Anmeldelse av Sherlock - Sesong 2, engelsk (britisk) tv-serie fra 2012

Kriminal, Drama, Mysterie Spilletid: 88 minutter Aldersgrense: 12 år

Sherlock - Trailer - Sherlock Christmas Special 07.10.2015

Sherlock - Sesong 2 - Mesterlig krim av ypperste klasse!

[Skrevet av: Pål Frostad, Dato: 13.08.2013]

Sherlock Holmes er tilbake. Han er en av verdens beste privatetterforskere. Han legger merke til detaljer andre lar seg gå hus forbi og trekker fantastiske slutninger ut fra dem. Med seg på laget har han den noe mer ordinære Doktor John Watson som gjør nytten som assistent. Sammen danner de et solid team som er klar for å løse saker der andre kommer til kort. Her får Sherlock absolutt kjørt seg mot sine rivaler som gir ham mer motstand enn han venter. Han får også brukt de små grå her på en utsøkt måte. Det er duket for tre nye saker for Sherlock Holmes og hans kompanjong i Doktor John Watson, der de to får mer å stri med enn noensinne...

Sesongen åpner med en oppsummering av det som skjedde på slutten av forrige sesong. Det hele er veldig spennende med den spente stemningen mellom to store profiler på hver sin side av loven. Og selvsagt kommer både Sherlock og Watson fra det med livet i behold. Tilbake i Baker Steet skriver John Watson sitt blogginnlegg om livet hans som plutselig er blitt så innholdsrik etter at han begynte å jobbe for Sherlock Holmes. Watson forsøker å få sving på sakene rundt Sherlock, men Holmes tar ikke en hvilken som helst sak. Han løser ikke saker for penger, han gjør det kun av interesse. Og om saken ikke føles som nok utfordring, gidder han ikke bry seg med den. Gjennom Watsons blogg får de to mye oppmerksomhet i media og Sherlock Holmes begynner å bli et nettfenomen. Nå begynner også Watson å bli en skikkelig assistent. Han drar ut på oppdrag på krimåsted med PC og webcam slik at Sherlock kan ligge å dra seg litt lenger hjemme og løse saker gjennom datamaskinen.

Sherlock er en britisk miniserie. Den har sesonger på tre en og en halv times episoder. Hver episode har en ny sak, men det er en rød tråd igjennom det hele. Sherlock Holmes viste seg som en eksentrisk mann i første sesong og den snodige blandingen mellom ham og den nesten usynlige Watson er noe man bare digger. Man bruker konseptet svært godt og får disse to motsetningene til å skinne ved en hver anledning. Det er vanskelig å relatere seg til den nærmest autistiske fremtoningen av Sherlock Holmes, men det er derfor det er flott å ha Watson her til å ha en som er mer på vårt parti. Historiene og sakene man får er bra lagt opp og det er også dratt paralleller til bøkene som Arthur Conan Doyle skrev. Det er utrolig fascinerende å få en mann som bygger hele sin virksomhet på logikk i de aller minste detaljene.

I første sak ut denne gangen er det nasjonens sikkerhet som står på spill og Sherlock Holmes trapper opp på selveste Buckingham Palace. Det gjelder noen blamerende bilder av en viss Irene Adler og en ung kvinne. Adler har bildene i sitt eget eie og hun akter ikke å bytte dem mot penger eller tjenester. Saken utvikler seg til å bli noe litt annet enn det den først ser ut som, akkurat slik som Sherlock Holmes liker det. Her får man elementer som global terrorisme, korrupte CIA-agenter og hemmelige organisasjoner. I andre sak ut skal vi til Baskerville der rykter om en monsterhund skal være løs. Dette må selvsagt undersøkes fordi Sherlock er svært skeptisk til slikt. I tredje omgang blir de kongelige juvelene stjålet, men juveltyven lar seg fange. Hva er det som er på gang? Det fanger i alle fall Sherlocks oppmerksomhet og særlig når det er en av hans erkerivaler som trekker i trådene. Dette er den beste episoden jeg har sett noensinne i en TV-serie og gjør at jeg bare har lovord å si om Sherlock.

Jeg må bare innrømme med en gang at jeg digget første omgang med Sherlock. Andre sesong fortsetter i akkurat samme stil, men slår deg fra første stund som enda mer gjennomarbeidet enn førte omgang. Man har også klart å raffinere den sære humoren som den første sesongen hadde et snev av til tider. Her blir alt mye morsommere og stemningen blir med det både spennende og leken. Det er akkurat det god underholdning skal være. Man fryder seg skikkelig her fra første stund. Dette er solid håndverk og om du likte første sesong, kommer du til å elske andre runde som er et hakk mer skrudd til på alle punkter. Det blir også mer action. Enkelte sekvenser er utrolig stilig sydd sammen og man bare fryder seg over kvaliteten på denne andre omgangen. Jeg liker hvordan man velger å filme og legge tekster på skjermen slik at vi får være med på det Sherlock Holmes oppdager på en ganske fiffig og fungerende måte.

Skuespillet er utsøkt og Cumberbatch og Martin Freeman (Hobbiten) skaper utrolig dynamikk i sine roller som til og med overgår den man treffer i filmene til Robert Downey Jr. og Jude Law. Manuset er mesterlig sydd sammen. Det eneste som man kan trekke på her er den andre episoden som ikke er fullt like solid som resten. Episoden er spennende den, men er nok noe mer i det overnaturlige hjørnet enn man forventer. For min del trekker dette noe ned i Sammenheng med Sherlock Holmes. Rivalene er flere her selv om det kanskje er Irene Adler med sitt overseksuelle vesen som setter mest inntrykk på oss, der hun tvinner Sherlock rundt lillefingeren på en underholdende måte. Dette er absolutt ikke vanlig kost for Sherlock og det er nettopp det som gjør det så gøy, og særlig når den antiseksuelle Sherlock ikke lar seg hisse opp av hennes kvinnelige fordeler.

Dette var dødelig underholdende fra første stund. Jeg er aldri i tvil om at dette er en av de absolutt beste krimseriene som noensinne er laget til dags dato. Denne andre sesongen fortsetter sitt triumftog og gjør det hele så perfekt at jeg ikke kan tenke meg noe bedre. Så gjenstår det bare å se om tredje sesong klarer å følge opp suksessen. Jeg tenger vel ikke å gi deg flere superlativer nå. Her er det bare å se og nyte, men for all del få med deg sesong 1 før du begynner på dette. Introdusering av karakterene er jo halve moroen. Og om det er lenge siden du har sett dette så tåler dette godt et nytt gjensyn. Siste episode av andre omgang er også svært spissfindig og gjør at man stiller seg en rekke spørsmål om hva som kommer til å skje videre. Dette må være århundrets sesongavslutning og gjør at man nesten ikke kan vente til sesong tre kommer med å se fortsettelsen.

- Filmstjerner dør ikke i Liverpool - Sterkt om falmende Hollywood-stjerne
- Victor Frankenstein - Frankenstein-remake for fansen
- Push - Heroes-aktige superkrefter ispedd action

- Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)
- Sherlock - Sesong 1 - Eksentrisk britisk krim på sitt beste!
- Sherlock - Sesong 3
- Sherlock - Sesong 3
- Sherlock - Sesong 4

05.01.2016 sier Tore Andre Øyås: Kommentar på Pål Frostad sin omtale 'Sherlock - Christmas Special (Spesial-episode)': Helt enig, dette var også i tillegg faktisk småskummelt! :D Håper heller ikke det tar 2 år til neste sesong!

• Sherlock
  • Gamereactor.no