Anmeldelse av Dexter - Sesong 6, amerikansk tv-serie fra 2011

Mysterie, Thriller, Drama, Kriminal

Dexter - Sesong 6 - Nær en katastofe, men slutten redder!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 21.07.2013]

Mange bruker mye tid på å late som de er et monster. Dexter forsøker å gjøre det stikk motsatte og late som han ikke er det. Han er en seriemorder som skulle ønske han hadde et normalt liv med en familie og venner som gav ham glede, men det eneste som betyr noe i livet hans nå er å ta av dage de som ikke blir plukket opp av rettssystemet. Dexter mister litt kontrollen over trofeene sine. Vi får også se at Dexter får seg en venn. Drapsavsnittet i Miami jobber med en ny mordsak. Den involverer mordere som forsøker å fortelle verden noe med sine drap. Som vanlig blir det både fokus på hovedsaken og Dexters egne metoder for å skape rettferdighet i verden. Etter hvert må også Dexter sette hardt mot hardt i hovedsaken som drapsavsnittet også jobber med. Han må hele veien jobbe hardt for å ligge et steg foran og samtidig skjule alle spor som kan føre tilbake til ham...

Sesongen åpner med at Dexter er ute i natten med en lyskaster rett på seg. Han ringer 911 og forteller at han har blitt knivstukket. Like etter ankommer sykebilen. Dexter faller sammen og ambulansefolkene kommer han til unnsetning. Når de skal til å plukke ham opp, slår han til som lyn fra klar himmel. Han stikker en spøyte i hver av de to ambulansepersonellene. De faller sammen og like etter ligger de begge i sykebilen surret fast til en seng. Dexter sier hei til dem i det de våkner opp fra neddopingen. Han forteller dem at de vet det er galt det de har drevet med ved å hjelpe noen passienter med å dø slik at de kunne stjele organene deres. Deretter følger han ‘normal’ rutine og deler opp likene og putter dem i plastposer som han dumper i sjøen. Etter det kommer han hjem og åpner kjøleskapet for å ta seg litt velfortjent kald drikke å leske strupen på. Han kommer inn i stuen og møter Jamie. Fortellerstemmen sier at det ikke er som vi tror. Like etter kommer kollegaen Angel inn (Jamie er hans søster) og sier at det var genialt å kjøpe naboleiligheten til Dexter slik at han kan droppe innom når som helst. Jamie passer Dexters sønn, Harrison.

Dexter skal også på Reunionsfest for High School. Janet Walker gikk på samme skole som Dexter. Han hadde ikke noen venner på skolen, men Janet var alltid snill med ham. Hun og Joe Walker ble kåret til det peneste paret i avgangskullet. Joe var kaptein på fotballlaget, men Dexter husker ham best fordi han laget en masse blåmerker på Janet. De giftet seg raskt etter High School og flyttet til Virginia. Dexter hadde nesten glemt henne til han leste om henne i et nyhetsbrev. Janet ble funnet død, tre år tidligere. Saken ble tolket som et selvmord, men det var blod under hennes fingernegler og hennes fingre var foldet rundt en pistol som pekte bort fra kroppen. Dexter luktet selvsagt ugler i mosen av dette. Blodet under neglene tilhører mest sannsynlig noen andre som hun kanskje har klort opp i kampen for livet. Og kanskje tilhører blodet noen som skal på reunionsfesten. Det er grunnen til at Dexter skal dit. Dexter var et spøkelse på skolen som ingen la merke til, men når han kommer på reunion virker det som alle kjenner ham da de leste om han i avisen med tanke på at hans kone ble myrdet. Vi får også se Dexter på dansegulvet til MC Hammers ‘Can’t Toutch This’.

Dexter fortsetter som vi er vant til å se ham. Han dreper slemminger om natten og leker blodteknikerhelt om dagen. Han er fremdeles familiefar og nå ser han seg om etter en kommende skole for sin sønn. Dexter får anbefalt en kristen skole, selv om Dexter nærmest avskyr de troende. Resten av folka er også på palss. LaGuerta  og Batista har skilt seg fra hverandre, men er fremdeles venner. Maria LaGuerta blir forfremmet til kaptein. Angel Batista blir forløpig leder for etterforskningstemaet. Like etter blir Debra blir forfremmet til løytnant og leder for etterforskningsteamet etter hennes heltedåd der hun tar hånd om en våpendesperado på et utested. Masuka er blitt professor og har studenter tilknyttet universitetet. Han har også ansatt en kvinnelig assistent fra skolen. Hun er en blond babe som Masuka sikler etter, men hun viser seg å ikke være helt rett dame for en jobben. I tillegg frir også Quinn til Debra.

Handlingen denne gangen sentreres rundt drapsavdelingen i Miami. De får en stor ny sak. Noen karer fanger giftige slanger og bærer mandige kniver. Like etter at de besøker en fruktselger langs veien blir den stakkars frukthandleren drept. Når politiet finner liket er han kuttet opp i magen og sydd sammen igjen. Når de åpner magen tyter det slanger ut fra kroppen. Etter hvert blir morderen bak disse mordene som fortsetter å dukke opp kalt for ‘Dommedagsmorderen’. I forbindelse med denne saken er det først Broder Sam som blir mistenkt. Han er en tidligere narkoman og drapsmann som Dexter har forsøkt å ta av dage tidligere. Nå er Sam blitt religiøs, men Dexter stoler ikke helt på ham. Dexter sjekker ut Sams bedrifter for å drepe ham en gang for alle, men noe dukker opp som får Dexter til å se annerledes på saken.   Som vanlig er Dexter travel med å drepe. Han tar stort sett ned ett bytte i hver episode. Men til tross for at mye er som man forventer, føles ikke denne sjette omgangen som den klarer å bringe noe nytt inn i serien. Denne sesongen er nok dessverre den dårligste til nå. Men det sier ikke rent lite, fordi Dexter har vært en fantastisk serie til jeg så denne sjette sesongen. Man føler med denne sesongen at Dexter begynner å tape seg i kvalitet. Bildet over hva man får servert her er ikke intenst nok. Det er ikke noe galt med saken vi følger, men jeg liker ikke helt hvordan ting gjennomføres her på regien.

Det er ikke like mye driv og kraft i serien som det var i forrige sesong. Man forsøker å skape litt mystikk inn i serien med de to underlige kriminelle som virkelig pønsker på noe man ikke helt skjønner proporsjonene av. Det tar også bort mye mystikk ut av at vi får se hvem som dreper. Man får med andre ord for mye informasjon her. Det lille man lurer på er ikke nok til å holde interessen oppe på samme nivå som de foregående sesongene. Det er heller ikke like gode gjesteskuespillere som man er vant til heller. ‘Kaptein Adama’ fra ‘Battlestar Galactica’ er den mest kjente nye fjestet, men han er ikke like stødig som han var da han ledet ‘Battlestar Galactica’ på oppdrag. Heller ikke Tom Hanks sønn fungerer som man hadde håpet her.

Man mangler også litt av spenningskurven som pleier å sitre mens man ser på. Ting glir for lett her, og det gjør at man ikke engasjeres så mye som man ønsker. Historien er ikke godt nok fortalt og karakterene fungerer heller ikke godt sammen med det som fortelles. Det er ikke nok at Dexter dreper bad guys lenger. Det har vi sett alt for mye av fra før av. Den forrige sesongen led litt over å fortsette på Trinitymordersesongen, men her starter man helt på nytt. Det gjør at man rett og slett får for mye å spille på. Man gremmes også ofte over at man tar litt for lettvinte og billige løsninger ut av problemer som dukker opp. Denne sesongen er med andre ord litt nede for telling. For min del varierer serien i terningkast mellom en sterk treer og en grei firer på terningen. Jo mer man ser, jo mer likegyldig blir man til denne sesongen. Det er synd at en såpass solid serie som Dexter klarer å synke så dypt i kvalitet bare på en sesong. Man tenker underveis at man virkelig gjøre grep foran sesong 7. Produksjonen må rette opp igjen inntrykket og gjenopprette tilliten som man virkelig har hatt til denne vanligvis så solide serien.

Hva med slutten? Joda det begynner å ta seg opp i slutten av episode episode 9. Da slippes en bombe som gjør at alt man har trodd før i sesongen ikke er helt tilfelle lenger. Etter det får sesongen nerve igjen og man får tilbake litt av det man lengter etter når man ser på Dexter. Dette redder inntrykket for min del litt og sesongen kommer opp fra det helt greie til å bli noe som ikke var så aller verst. Det blir heldigvis også en del action mot slutten her. Også selve slutten er en ekstrem cliffhanger. Man kan nesten ikke vente på neste sesong. Det i seg selv er nok grunn til å fortsette å se på Dexter. Neste sesong kommer mildt sagt til å bli annerledes. Kanskje det kommer til å bli et nytt kappittel i Dextersagaen? Når ikke Dexter har sine innerste hemmeligheter helt for seg selv, er det ikke lett å se hva som skjer videre.

Alt i alt ble sesongen mye bedre etter hvert. Det var med andre ord en plan med det hele, men den trekkes litt langt før man begynner å se hvor det virkelig bærer hen. Heldigvis redder slutten hele sesongen. Det gjør at jeg sitter igjen med et positivt inntrykk av det jeg har vært med på. For min del er det dette det siste lille som tipper sesongen såvidt opp på en firer på terningen. Man bør med andre ord ha lave forventninger til sesongen, men den er verdt å se, og særlig med tanke på det vi kan ha i vente. Dette har en utrolig lovende avslutning og bygger på noe som gjør at neste sesong kan bli noe helt eget.

- Dexter - Sesong 1
- Dexter - Sesong 2
- Dexter - Sesong 3
- Dexter - Sesong 4
- Dexter - Sesong 5 - Spennende Dextersesong med litt ny vri
- Dexter - Sesong 7
- Dexter - Sesong 7 - Begynnelsen på slutten!
- Dexter - Sesong 8 - Synger virkelig på siste verset...

30.01.2014 sier Tore Andre Øyås: Dexter - Sesong 8: Må si meg enig i mye av dette... En rotete og vinglete sesong, som har litt for mange småhistorier. Plutselig kommer helt nye karakterer inn nesten helt til slutt, mens behandlingen av hovedkarakterene i mildeste grad kan diskuteres heftig! Jeg skjønner jo litt av poenget til Dexter på slutten, at han velger som han gjør, men er det troverdig? Det verste er nok behandlingen av Debra, hvordan dette ender. Tragisk altså... Det er som man tar livet av dem alle i denne sesongen, de dem virkelig er som personer...
03.11.2010 sier Grotlo94: Eg òg! :) Håper sesong 5 er like bra! :D
03.11.2010 sier Jazz: Helt enig i vuderingen din ;)
20.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, jeg. Dette er den siste sesongen jeg har sett av Dexter, men jeg håper på å gyve løs på sesong fire snart ;)
07.10.2010 sier Snippxx: Hmm...tror jeg får starte med sesong 2 da, se om jeg kommer til å like den bedre.
05.10.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Enig med deg, altså! Sesong to er helt rå! :D
05.10.2010 sier Tore Andre Øyås: Så bra, helt enig! Den andre sesongen var bedre enn første ja, noe som ikke er dårlig får man si. Du får glede deg til tredje også da! ;-)
24.09.2010 sier Kristine Oseth Gustavsen: Så bra at du endelig fikk sett Dexter, du og! Er, som du helt sikkert har skjønt allerede, helt enig med deg i det du sier. Husker jeg syntes det var litt rart da den kom, fordi den hadde tilsynelatende helt likt plott som den japanske mangaen/animeen Death Note fra 2003, men de er likevel såpass forskjellige at de blir innmari bra på hver sin måte. Sjøl har jeg nettopp sett ferdig sesong tre, og syns det fortsatt holder koken, altså!
21.09.2010 sier Snippxx: Synes serier er helt grei. Ble ikke så begeistret.
21.09.2010 sier Tore Andre Øyås: Er helt enig med deg i dette! Serien har en egen evne til å gripe tak i deg, og man blir litt hekta ja. Synes samtlige karakterer er gode og spennende særegne, og slutten syntes jeg var ganske så spennende. Personlig er jeg veldig svak for Carpenter, hun er liksom one of a kind som skuespiller. Men kanskje seriens største fascinasjon, og diskusjonstema, er jo dens evne til å spille ballen over på oss som ser på; hva synes du som seer, er det gode/onde gjerninger, osv.
16.11.2007 sier Nailer: Eh, Dexter : Emo? Hahahahahaha thats a good one.

Uansett så eier denne serien alle andre serier.

Som Espen sier er det overraskende at sesong 2 faktisk holder høyere kvalitet enn den første.
16.11.2007 sier espenruud: oh lala... Har ikke mange ord å si om denne serien annet enn at den faktisk er noe av det beste som går på tv. Andre sesong er overaskende bra i motsetning til Heroes.. erhm.
13.11.2007 sier kjetil: hehe, ja, men nevn en seriemorder som ikke ser litt spesiell ut? Tror nok de har tenkt på det da de castet rollen :)
13.11.2007 sier MayQueen: Han er litt emo, da...:D
08.11.2007 sier kjetil: Digger Dexter! Fett med en ny vri på seriene endelig :)
06.11.2007 sier Carl: Dexter er en genial serie! Syne Michael C. Hall gjør en veldig god jobb her selv om han er stort sett uten erfaring (på det store lerret ihvertfall)

• Dexter
  • Serienytt.no
  • Dexter - Sesong 7
  • Dexter - Sesong 8

Oy Rabbit Films Ltd.

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»