Anmeldelse av The Hangover Part III, amerikansk film fra 2013

Komedie Spilletid: 100 minutter Aldersgrense: 11 år

The Hangover Part III - Trailer 15.04.2013

Spar oss...!

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 29.05.2013]
To år har gått siden forrige gang, men Phil, Stu, Doug og Alans forhistorie innhenter dem igjen når det vandrende katastrofeområdet Leslie Chow klarer å rømme fengselet og bringe nye livstruende problemer inn i livene deres.

Todd Phillips har igjen styrt regien når det tredje og (heldigvis) siste kapittelet om The Wolfpack er tilbake. Den mildt sagt sære asiateren Chow er som kjent spinnvill, gal, uforutsigbar og tilfører denne filmen litt underholdning, humor og vidd. Utover dette er det virkelig svært lite å trimme lattermusklene av.

Selve åpningsscenen er nesten sjokkerende usmaklig, umorsom og lite sjarmerende. Jeg har nesten lyst å avsløre hva dette er, men skal holde meg. Bare la oss si at det innebærer brutal vold mot et eksotisk dyr, og når i all verden ble dette morsomt?! En liknende scene kommer jammen meg også senere i filmen (!), så hva folk har tenkt på rundt dette er for undertegnede fullstendig ubegripelig. Var man like rusa som enkelte karakterer i filmen når man skrev manus og historie mon tro?!

Drama- og thrillerelementene i ”The Hangover 3” er ellers noe som dessuten synes å ha fullstendig overtatt og overkjørt dens evne til å prøve å være en komedie. Mulig man har forsøkt å kjøre gjengen i en annen stil og retning, men det funker ikke i det hele tatt, det blir bare som en middels grei tv-film av noe man har sett uttallige ganger før.

Det kan virke hardt å slakte filmen så voldsomt, men, når man ikke ler særlig av en tiltenkt komedie, ja da blir det ikke bare nødvendigvis dårlig, det blir dørgende kjedelig og forglemmelig. Skuespillerne ser dessuten ut til å kjede vettet av seg i dette pliktløpet av en film. Den godeste Bradley Cooper viste i fjor at han med "The Silver Linings Playbook" var en Oscarnominasjon verdig, men når han ikke får annet enn dette å jobbe med så skjønner man jo at han ikke en gang gidder å prøve en gang.

På slutten kommer det dog en ekstrascene på 90 sekunder, etter litt av rulleteksten. Denne er ironisk nok mer morsom enn hele selve filmen til sammen, så wow…dette var mislykka oppfølger gitt! ”The Hangover 3” er et sørgelig eksempel på at oppfølgerfilmer, kun laget for penger og profitt, ikke burde fått livets rett. Det interessante, og enda mer skuffende, er at regissør Phillips står bak alle tre filmene og slik burde visst bedre, men enkelte lar som kjent penger styre over innhold i Hollywood.

- Joker - Intenst om Jokerens tilblivelse
- War Dogs - Småkjedelig om utrolig historie
- The Hangover 2 - Halvslapp oppfølger
- Due Date - Grei komedie med et preg av alvor
- Hangover - Hysterisk latterkrampe!
- Starsky & Hutch - Småmorsom tullekomedieparodi på syttitallet
- Old School - Ganske artig partyfilm