Anmeldelse av Sherlock - Sesong 1, engelsk (britisk) tv-serie fra 2010

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 12 år

Sherlock - Trailer - Sherlock Christmas Special 07.10.2015

Sherlock - Sesong 1 - Eksentrisk britisk krim på sitt beste!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 11.08.2013]

John Watson har vært soldat i hæren. Han var også militærlege, men etter at han ble skutt og ble skadet måtte han dessverre pensjonere seg. Han lever et tilbaketrukket liv tilbake i England. En dag John Watson er ute å går i parken møter han på en gammel venn av seg. Mike Stamford og Watson jobbet sammen på Barts. De to har ikke snakket med hverandre på mange år. Og da Stamford introduserer Watson for Sherlock Holmes, kan man si at de to møter hverandre på svært tilfeldig vis. Eller ihvertfall føles det slik for Watson. For Holmes er det imidlertid ingen tilfeldigheter. Sherlock Holmes er en skarp mann som legger merke til de minste detaljer og trekker raske konklusjoner av dem på en treffsikker måte. Holmes bor i Baker Street 221B. Sherlock bistår politiet i vanskelige saker der de kommer til kort. Sherlock trenger også assistanse og derfor mener han Doktor John Watson passer utmerket inn i den rollen. Han flytter så inn i Baker Steet og så er de klar for å løse Englands store kriminalmysterier sammen...

Serien åpner med at vi får se en soldat i kaotiske krigshandlinger. Det viser seg å være et mareritt for John Watson. Han virker litt plaget av det og begynner å gråte i sengen sin. Han reiser seg opp og setter seg litt på sengen før han reiser seg opp og går på kjøkkenet. Henter frem PC-en fra en skuff. Under PC-en ligger en pistol. Watson tar med seg sin krykke og går til psykologen. Psykologen spør hvordan det går med bloggen hans. Han svarer at det går veldig bra. Hun forteller ham at det kommer til å ta en stund for ham som soldat å vende seg til det sivile liv. Hun mener også at det er viktig for ham å blogge om alt som skjer med ham som en del av terapien. Watson mener imidlertid at ingenting skjer med ham.

Serien føles som en nyere og friskere versjon av Sherlock Holmes. Dette ligner umiddelbart litt på Guy Ritchies Sherlock Holmes fra 2009, bare satt til nyere tid. Musikken ligner bra på filmen og også litt av humoren er i samme gaten som man fikk i Ritchies filmer. Jeg har dessverre ikke lest Sherlock Holmes, men de som har det sier at det de liker så godt med bøkene er at Shelock Holmes bruker fornuften til fingerspissene for å løse kriminalsaker. I filmene ble dette elementet mindre og mindre fremtredende og actionen og spenningen tok overhånd. Jeg kan melde at fornuften her absolutt er tilbake på plass. På en underholdende måte drar Sherlock Holmes konklusjoner som nesten virker for gode til å være sanne.

Jeg liker godt hvordan man tar seg tid til å bli kjent med karakterene. Man rusher ikke fremover her og ting glir fint avgårde. Sherlock er en sær skrue. Han klarer å dra ting ut av detaljer og blir med det en slags kriminalverdenens Doktor House. Sherlock kan irritere på seg selv en flue med sitt overlegne og arrogante vesen. Han sier ting rett ut og plages selv av at andre tenker mens han er i nærheten. Sherlock har også den irriterende evnen å aldri ta feil som bare gjør ham enda mer irriterende. Han gjør også narr av alle rundt seg og har ingen venner, men de må holde ut med ham fordi de trenger hans assistanse. Shelock blir ikke betalt av politiet men han nyter å være til uvurderlig assistanse. Og jo merkeligere forbrytelse, desto mer nyter Sherlock å være midtpunkt å løse saker. Han blir beskrevet som en psykopat som begynner å miste bakkekontakten og raskt kan ende opp med å være den skyldige en gang i fremtiden, fordi han begynner å kjede seg.

Den første saken de prøver seg på er en intrikat affære. Det som ved første øyekast kan se ut som en rekke tilsynelatende urelaterte selvmord, viser seg å romme mer. Sherlock Holmes klarer dog å finne ut at det er en link mellom dem og tror at dette egentlig er snakk om skjendige mord. Og i hver episode får man en helt ny sak. Hver episode varer i hele en og en halv time. Andre saken involverer ingredienser som mystisk tagging og et eldgammelt kinesisk forbrytersyndikat, smugling og en liten dose kjærlighet. Den tredje og siste saken i sesongen begynner med en ordinær kjedelig sak som viser seg å he mer ved seg enn Sherlock først tror. Man avrunder dette med en herlig jakt etter en smart morder og en slutt som gjør at du vil ha mer.

Det er kult å se hvordan Doktor Watson og Sherlock Holmes finner sammen på underlig vis. De forstår hverandre og blir på en merkelig måte venner. De utfyller hverandre. Doktor Watson er ikke plaget av Posttraumatisk stress slik hans psykolog tror. Han savner faktisk krigen. Han er med andre ord mer enn klar nok til å ta på seg større utfordringer. Watson avskyr mennesker og det samme gjør også Sherlock. Jada, dette er litt snodig med rare engelskmenn som løser krimgåter, men dette er med på å gjøre karakterene mer interessante. Det er også kult å få en Holmes som bruker dagens teknologi og sine oversensitive evner til å gjøre raske gode antakelser for å løse kriminalsaker.

Skuespillet er stødig. Både fra Benedict Cumberbatch som en ufyselig Sherlock Holmes og med den sære assistenten Doktor Watson i Martin Freemans (The Office / Hobbiten) skikkelse blir dette alt annet enn kjedelig. De er et etterforsker par med en avansert mann og en enkel sjel. Cumberbatch ser veldig eksentrisk ut, mens Freemans rollekarakter ser mer normal ut, men virker litt utilpass i hverdagen. Fotoet er ganske pent gjort og man bruker fiffige detaljer som gjør at man visualiserer hva som skjer til en hver tid og får ting til å se mer innbydende ut. Jeg liker også godt hvordan man gjennom fotoet peker ut kodene i arbeidet til Sherlock slik at man føler man er med på å følge løsningene.

Jeg bare digget denne serien og synes den faktisk var enda bedre enn Guy Ritchies Sherlock Holmes. Dette er jo noe litt annet og har ikke like mye action som filmene, men likevel flyter dette ganske bra. Dette er rett og slett krim på sitt elitenivå. Man tenker umiddelbart litt tilbake på da man var guttunge å så Poirot. Og dette gir en frisk ny krimvinkling med klassiske undertoner. BBC har ikke gitt meg bedre krim noensinne. Jeg elsker også den litt artige engelske humoren som ligger å ‘lurker’ mellom slagene uten at den tar helt overhånd. Jeg kjente raskt at dette var noe jeg lett kunne bli tiltrukket av. Serien er mesterlig laget og føles som ypperlig underholdning i hverdagen. Dette er BBC på sitt beste!

- Filmstjerner dør ikke i Liverpool - Sterkt om falmende Hollywood-stjerne
- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen
- Push - Heroes-aktige superkrefter ispedd action

- Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)
- Sherlock - Sesong 2 - Mesterlig krim av ypperste klasse!
- Sherlock - Sesong 3
- Sherlock - Sesong 3
- Sherlock - Sesong 4

05.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)': Helt enig, dette var også i tillegg faktisk småskummelt! :D Håper heller ikke det tar 2 år til neste sesong!

• Sherlock
  • Gamereactor.no
  • Sherlock - Sesong 2
  • Sherlock - Sesong 3
  • Sherlock - Sesong 3.5 - Chrismas S
  • Sherlock - Sesong 4

Storbritannia, USA

Hartswood Films, Mobile Masterpiece Theatre, BBC Wales

«Maleficent: Mistress of Evil»

«Frankenstein's Monster's Monster, Frankenstein»

«Alita: Battle Angel»