Anmeldelse av Kyss Meg for Faen i Helvete, norsk film fra 2013

Komedie, Drama, Romantikk Spilletid: 94 minutter Aldersgrense: Alle år

Kyss Meg for Faen i Helvete - Trailer 11.07.2013

Sjarmerende ungdomsflørt

[Skrevet av: Tore André Øyås, Dato: 07.08.2013]

Tale er ei 17 år gammel jente som leder en amatørteatergruppe som velger å satse friskt på et stykke av den kjente dramatikeren Jon Fosse. En kjent skuespiller hjelper teatergruppa til å bli bedre og flinkere og inkluderer samtidig en gutt som virkelig ikke synes å ha skuespillertalentet. Tale finner seg selv utrolig nok etter hvert forelsket i denne karen, selv om de to kan virke som å være rake motsetninger.

Regissør Stian Kristiansen debuterte bak kamera med sin sterke ”Mannen som elsket Yngve”. Slik som der viser han også i ”Kyss meg…” at han har et godt øye for ungdommen og disses liv og røre, spesielt følelsesmessig. Ikke så rart, han har jo vært der selv selvsagt, men dette gjøres ikke alltid så bra på film som dette.

I hovedrollen står ukjente Eili Harboe som klarer seg meget godt i denne hovedrollen som den litt usikre og frustrerte, men akk så søte og hjertegode Tale. Hun er som en norsk Keira Knightley både i utseende og mye i skuespill. Ellers er det noen kjente ansikt også med i dette Rogalandske ensemblet, inkludert Rolf Kristian Larsen og Kristoffer Joner. Sistnevnte er nær fantastisk i rollen som den sure og bitre avdanka skuespilleren. Joner har fått tildelt et direkte morsomt manus, og flere vittige replikker sitter som et skudd her, inkludert rått språk med mye banning. Om alle folk vil forstå dialektene i filmen er dog mer usikkert, men det håper jeg, for det er altså mye morsomt her.

Det kan være vanskelig å engasjere med en såpass særegen historie og et landsens miljø som i denne filmen, men karakterene samt en veldig fin fremdrift i tempo, bilder og sceneoverganger gjør dette som en lek. Her rekker man aldri å kjede seg men blir såpass engasjert i personene at oppmerksomheten opprettholdes filmen ut. Enkelte scener og amatørskuespillere klarer seg bare sånn helt greit, men vi har da sett svært mye verre enn dette må vite, innen norsk ungdomsfilm. Teatralske replikkvekslinger er kanskje ikke så enkelt å unngå innad i ei teatergruppe, bare litt synd det skjer utafor teaterlokalet liksom, for noen.

Det er likevel altså en flott hovedrolle i Eili Harboe som bærer og driver denne ungdomskomedien, i flott samspill med en glitrende Kristoffer Joner som står som et stødig bein i fiksjonen. Veldig god regi og balanse i filmen skaper svært fine enkeltscener i stemninger og troverdighet, og man blir glad i disse ungdommene. ”Kyss meg for faen i helvete” er et pent pust inn i ungdomsgenren og et stødig drama på et lavbudsjett som ikke synes i det hele tatt.

- Jeg reiser alene - Verdig oppfølger

• Filmnytdvd.dk
  • Heftig
  • Hamar Dagblad
  • Scoopet

«Rashomon - Demonenes port»