Anmeldelse av The Other Guys, amerikansk film fra 2010

Action, Komedie Spilletid: 107 minutter

Ikke morsom og kul nok!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 24.07.2013]

P.K. Highsmith (Samuel L. Jackson) og Christopher Danson (Dwayne ‘The Rock’ Johnson) er to uberkule etterforskere som løser alle saker de legger hendene på. Det er som rockestjerner i New York-politienheten og alt går alltid deres vei. Deres suksess har gått dem til hodet og de spiller alltid på at de er hotte. Men en dag kommer de til kort når de har med noen skikkelig proffe kriminelle å gjøre. De to politimennene hopper utfor et hustak 20 etasjer rett ned og sikter på noen busker som de ikke treffer. Det går selvsagt ikke bra og de dør momentant. Nå er det opp til de andre gutta å finne ut hvem som skal bli deres etterfølgere for å gjøre New Yorks gater trygge til en hver tid. Den kampen om plassen i solen er det flere som vil ha. Også Allen Gamble og Terry Hoitz, men veien til toppen er lang og tornefull...

Filmen forsøker fra første stund å være morsom. Det hele kan bli litt anstrengt humoristisk til tider. Jeg må bare si at jeg digger Will Ferrel når han er på sitt beste. Det største problemet med ham er at han som oftest ikke er med i de beste filmene, og ‘The Other Gays’ er dessverre ingen ny Anchorman. Ferrel er morsom i seg selv, men her får han nesten bare dritt å jobbe med. Man hadde virkelig sett for seg at dette virkelig burde ha vært mer kvalitet over. Det har aldri vært enkelt å lage komedier, men dette er ingen film som smører lattermusklene.

Det er masse kjente fjes her, men man har ikke klart å gjøre så mye ut av dette som man hadde håpet på. Jeg snakker om navn som Will Ferrell, Mark Wahlberg, Michael Keaton, Samuel L. Jackson, Dwayne Johnson og Eva Mendes. Med disse folka på rollelisten trodde jeg at mye var på plass for å skape stor moro, men denne filmen lider litt av et litt for platt manus og ikke særlig god regijobb heller. Det er ikke så mye driv i denne filmen. Man småkjeder seg litt mens man ser på. Morsomhetene er ikke så veldig mye å rope hurra for de heller.

Filmen treffer aldri på godt på noen poenger og dette blir egentlig mer flaut enn morsomt. Jeg kunne ønske at denne filmen hadde mer å by på enn det den faktisk er. Dette er virkelig tafatt moro som nok sikkert var mest gøy på settet da de lagde dette umorsomme tullet. Skuespillerne gjør det de kan, men det hjelper dessverre ingenting. Man ønsker å le og man er på nære nippet ved flere anledninger, men man forblir bare stram i masken mens man forsøker å presse frem en latter fra dypet som aldri kommer.

Det er også en del drama i denne filmen, men filmen er såpass tullete at man aldri helt klarer å ta disse scenene helt seriøst de heller. Det gjør at denne filmen sliter på flere områder enn bare de humoristiske poengene. Man forsøker også selvsagt trikset å dra ut scener for å skape mer humor ut av ting som med første øyekast ikke var noe særlig. Om du tror de lykkes med det? Njet! Og når det morsomste i filmen er at Will Ferrels karakter tar feil av ‘Good cop, Bad Cop’ og ‘Bad cop, Bad Cop’ så beviser dette at denne filmen ikke er mye å juble over.

For å oppsummere så er denne filmen aldri helt dårlig, men den lider over at den er en komedie som ikke er det helt store. Noen komedier kan være morsomme selv om de ikke er så bra laget. Denne filmen er greit laget, men er ikke morsom nok til å skulle kjøre showet alene. Selv som en buddyfilm blir dette aldri i nærheten av kult. Ikke er actionen kul nok den heller. Med andre ord har man en actionkomedie her som hverken er særlig morsom eller heller ikke kul nok til å appellere til de store massene. Det hadde vært litt kulere om man hadde forsøkt å ta slike buddyfilmer mer på kornet og lage humor ut av det. Dette blir uheldigvis et litt bleikt forsøk på å skape moro ut av et velbrukt og stødig konsept. Dette har man med andre ord sett litt før og denne filmen bringer ingenting nytt på banen. Jeg må si at jeg nok ikke kommer til å gi denne en ny sjanse. En helt ok film å se dette, men ikke så mye mer enn det.

- Vice - Fengende historisk portrett av politisk og menneskelig galskap
- The Big Short - Friskt blikk på finanskrisen og oss mennesker
- Anchorman 2: The Legend Continues - Bisarr latterkule
- Step Brothers - Okei morsomt men uten den store flyten som film
- Talladega Nights: The Ballad of Ricky Bobby - Vekker ikke den største latteren
- Anchorman - The Legend of Ron Burgundy - Stødig tullekomikk med Farell og gjengen

- Interessante spirer som drukner

24.04.2011 sier Snippxx: Enig i karakteren, dette var et stort gjesp.
11.11.2010 sier Jacob: Actionkomedie-sjangeren er en sliten sjanger. Hollywood spyr ut en haug av disse hvert år, men de fleste av dem er nesten helt identiske i plott og handling. Står nok over denne her. Takk for advarselen :P

• The Other Guys
  • StudVest