Anmeldelse av 28 uker senere... (28 Weeks Later...), engelsk (britisk) film fra 2007

Grøsser, Sci-Fi, Thriller Spilletid: 100 minutter

28 uker senere... - Trailer 30.04.2007   28 uker senere... - Trailer 30.04.2007

Når etterfølgeren overgår originalen

[Skrevet av: Stormen, Dato: 13.09.2007]
"28 uker senere" er oppfølgeren til "28 dager senere" - og fortsetter historien 28 uker etter at det dødelige "zombie-viruset" har utslettet alt liv på det britiske fastlandet. Full av pågangsmot erklærer den amerikanske hæren krigen mot smitten for vunnet og påbegynner gjenoppbygingen av et britisk samfunn i ruin - totalt uvitende om et nytt utbrudd er nært forestående...

Dersom du likte "28 dager senere", så er sjansen stor for at du også vil sette pris på oppfølgeren - fordi det underliggende premisset er det samme: Mann blir blitt, mann blir zombie, zombie biter nye mennesker, zombier jager noen få gjenlevende mennesker. Og noen får gjerne hodet blåst av med en avsagd pumpehagle. Ingen har noengang hevdet at dette er høyverdig filmkunst - men det er det heller ikke ment som. "28 uker senere" er en renspikket kommersiell underholdningsfilm - og lykkes således umåtelig godt.

Filmen er svært tight klippet og godt produsert - og selv om den bare er halvannen time lang, så føles den ikke for kort. I begynnelsen av filmen presenteres vi kun kort for de sentrale karakterene, og svært lite tid kastes bort til unødvendige bakhistorier. Kombinér dette med regissør Juan Carlos Fresnadillos evne til å holde spenningen oppe, gode skuespiller-prestasjoner - og klipp inn noen skvette-scener her og der - og du har det sannsynligvis vil bli stående som et av 2000-tallets aller beste skrekkfilmer.

- 28 dager senere - Solid Zombiethriller

- 28 uker senere kunne het 6 år for sent!

24.09.2007 sier Haggardhero: Synes filmen var fet =) Ett par ting de gjør i filmen får deg til å tenke "Hvor er logikken i det der?".. Men, jevnt over synes jeg den var kul.. kanskje litt lite dekkende beskrivelse, men mest for å teste =P
18.09.2007 sier Vetle: Ah, her må jeg nok si meg uenig med deg Stormen. 28 days later var veldig mye bedre etter min mening. Den holdt stemningen og skrekk/skvett følelsen mye mer i live under hele filmen synes hvert fall jeg. Stor skuffelse når jeg endelig fikk sett denne oppfølgeren.

• 28 uker senere...
  • Trauma-magazine.com

Storbritannia

Figment Films, DNA Films, Sociedad General de Cine (SOGECINE) S.A., Fox Atomic, Koan Films

«Warrior Nun»

«Eurovision Song Contest: The Story of Fire Saga»

«Perry Mason»

«Familiefesten»