Anmeldelse av Dexter - Sesong 7, amerikansk tv-serie fra 2012

Mysterie, Thriller, Drama, Kriminal

Dexter - Sesong 7

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 14.06.2013]
Etter den relativt tamme og lite oppsiktsvekkende sjette sesongen av ”Dexter” er det godt å igjen kunne kjenne på litt action, nerver og overraskelser.

Denne syvende sesongen byr på virkelig store forandringer og ikke minst utfordringer for både Dexter og mange av hans nære relaterte. Hans posisjon som skjult seriemorder får virkelig et skudd i baugen og flere folk begynner å komme faretruende nært innpå hans mange hemmeligheter. Fortiden ser ut til å innhente både ham og andre personer, mens stadige tvingende valg mellom rett og galt er mer påtrengende enn noen gang når man lever som skjult seriemorder.

Som vanlig introduseres nye karakterer også i denne sesongen, blant dem en tilsynelatende pen, snill og vakker blondine, spilt av Yvonne Strahovski. Hun er i utgangspunktet en kjedelig, flat og safe karakter, men skal vise seg å ha flere overraskelser i ermet, heldigvis får man vel si. Dexter selv møter tankevekkende ”hindre” og følelsesmessige vekkelser i seg selv som er nytt for ham. Spørsmålet blir om han forandres eller fortsetter med å være slik han er.

Etter helt sentrale helomvendinger og gjennombrudd på flere plan, dannes en ny nerve, spenning og et ganske så stort spenn av karakterer og handlinger som veves inni hverandre. Igjen oppleves det som at enkelte hendelser og ting som skjer gjøres i noe overforenklet form, noe som kan føles litt teit og åpenlyst kjipt. Likevel, de mest sentrale tingene er også det som funker best i denne sesongen, altså det som skjer med og mellom hovedpersonene Dexter, Debra og mer internt innad hos Miami-drapsavsnittet.

Det er vanskelig å ikke røpe for mye fra denne sesongen. Det er etter hvert mange veier som serien og karakterene kan ta utover i sesongen, men de veiene som er valgt oppleves som en god blanding av troverdige, nødvendige og spennende, men akk så følelsesmessig engasjerende for det. Det viktigste er kanskje å påpeke det faktum at selv om serien har dalt tydelig de siste sesongene, så tar den seg nå kraftig opp grunnet helt sentrale hendelser og vendinger i historien og karakterene. Flere karakterer enn noen sesong tidligere må bøte med livet, inkludert enkelte sentrale personer. Dette gjør sesong 7 til både mer kjapp, underholdende og uforutsigbar.

Det er fremdeles en fryd å følge Dexter på hans mange merkelige veier og hendelser. Hans søster Debra får mer problemer i fanget enn noen gang, og Jennifer Carpenter viser gang på gang hvor god skuespiller hun er med sine intense enkeltscener.

Den siste sesongen av ”Dexter” er bestemt skal bli sesong 8, og godt er nå det uansett. La oss håpe at siste sesong får den energien, spenningen og overraskelsene som vi håper på, og slik blir en verdig avslutning på denne tross alt fabelaktige serien.

- Dexter - Sesong 1
- Dexter - Sesong 2
- Dexter - Sesong 3
- Dexter - Sesong 4
- Dexter - Sesong 5 - Spennende Dextersesong med litt ny vri
- Dexter - Sesong 6 - Nær en katastofe, men slutten redder!
- Dexter - Sesong 7 - Begynnelsen på slutten!
- Dexter - Sesong 8 - Synger virkelig på siste verset...

30.01.2014 sier Tore Andre Øyås: Dexter - Sesong 8: Må si meg enig i mye av dette... En rotete og vinglete sesong, som har litt for mange småhistorier. Plutselig kommer helt nye karakterer inn nesten helt til slutt, mens behandlingen av hovedkarakterene i mildeste grad kan diskuteres heftig! Jeg skjønner jo litt av poenget til Dexter på slutten, at han velger som han gjør, men er det troverdig? Det verste er nok behandlingen av Debra, hvordan dette ender. Tragisk altså... Det er som man tar livet av dem alle i denne sesongen, de dem virkelig er som personer...
03.11.2010 sier Grotlo94: Eg òg! :) Håper sesong 5 er like bra! :D
03.11.2010 sier Jazz: Helt enig i vuderingen din ;)
20.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, jeg. Dette er den siste sesongen jeg har sett av Dexter, men jeg håper på å gyve løs på sesong fire snart ;)
07.10.2010 sier Snippxx: Hmm...tror jeg får starte med sesong 2 da, se om jeg kommer til å like den bedre.
05.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, altså! Sesong to er helt rå! :D
05.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Så bra, helt enig! Den andre sesongen var bedre enn første ja, noe som ikke er dårlig får man si. Du får glede deg til tredje også da! ;-)
24.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Så bra at du endelig fikk sett Dexter, du og! Er, som du helt sikkert har skjønt allerede, helt enig med deg i det du sier. Husker jeg syntes det var litt rart da den kom, fordi den hadde tilsynelatende helt likt plott som den japanske mangaen/animeen Death Note fra 2003, men de er likevel såpass forskjellige at de blir innmari bra på hver sin måte. Sjøl har jeg nettopp sett ferdig sesong tre, og syns det fortsatt holder koken, altså!
21.09.2010 sier Snippxx: Synes serier er helt grei. Ble ikke så begeistret.
21.09.2010 sier Tore Andre Øyås: Er helt enig med deg i dette! Serien har en egen evne til å gripe tak i deg, og man blir litt hekta ja. Synes samtlige karakterer er gode og spennende særegne, og slutten syntes jeg var ganske så spennende. Personlig er jeg veldig svak for Carpenter, hun er liksom one of a kind som skuespiller. Men kanskje seriens største fascinasjon, og diskusjonstema, er jo dens evne til å spille ballen over på oss som ser på; hva synes du som seer, er det gode/onde gjerninger, osv.
16.11.2007 sier Nailer: Eh, Dexter : Emo? Hahahahahaha thats a good one.

Uansett så eier denne serien alle andre serier.

Som Espen sier er det overraskende at sesong 2 faktisk holder høyere kvalitet enn den første.
16.11.2007 sier espenruud: oh lala... Har ikke mange ord å si om denne serien annet enn at den faktisk er noe av det beste som går på tv. Andre sesong er overaskende bra i motsetning til Heroes.. erhm.
13.11.2007 sier kjetil: hehe, ja, men nevn en seriemorder som ikke ser litt spesiell ut? Tror nok de har tenkt på det da de castet rollen :)
13.11.2007 sier MayQueen: Han er litt emo, da...:D
08.11.2007 sier kjetil: Digger Dexter! Fett med en ny vri på seriene endelig :)
06.11.2007 sier Carl: Dexter er en genial serie! Syne Michael C. Hall gjør en veldig god jobb her selv om han er stort sett uten erfaring (på det store lerret ihvertfall)

• Dexter
  • ereviews.dk