Anmeldelse av The Killer Elite, amerikansk film fra 2011

Action, Thriller, Kriminal Spilletid: 117 minutter

Lite engasjerende dramaaction fra Statham!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.04.2013]
Året er 1980. Vi befinner oss i Mexico. Det er kaos. Leiemordere og snikmordere preger hverdagen. Danny Bryce vil ut av leiemorderyrket, men han blir trukket inn igjen når han får en sak om å redde sin gamle kamerat Hunters liv. Hunter er nemlig blitt brukt som åte, for å få Danny til å drepe noen britiske spesialsoldater. Soldatene skal ha drept sønnen til en sjeik i Oman. De britiske soldatene er tøffe folk å få has på og Danny ønsker egentlig bare at alt skal være over raskest mulig så han og Hunter kan trekke seg ut av leiemorderbransjen raskest mulig...

Filmen begynner med en samspillsscene mellom Robert De Niro og Jason Statham der de snakker sammen som to kamerater. Danny er en fin fyr som har kommet inn i leiemorderbransjen fordi han er tøff som få. Han er en av de to prosentene som er naturlig drapsmann, mener hans oppdragsgiver. Men Danny selv mener det litt annerledes. Han synes at drap er enkelt, det er det å leve med det som er den harde biten. Når Hunter blir tatt som gissel, må jo bare Danny spille med på notene selv om han har trukket seg ut av bransjen. Han skal opp mot de aller tøffeste britiske spesialsoldatene som får Navy Seals til å se ut som et pikekorps.

I begynnelsen står det at dette er basert på en sann historie, men det må i så fall være veldig løst basert fordi filmen tar seg mange friheter. Dette ser heller ikke særlig overbevisende ut. Filmen begynner litt småkjedelig. Det er litt for dramaaktig som ikke kler helt en actionhelt som Jason Statham. Det er litt vanskelig å få skikkelig helt taket på denne filmen. Historien er ikke god nok til å skulle basere en hel film på, og i alle fall ikke en god en. Det blir alt for mye frem og tilbake. Man føler at handlingen bare er noe babbel som er med på å få filmen til å vare lenger. Ikke er actionsekvensene særlig tøffe heller. Dette føles litt som en blanding mellom Hamiliton og James bond uten å nærme seg helt disse to når de er på sitt beste.

Alt er litt nedtonet her. Man liker veldig godt skrivemaskintekster som kommer inn over skjermen med lyd slik det ofte gjør i agentfilmer og forteller hvor man er i verden, bare at her blir det brukt til det kjedsommelige. Det mangler også litt driv i filmen. Vi får en historie her som aldri helt engasjerer en. Det er ikke veldig dårlig, men heller ikke så stødig som man ønsker heller. Vi får se hva som skjer på begge fronter. Det blir også etter hvert tap på begge sider også, men man heier mest på siden der Statham befinner seg. Denne filmen kunne sluttet flere ganger, men bare fortsetter og fortsetter. Det er litt langt med nesten to timer for en halvlunken film som dette. Det virker som filmen varer i nesten tre timer og så er den ikke to timer lang en gang.

Jason Statham er som en fabrikk for tiden. Han spyr ut middelmådig actionfilm i stor kvantum. Budjsettet er på hele 70 millioner dollar og med det i mentet så burde dette blitt mye bedre enn det som er tilfelle. Han er dog en ganske dugenes actionhelt som leverer gjevnt over mye høyere enn Van Damme og Steven Segal noengang kunne drømme over. Actionen i denne filmen er dog ikke så god at det er noe å skrive hjem om. Det blir litt skyting med maskingevær, pistol og litt slåsskamper. Når Statham slåss mot Clive Owen, som er den andre sterke duden her, blir det ofte lange kamper. De er ofte av det slaget som man finner i amerikansk wrestling. Jeg tenker på at det varer i det uendelige og skifter stadig hvem som fører an, selv om begge får seg heftige ‘knok outer’. Det er også en del teite actionklisjeer i filmen som gjør at dette draes litt ut av virkeligheten. Dette varer og varer, men så blir det hele plutselig over på en lite naturlig måte.

Killer Elite er ikke en av de Statham-filmene som føles gøyest å se. Denne er mer på det jevne og filmen er blottet for humor og humør av det slaget som man liker å få slike testosteronfilmer på. Filmen forsøker for hardt å være dønn seriøs, selv om den aldri helt makter å nå det punktet. Til det er filmen alt for grunn og lite forseggjort. Filmen begynner som sagt litt kjedelig, men kommer seg noe etter hvert, men ikke nok til å egentlig bare redde akkurat stumpene. Jeg ruller en svært forsiktig treer for en film som knapt nok er noe selv for Statham fans. Det hjelper heller ikke at man har fått med andre stjerner som Clive Owen og Robert De Niro. De klarer aldri å redde denne filmen fra å bli noe man ikke rynker på nesen over.

• The Killer Elite
  • Filmnytdvd.dk