Anmeldelse av Farende folk, norsk film fra 1922

Kriminal, Drama, Stumfilm Spilletid: 84 minutter

Norsk stumfilm som er bedre enn ventet

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 30.07.2013]

I en av østlandets skogbygder ligger storgården Skjold. Eieren heter Jonas Værn og er bare fjorten år gammel. Det er hans myndige bestemor Birgitte som har styringen på gården. I tillegg passer også Onkel Reinert godt på arbeidskarene så de ikke ligger på latsiden. En dag kommer en vandrer til gården og spør etter arbeid. Han heter Ahti og får lov til arbeide, men de andre arbeiderne vil ha ham bort. De liker ham ikke og påstår han har små dyr. Han får derfor ikke bo i drengehuset, men gårdseieren gir ham heller en liten hytte i skogen som han kan bo i med hunden sin. Ahti blir da venn med gårdseieren. Taterne er også i området og senere får de bråk med en av dem...

Igjen prøvde jeg meg på en norsk film som lå gratis på nett via Nasjonalbibliotekets nettsider. Jeg kan ikke få takket dem nok for at de tilbyr slike unike filmer som ikke er å få tak i noen steder helt gratis. Denne filmen blir presentert av Norsk filminstitutt og er restaurert av FilmTeknikk Norge AS med støtte fra Kodak Motion Pictures. Versjonen av filmen er ca 15 minutter kortere enn originalen og resten av filmen anses som tapt for alltid. Filmen er rekonstruert med utgangspunkt i tekstmarkeringene innholdbeskrivelsen i det originale programbladet. Nye forklarende tekster er satt inn slik at man forstår handlingen bedre.

Filmen er innspilt rundt Elverum sommeren 1921 og bygger på Severin Liebleins roman ‘Den siste av sin slekt’ fra 1910. Dette er en av de tidligste filmene med fantemotiv. Den skiller seg markant fra Tancred Ibsens Fant og de øvrige fantefilmer. I ‘Farende folk’ er sigøynerne et fremmedartet og farlig nærvær i utkanten av handlingen. Deres nærvær får også konsekvenser for det som skjer her. Hovedpersonen er en 14 år gammel ung bonde. Han fordomsfri storbonde og han blir bestevenn med skogfinnen Ahti. Han får de fantefolkene eller omstreiferne tett på kroppen. Hovedpersonen blir også forelsket i en av taterungjentene.

Denne filmen har greit driv og fungerer bra som et eldre drama. Filmen er totalt uten lyd og musikk og spilt inn i sort/hvitt. Her får vi se eldre norske gårder og ellers fjorder og skogsterreng. Man merker på den at dette er en norsk film. Filmen har også ganske greit fotoarbeid og man merker at det er litt kvalitet i filmen for sin tid. ‘Farende folk’ gir oss noen magiske øyeblikk som da vi blir vitne til en seremoni i skogen der en eldre mann druknes i et tjern mens en hel gjeng tatere står å ser på og tar farvel med ham. Man engasjerer seg også i karakterene og da særlig Ahti som er en real kar som ikke alltid har hatt det så greit. Det blir også litt spenning i filmen og vi blir vitne til både drap og annen død.

Denne filmen synes jeg var en av de bedre eldre norske filmene som ligger tilgjengelig gratis på nett. Her har man basert det hele på en bok som virker å ha litt å fare med. Det er en grei fortelling man her får og skildringen av fantefolket er også nyansert. man føler også at filmen slutter litt brått. Det kan være fordi filmen mangler som sagt femten minutter. Man føler t filmen bærer litt preg av dette. Man skulle gjerne sett alt for å komme mer under huden på det som skjer her. Man lurer jo også på hvor disse minuttene mangler. Derfor er det litt vanskelig å bedømme filmen skikkelig. Men underholdningsverdien ligger mellom 3 og fire på terningen. Om du liker eldre norsk stumfilm er dett noe du helt klart kan prøve deg på. Men til tross for noen virkelig gode scener mangler det siste lille ekstra. Jeg gir derfor filmen en meget sterk treer når terningen skal kastes.

• Farende folk

Kommunenes Filmcentral AS (KF)

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»