å tenke mye over sentrale menneskelige sider som identitet, holdninger, kjærlighet, sex og til og med sære fetisjer.

Det blir mye heving av øyebryn, måping og tankevirksomhet for publikum, så glimrende underholdning er dette altså uten tvil. I gjestebiroller ser vi blant andre Hollywoodbabe Eva Mendes i det som garantert er hennes rareste rolle så langt i karrieren, mens også popstjerne Kylie Minogue er i en birolle, dog litt mindre sær denne.

Man får ikke svar på alt i denne historien, og flere av karakterene Lavant spiller, eller situasjonene han kommer opp i, går over i det urealistisk surrealistiske, noe som gjør at grenser vedrørende forståelse, logikk og troverdighet stadig utfordres og gir oss ytterligere noe å tygge på. En fantastisk uventet sluttscene illustrerer både lekenheten, uforutsigbarheten og overraskelsene ved denne filmen når en hel gjeng med limousiner hos selskapet Holy Motors, etter en lang dags tjeneste i arbeid, begynner å ”snakke” med hverandre med blinkende lys på bilene.

”Holy Motors” mangler kanskje én helt sentral ting for å oppnå maksimal effekt, og det er sterke følelser og emosjoner tilknyttet enkeltkarakterer, til dét blir vi for lite kjent med hver av dem. Mange vil nok også oppleve dette som en langdryg og tung film som både krever mye delaktighet på den ene siden, men også en drømmende tilbakelenthet på den andre siden. Utover dette er filmen en fantastisk eksperimentell men likevel strengt og knallgodt regissert lek med både virkeligheten, fantasien og surrealistiske mellomtoner. Det kan minne mye om både David Lynch, Stanley Kubrick og svenske Roy Andersson dette, og oppsummert er ”Holy Motors” som en godtepose av enkeltscener, karakterer og overraskende vendinger.

• Holy Motors
  • Filmbloggen.net